Gå til innhold

Fordeler Objektmetoder og Klassemetoder

Anbefalte innlegg

Jeg sitter og øver til programmeringseksamen nå, og har kommet over spørsmålet:

"Hva er forskjellen på objektmetoder og klassemetoder, og hva er fordeler/ulemper med de to"

og

"Hvorfor bruker vi objekter i programmering"

Jeg har tenkt på at fordelen med objektbasert er gjenbruk, men ser også at dette blir brukt som et argument for klassemetoder.

Noen som kan forklare forskjellene og fordelene for de to metodetypene(helst hvorfor vi bruker objekter)?

EDIT: Har jeg forstått det riktig når jeg sier: Fordelen med klassemetoder er gjenbruk av f.eks. en utregning. Mens fordelen med objekter også er gjenbruk, men av mange instanser av objekter med samme type attributter? (F.eksk. lagring av info om ansatte). Er det noe sannhet i dette?

Endret av Dimitrij
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Objektmetoder og klassemetoder er er ikke helt det samme. Teknisk sett er klassemetoder statisk deklarert. Objektmetoder er metoder som kan kalles etter en instans av det gitte objektet er laget.

Fordelen med bruk av objekter i programmering er også struktureringen, ikke bare gjenbruk.

Flisespikkeri, men man sier ikke at man lager et instans av et objekt. Man lager et objekt (som er en instans) av klassen. Dumt å rote med uttrykkene på eksamen.

Lenke til kommentar
Objektmetoder og klassemetoder er er ikke helt det samme. Teknisk sett er klassemetoder statisk deklarert. Objektmetoder er metoder som kan kalles etter en instans av det gitte objektet er laget.

Fordelen med bruk av objekter i programmering er også struktureringen, ikke bare gjenbruk.

Flisespikkeri, men man sier ikke at man lager et instans av et objekt. Man lager et objekt (som er en instans) av klassen. Dumt å rote med uttrykkene på eksamen.

Nei, det er ikke flisespikkeri. Når man leser slikt er det som regel skrevet av noen med manglende forståelse for OOP, og bør ikke stå uimotsagt. Greit at noen har øynene åpne ;)

Werner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...