Gå til innhold

[Løst]Problemer på jobben. Hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har hatt deltidsstilling i ca. et halvt år i en bedrift.

Under min tid hittil har jeg opplevd jobben som relativt OK, i og med at jeg tjener ganske godt og at jeg kun jobber ca. 2 helger i uka. Det er en del personer, som jeg jobber med som jeg opplever som veldig snille og greie å jobbe med. Andre er derimot litt vanskelig å forholde seg til, og jeg velger derfor ikke å konverse så altfor mye med de det gjelder. Mange på jobben opplever det vel slik også, og det er for meg helt greit. På bakgrunn av dette sitter jeg ofte på min plass og gjør min jobb, og venter på at tiden skal gå. Jeg gjør en god jobb føler jeg selv, og gjør det jeg skal.

Nå viser det seg for øvrig at personen som har ansvar for de ansatte og vaktene valgte å sende et skriv til meg, hvor det står at jeg er innkalt til en tjenestesamtale. Bakgrunnen for innkallelsen utgjør to punkter:

-Unnlatelse av å bruke unifrom i tjeneste

-Klager på service innstilling overfor kunder og kollegaer

Jeg valgte å ringe vedkommende umiddelbart, da jeg helt ærlig virkelig ikke kan forstå punkt to i brevet. Det skal nevnes at jeg også er uenig i punkt en, da det nesten for meg virker vanlig for de fleste ansatte at man ikke benytter uniform. Jeg gikk forøvrig i min uniform, sett bort i fra overdelen, som jeg ikke fant før vakten min, og derfor provisorisk benyttet en lignende personlig overdel jeg har. Blir de andre ansatte påmint dette i lik grad, som jeg blir?

Vedkommende valgte å besvare med at jeg ikke hadde hatt på uniformen den gjeldende dagen, og dette hadde gjeldt noen andre dager. Jeg svarte med at jeg hadde forsøkt å ha på uniform de dagene det gjaldt, og at jeg faktisk ikke var den eneste som ikke har benyttet uniform på jobb. Vedkommende svarer med at "også de får gjennomgå". Men hvordan kan jeg vite dette, tenker jeg. Den delen er i og for seg grei, og jeg fortsetter samtalen med å spørre om punkt to: Hva er bakgrunnen for dette punktet? Vedkommende svarer med at hun har fått noen henvendelser med at jeg ikke gjør det jeg skal, og at jeg svarer kundene på en gal måte. Og at jeg ikke opptrer som jeg skal mot andre kollegaer. Da blir jeg helt stille, og får rett og slett ikke frem èt ord. Jeg tenker bare: HVEM ER KOLLEGAENE, som kan ha fortalt dette?? Jeg klarer virkelig ikke å tenke hvem det kan være. For jeg kommer generelt OK overens med alle, og enda bedre overens med enkelte. Vedkommende uttrykker klart: "Får man to advarsler innen et år, så har man ikke jobb her lenger!". Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal si, og blir helt stum. Føler meg helt forsvarsløs. Vedkommende velger å slutte samtalen med at det beste vil være å fortsette praten til det avtalte samtaletidspunkt, som er nå til uka.

Punkt to stiller jeg meg helt utenforstående til. Serviceinstillingen min overfor kunder har da på ingen måte blitt utført på feilaktig måte, da det kun er snakk om besvarelse av telefoner, og jeg selv føler at jeg aldri har oppført meg med en gal innstilling. Jeg går ikke i forsvarsmodus her. Hadde jeg gjort noe galt, ville jeg stått for det!

Når det gjelder serviceinnstillingen overfor kollegaene mine, så har jeg oppført meg på den måten jeg skrev i starten av tråden. Jeg snakker med de, som snakker med meg, men ser ikke behovet for å gå bort til en kollega jeg aldri snakker med for å innlede en samtale, som hverken jeg eller den annen part finner interessant. At jeg derfor velger å sitte på min egen plass og gjøre min jobb, og snakke med de kollegaene jeg føler for å snakke med, kan da vel ikke være galt?

Det er stor variasjon på kollegaene på jobben min, og det er noen jeg finner tonen med, og andre jeg ikke finner tonen med. Sånn vil jeg da tro det er med de fleste?

Det er ikke det at jeg velger å henge meg veldig mye opp i dette ettersom dette kun er en deltidsjobb, som jeg ikke tillegger vekt i hverdagen min, da jeg er student.

Problemet er at det får meg til å tenke veldig mye på saken. Hva er det jeg har gjort? Hvem er det jeg har såret? Hvorfor blir jeg fortalt at jeg ikke har gjort jobben min?

Dette er spørsmål som er veldig forstyrrende i hverdagen, ettersom jeg jo faktisk skal på jobb neste gang jeg står oppført. Og da får jeg ikke akkurat en god følelse av å gå på jobb, hvis det er personer som ikke trives med den jeg er. Og mener at jeg gjør alt galt?

Jeg er ingen dårlig person. Jeg studerer og har mange venner, og synes det er trist at jeg ikke kan ha en trivelig situasjon på jobben jeg besøker et par ganger i måneden.

Jeg tenker å ta opp disse tingene på tjenestesamtalen med vedkommende, som sendte meg brevet. Det står at jeg kan ta med meg en tillitsvalgt, dersom jeg skulle ønske det. Men da tenker jeg videre at jeg ikke ønsker at flere på jobben skal få vite om dette, da de vil få et galt inntrykk av meg, ettersom ingen blir gjort oppmerksomme på brevet jeg ble tilsendt, enn meg selv. Bør jeg ta med en tillitsvalgt, eller ikke?

Til slutt lurer jeg på om jeg kan kreve å få vite hvem av kollegaene mine, som eventuelt har klaget på meg? Det hadde jo vært en fordel med tanke på at jeg kan bedre situasjonen med den enkelte.

Håper en del personer her på forumet kan komme med seriøse innspill og råd, som jeg kan dra nytte av på tjenestesamtalen.

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, dette er en lite hyggelig situasjon, og det er beklagelig at det blir slik noen ganger. Jeg har selv opplevd ubehageligheter på jobb. Om du har noen på jobb du kjenner godt, og/eller stoler på og har et godt forhold til, så synes jeg at du burde ta han/hun med som tillitsvalgt. Hvis ikke, så får du prøve så godt du kan på egenhånd. Jeg er ikke sikker på om du kan kreve å vite hvem, men det er verd et forsøk vil jeg da mene.

Håper ting ordner seg!

Lenke til kommentar

Beklager for at jeg ikke fikk skrevet noen tilbakemelding om hva som skjedde...

Hyggelig at folk er nysgjerrige på tråden, da :)

Det som skjedde var at et par jeg hadde jobbet med den ène aktuelle vakten hadde klaget litt på meg. De mente jeg ikke hadde gjort stort, men det hadde jeg jo. Jeg forklarte meg som det var, og personalansvarlig forstod seg på det jeg fortalte. Vedkommende skjønte ikke helt selv hvorfor jeg hadde fått kritikk, da vedkommende oppfattet meg som en veldig dyktig medarbeider.

Kollegaene det er snakk om, er jeg som jeg nevnte i første post noen av dem jeg sjelden snakker med, og de valgte vel derfor å gå til angrep på meg ved å gi negativ kritikk til personalansvarlig.

Jeg var nemlig litt redd for at det gjaldt flere personer, som jeg faktisk selv følte jeg kommer overens med, men det var det altså ikke :) Det gjaldt forresten den ène vakten, og kritikken de kom med hadde ikke holdepunkter overhodet. Jeg hadde forresten selv merket meg et par ting med de gjeldende personene den dagen, og personalansvarlig ble gjort oppmerksom på det og lovet å ta det opp med dem. Vedkommende mente jeg bare skulle ta det helt med ro. Nå har jeg fått skiftet turnus, slik at jeg jobber med dem jeg faktisk liker å jobbe med :)

I tillegg var det såpass tynt grunnlag for tjenestesamtalen for at den kunne anses som en advarsel, så det ble ingen advarsel.

Alt er ordnet, og jeg er klar for en fin ferie :)

Bra at rettferdigheten seirer, ellers ville denne verden vært et vanskelig sted å leve for mange mennesker...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...