Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Har noen erfaring med reklamasjon av Asus laptop? og har jeg en sak?


Anbefalte innlegg

Hei hei,

 

Jeg kjøpte for ca 1,5 år siden en ny laptop.

Etter mye spørring på bland annet dette forumet kom jeg fram til at jeg skulle kjøpe en ASUS G2S.

 

Jeg hadde pcen i hele 1mnd før første problem meldte seg. da var problemet at den ville ikke få internett via det trådløse nettet, selv om den var tilkoblet og andre maskiner fungerte. Den restartet umotivert etter en liten stund også.

 

Jeg konkluderte med at det var vista sin skyld og feide det til side. Men siden den gang har problemene bare fortsatt,og jeg har funnet ut at problemene ligger i maskinvaren.

 

Jeg har følgende problemer:

- Maskinen restarter umotivert og uforklarlig

- Maskinen henger seg, og jeg får beskjed om at nvidia driverne har blitt gjenopprettet

- Alle externe mus slutter plutselig å virke og må plugges inn og ut for å få respons

- Spesielle spill krasher på spesielle steder umotivert

- Under videoavspilling kan plutselig maskinen hakke forferdelig

- Mange spill har virkelige kjøreporblemer. dvs jeg har høyere specs enn hva spillet krever, likevel ligger problemet der, dette er spesiellt irriterende når annbefallte innstillinger blir satt på "høy", men det lagger like mye selv om jeg justerer spillet til det dårligste

 

Jeg har tatt følgende forhåndsrelger:

- Fjernet eksternt installerte codecs

- oppdatert drivere

- prøvd andre drivere

- reinstallert spill

- patchet spill

- tatt ut batteri under bruk med strøm

- og til slutt kjørt full recovery 3 (TRE) ganger.

 

Problemene melder seg likevel, noen hyppigere enn andre, og alt er periodisk.

Jeg har også sett på asus sitt forum at andre har liknende problemer og levert maskinen opptil 5 ganger uten resultat.

 

Jeg skal levere inn pcen til asus i januar, og kommer etter dette til å lete etter feilene, og vil prøve på en reklamasjon viss feilene igjenn melder seg 3 ganger. (75% sjanse virker det som på asus forumet)

 

Er det noen der ute som har reklamert til asus før?

Noen som vet om de er vanskelige å ha med å gjøre på slike saker?

Noen som har en ide om hva de gjør? (bytte komponent, bytte produkt etc)

Og sist men ikke minst, er dette en type feil jeg KAN reklamere på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Viss vi prøver feilsøkingen på maskinen din først. Det du beskriver er feil på programvaren, BIOS versjon, harddisk, vifte, heatsink og/eller hovedkort. Har du oppdatert maskinen din med nyeste BIOS? Viss du ikke har gjort dette, så er det noe du først bør prøve på.

 

finn maskinen din på følgende side:

http://support.asus.com/download/download....SLanguage=en-us

 

NB: Bruk av feil BIOS kan permanent skade hovedkortet i maskinen din, så dobbelsjekk at du laster ned korrekt BIOS!

 

 

Når du har kjørt fullstendig recovery, uten å legge inn program i etterkant så skal maskinen fungere tilfredsstillende. Dersom den ikke fungerer etter recovery, er det all grunn til å tro at det er hardware feil det er snakk om.

 

For å sjekke temperaturer i maskinene, er følgende program anbefalt:

 

http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

 

Dersom det er intel cpu så skal denne normalt ligge på mellom 40-60 grader idle. Kan gå opptil 80 grader under load. Viss denne går over 90 grader vil systemet henge og slå seg av for å beskytte hardware. AMD cpu skal hørre til å være noe varmere, men det er litt usikkert. Skjermkortet bør være under 80 grader.

 

Dette er verdt å sjekke ut, først og fremst for å styrke saken din. Dersom dette ikke hjelper, bør du kjøre komplett recovery og levere inn maskinen ubrukt etter recovery til Asus forhandleren din.

 

Eg har ikke reklamert til Asus som kunde før, men siden eg er Asus forhandler så kommer det opp reklamasjoner på vegne av sluttbrukere fra tid til annen.

 

Nei, Asus er IKKE vanskelige å ha med å gjøre. Asus er et av det mest kundevennlige og dyktigste hardware firmaene eg kjenner til. Har kjøpt og brukt 3 Asus hovedkort på stasjonære pc'er (selvbygd). Ingen har hatt noen feil!

 

Dersom mine forslag ikke løser problemene vil Asus trolig utføre følgende: Bytte ut hovedkort, ev. harddisk.

Viss det er kjøleproblem vil vifte, ev. heatsink bli byttet ut.

 

Til sist: Ja, dette er ein type feil som ikke er uvesentlig i forhold til det man kan forvente av varen. Ergo kan du reklamere på varen i henhold til forbrukerkjøpsloven. Varen, eller deler av den er da forventet å holde i 5 år. Dersom maskinen var kjøpt som næringskjøp er reklamasjonsretten på 2 år, med mindre annet er avtalt med selger.

 

Håper dette gav deg gode svar og at du får reparert feilene på den.

 

God jul og godt nytt år :)

Lenke til kommentar
sweet med 2 år garanti, dessverre fungerte den ikke etter full recovery selv om jeg ikke la inn noe annet. :(

 

Sjekket du BIOS som eg anbefalte?

 

jeg TROR jeg fant en nyere version av biosen, men jeg kunne ikke finne noen god forklaring på hvordan jeg oppdaterte, og jeg ærlig ikke tukle med bios viss jeg ikke vet AKKURAT hva jeg gjør :S

Lenke til kommentar

 

jeg TROR jeg fant en nyere version av biosen, men jeg kunne ikke finne noen god forklaring på hvordan jeg oppdaterte, og jeg ærlig ikke tukle med bios viss jeg ikke vet AKKURAT hva jeg gjør :S

 

Det er bra holdning i allefall :) Ta maskinen med der du kjøpte den og få dei til å gjøre det. Det kan være løysninga på alle problemene med maskinen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

ja, da var den levert inn og kommet tilbake..

 

Jeg legger merke til at de har byttet mother board... får håpe dette funker, men tviler siden 8/12 feil jeg finner ville jeg linket til grafikkortet, som er et kjent problem på denne modellen, og som hp og packard bell sluttet å bruke pga problemer og som Nvidia til slutt innrømmet selv det var komplikasjoner med.....

Lenke til kommentar
Jeg legger merke til at de har byttet mother board... får håpe dette funker, men tviler siden 8/12 feil jeg finner ville jeg linket til grafikkortet, som er et kjent problem på denne modellen, og som hp og packard bell sluttet å bruke pga problemer og som Nvidia til slutt innrømmet selv det var komplikasjoner med.....

Hovedkort og skjermkort er som regel i ett på bærbare.

Vet ikke om modellen din er et unntak fra dette, dog.

Lenke til kommentar

Nå har jeg bare skumlest gjennom problemene dine, men har jeg fortsått det rett hvis maskinen blåskjermer?

 

Hadde akuratt en lik sak med Asus, og jeg kan fortelle at de er veldig hyggelige på telefon, men servicen verkstedet deres yter mildt sagt er dårlig. Du må prøve å oppdatere BIOS. Problemet er at Asus' nettsider er svært dårligere og vanskelige å ha med å gjøre. Kan også legge til at jeg måtte oppdatere BIOS (samme versionen hver gang) fem ganger før problemet mitt ga seg. (Blåskjermin og restart hele tiden.)

Lenke til kommentar
Nå har jeg bare skumlest gjennom problemene dine, men har jeg fortsått det rett hvis maskinen blåskjermer?

 

Hadde akuratt en lik sak med Asus, og jeg kan fortelle at de er veldig hyggelige på telefon, men servicen verkstedet deres yter mildt sagt er dårlig. Du må prøve å oppdatere BIOS. Problemet er at Asus' nettsider er svært dårligere og vanskelige å ha med å gjøre. Kan også legge til at jeg måtte oppdatere BIOS (samme versionen hver gang) fem ganger før problemet mitt ga seg. (Blåskjermin og restart hele tiden.)

 

hmmmm ja jeg hadde blåskjerm som et av problemene

 

- Blåskjerm

- fullstendig låst pc

- hakking så den er umulig å bruke

- forferdelig lav ytelse i spill den ikke skulle hatt problemer med

- resetter seg ut av det blå

- kobler ut eksterne enheter til tider

- hopper ut av spill uten forklaring

- asus liveupdate funker ikke

- får stadig beskjed om at graphic driverne har crashet.

 

 

jeg fikk dårlig hjelp på tlf, men veldig hyggelige. servicen gikk raskt, men får jeg no prob igjenn sender jeg den rett inn igjenn. er ikke så ille når service blir hentet og levert innenfor ca 10 dager

Lenke til kommentar

Erfaringen min er også at selve rep. gikk fort, og jeg skjønte fort at kvaliteten på servicen hadde noe med dette å gjøre.

 

Før du sender den inn igjen ville jeg anbefalt å ta recovery og oppdatere BIOS slik at du slipper eventuelle ingen feil funnet som jeg fortsatt krangler med Asus om.

Lenke til kommentar
Erfaringen min er også at selve rep. gikk fort, og jeg skjønte fort at kvaliteten på servicen hadde noe med dette å gjøre.

 

Før du sender den inn igjen ville jeg anbefalt å ta recovery og oppdatere BIOS slik at du slipper eventuelle ingen feil funnet som jeg fortsatt krangler med Asus om.

 

 

åjasså du krangler med de? hva skjedde eksakt så jeg kanskje kan unnvike noen feller

 

 

vel, jeg har allerede hatt at den hang seg igjenn, pluss at windows fant en feil, jeg har kjørt recovery og installert OPERA, VLC PLAYER,DAEMON TOOLS, MSN og STEAM ingenting annet

Lenke til kommentar
Erfaringen min er også at selve

vel, jeg har allerede hatt at den hang seg igjenn, pluss at windows fant en feil, jeg har kjørt recovery og installert OPERA, VLC PLAYER,DAEMON TOOLS, MSN og STEAM ingenting annet

 

Jeg syns det meste av dine feil virker som SW feil, og vil spørre deg hva du gjør når det henger seg? Når du sier du har kjørt recovery, hvordan gjør du det? Medfølgende ASUS plater, rene Vista plater eller via partisjon på disken? Nå blir dette mer og mer en support tråd, og ingenting som omhandler forbrukerrett. I denne saken vil jeg si at det er de autoriserte teknikernes ord på verkstedet som gjelder, hvis du vil feilsøke kan du gjøre det i et annet forum, eller sende den inn til rep igjen.

Lenke til kommentar
Erfaringen min er også at selve

vel, jeg har allerede hatt at den hang seg igjenn, pluss at windows fant en feil, jeg har kjørt recovery og installert OPERA, VLC PLAYER,DAEMON TOOLS, MSN og STEAM ingenting annet

 

Jeg syns det meste av dine feil virker som SW feil, og vil spørre deg hva du gjør når det henger seg? Når du sier du har kjørt recovery, hvordan gjør du det? Medfølgende ASUS plater, rene Vista plater eller via partisjon på disken? Nå blir dette mer og mer en support tråd, og ingenting som omhandler forbrukerrett. I denne saken vil jeg si at det er de autoriserte teknikernes ord på verkstedet som gjelder, hvis du vil feilsøke kan du gjøre det i et annet forum, eller sende den inn til rep igjen.

 

hehe joa, vel jeg har ikke kranglet med teknikere.

 

når den henger seg beveger jeg på musa og prøver tastet (space, enter, esc ettersom hva jeg drev med) kjørt full recovery med cd'ene fra asus som rensker alt på maskinen. og har oppdatert alt av drivere

Lenke til kommentar

og problemene melder seg, siden fikk den igjenn har jeg oppdatert og liknende i hue og nese.

 

likevel har den

 

resatt seg uten grunn, uten at noe har kjørt

hengt seg fullstendig når jeg kun har brukt opera (ikke bare opera men hele win.)

og mic funker ikke, hverken innebygget eller ekstern.. har oppdatert drivere og programvare.

 

ser ut som asus/anovo får denne i retur

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...