Dimitrij Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 (endret) Jeg sitter og øver til programmeringseksamen nå, og har kommet over spørsmålet: "Hva er forskjellen på objektmetoder og klassemetoder, og hva er fordeler/ulemper med de to" og "Hvorfor bruker vi objekter i programmering" Jeg har tenkt på at fordelen med objektbasert er gjenbruk, men ser også at dette blir brukt som et argument for klassemetoder. Noen som kan forklare forskjellene og fordelene for de to metodetypene(helst hvorfor vi bruker objekter)? EDIT: Har jeg forstått det riktig når jeg sier: Fordelen med klassemetoder er gjenbruk av f.eks. en utregning. Mens fordelen med objekter også er gjenbruk, men av mange instanser av objekter med samme type attributter? (F.eksk. lagring av info om ansatte). Er det noe sannhet i dette? Endret 14. desember 2008 av Dimitrij Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Objektmetoder og klassemetoder er er ikke helt det samme. Teknisk sett er klassemetoder statisk deklarert. Objektmetoder er metoder som kan kalles etter en instans av det gitte objektet er laget. Fordelen med bruk av objekter i programmering er også struktureringen, ikke bare gjenbruk. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Fordelen med objekter er abstraksjon. Du kan gruppere kode og data sammen i logiske grupper som representerer teoretiske eller virkelige (real world) objekter. Det er i bunn og grunn kun en måte å strukturere kildekode på så den er mer leslig og håndterbar. Lenke til kommentar
gather Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 På mindre prosjekter har jeg pleid å bruke "klassemetoder" til ting som bare gjør noe med en verdi f-eks sjekker om en input streng er en boolean (true | false) Mens hvis det er snakk om å ta vare på verdier og slikt har jeg pleid å bruke objekter. Lenke til kommentar
atsjoo Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Objektmetoder og klassemetoder er er ikke helt det samme. Teknisk sett er klassemetoder statisk deklarert. Objektmetoder er metoder som kan kalles etter en instans av det gitte objektet er laget. Fordelen med bruk av objekter i programmering er også struktureringen, ikke bare gjenbruk. Flisespikkeri, men man sier ikke at man lager et instans av et objekt. Man lager et objekt (som er en instans) av klassen. Dumt å rote med uttrykkene på eksamen. Lenke til kommentar
___ Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Objektmetoder og klassemetoder er er ikke helt det samme. Teknisk sett er klassemetoder statisk deklarert. Objektmetoder er metoder som kan kalles etter en instans av det gitte objektet er laget. Fordelen med bruk av objekter i programmering er også struktureringen, ikke bare gjenbruk. Flisespikkeri, men man sier ikke at man lager et instans av et objekt. Man lager et objekt (som er en instans) av klassen. Dumt å rote med uttrykkene på eksamen. Nei, det er ikke flisespikkeri. Når man leser slikt er det som regel skrevet av noen med manglende forståelse for OOP, og bør ikke stå uimotsagt. Greit at noen har øynene åpne Werner Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå