Rebecca_Malin Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Vurderer å ta 2kj og 3kj samtidig på et halvt år. Rådgiveren er i mot det, så jeg lurer egentlig på om det er noen reelle tilfeller av at noen har gjort det her og kan komme med erfaringer? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 alt er mulig, men den kombinasjonen blir fort veldig kjip. 2kj på ett halvt år er gjennomførbart, men 3kj bygger videre på 2kj, så da har du plutselig 5 uker på hver av de. regner med at det er snakk om å ta de som privatist? hvis ikke så blir forsøkene ett problem, siden det skal til mange forsøk med forholdsvis arbeidskrevende rapporter om du skal følge vanlig undervisning. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Sikkert mulig, hvis du setter av nok tid og jobber veldig målrettet. Jeg tok 1mx og 2mx nå i høst (blir ikke helt likt da, siden 3kj er tredjeklassefag) gikk meget fint det. Lenke til kommentar
nercix Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Vil nok tru at det går. Spørsmålet er jo kor mykje du skal gjere i tillegg, og kor mykje du jobbar med faget. Lenke til kommentar
Rebecca_Malin Skrevet 15. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2008 Jeg har meldt meg på 2kj på sonans allerede, det er 4 timer i uken og kurset slutter i april. (er vinterferie og påskeferie også) har sjekket eksamensdatoer og 2kj er 2.juni, men finner ikke datoen for 3kj. Målet er å komme inn på veterinær via opptaksprøve via sonans/bjørknes hvorav prøvene går i kjemi og biologi, har biologi fra før av, men skal forbedre karakterene der, har allerede lest endel på det så tror det skal gå fint. Har også hatt litt kjemi før så kan litt grunnleggende. I tillegg skal jeg bare ta noen enkle studiepoeng på universitetet for å få nok stipend og studielån, så skal ikke stå på tiden om jeg bare er målrettet nok. Ettersom jeg bor i Trondheim og skal det ikke være så veldig vanskelig å få fatt i en privatlærer i kjemi heller, er jo nok av kjemistudenter der som trenger litt ekstra penger. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Jeg tror nok det skal gå helt fint hvis du er ordentlig innstilt på det. På NTNU er det f.eks. slik at alle som begynner på realfagstudier i biologi eller bioteknologi (samt selvsagt realfagstudiet i kjemi, muligens enda flere også) har i løpet av første semester et generelt kjemifag som dekker 2KJ + 3KJ og vel så det, og da er det ikke forutsatt noen forkunnskaper (men de som ikke har noen kjemibakgrunn tar som oftest et forkurs som går i en uke før semesterstart). Dette faget er på 15 studiepoeng, så det skal ta ca. halvparten av tiden, men jeg vil påstå at det også dekker en del mer enn 2+3KJ. Så som sagt - det burde gå! Red.: Sånn når det gjelder det faglige så bygger som nevnt 3KJ på 2KJ, men det er ikke så vanvittig mye nytt stoff i 3KJ, det er for det meste mer av det samme, bare litt dypere og grundigere. Så du kan etter min mening godt ta dem samtidig for den del. Endret 15. desember 2008 av TwinMOS Lenke til kommentar
Rebecca_Malin Skrevet 15. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2008 Jeg tror nok det skal gå helt fint hvis du er ordentlig innstilt på det. På NTNU er det f.eks. slik at alle som begynner på realfagstudier i biologi eller bioteknologi (samt selvsagt realfagstudiet i kjemi, muligens enda flere også) har i løpet av første semester et generelt kjemifag som dekker 2KJ + 3KJ og vel så det, og da er det ikke forutsatt noen forkunnskaper (men de som ikke har noen kjemibakgrunn tar som oftest et forkurs som går i en uke før semesterstart). Dette faget er på 15 studiepoeng, så det skal ta ca. halvparten av tiden, men jeg vil påstå at det også dekker en del mer enn 2+3KJ. Så som sagt - det burde gå! Red.: Sånn når det gjelder det faglige så bygger som nevnt 3KJ på 2KJ, men det er ikke så vanvittig mye nytt stoff i 3KJ, det er for det meste mer av det samme, bare litt dypere og grundigere. Så du kan etter min mening godt ta dem samtidig for den del. takk for svar!! det virker jo litt mer lovende... Må nesten bare kjøre på tror jeg!! Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 2KJ gjorde vi unna på halve høstsemesteret på videregående, så det skal være fullt mulig ja. Lenke til kommentar
dePt Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 2KJ (Kjemi 1) er ganske greit å gjennomføre på noen uker. Verre med 3KJ (kjemi 2)! Har dette nå og må si de minner litt om en annen verden. Gikk ut med 6'er i fjor, (ingen prøver under 5+) uten å virkelig kjenne kjøret. Nå har jeg hatt to prøver, derav 4+ og 5-. Det stilles krav om at du nå etterhvert har opparbeidet deg ikke bare en viss forståelse men også en god del basiskunnskaper rundt forskjellige stoffer. Lukt, farge osv. Gjennomførbart? Ja, klart det. "Walk in the park"? Regn for all del ikke med det. Jeg har nontater (samendrag) fra samtlige kapitler fra 2KJ og halve 3KJ om det kan være av interesse. Hvor mye du vil forstå av de er vel en annen sak, men tilbudet står Lenke til kommentar
Rebecca_Malin Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 2KJ (Kjemi 1) er ganske greit å gjennomføre på noen uker. Verre med 3KJ (kjemi 2)! Har dette nå og må si de minner litt om en annen verden. Gikk ut med 6'er i fjor, (ingen prøver under 5+) uten å virkelig kjenne kjøret. Nå har jeg hatt to prøver, derav 4+ og 5-. Det stilles krav om at du nå etterhvert har opparbeidet deg ikke bare en viss forståelse men også en god del basiskunnskaper rundt forskjellige stoffer. Lukt, farge osv. Gjennomførbart? Ja, klart det. "Walk in the park"? Regn for all del ikke med det. Jeg har nontater (samendrag) fra samtlige kapitler fra 2KJ og halve 3KJ om det kan være av interesse. Hvor mye du vil forstå av de er vel en annen sak, men tilbudet står Tror nok det blir ganske vanskelig ja, men er vant med å måtte jobbe med skolen for å få gode resultater, så jeg er innstilt på å bruke mye tid på det.... Men er veldig innstilt på å klare det, er jo snakk om å legge ned endel timer på kjemien hver dag. Men notater, JA TAKK! Har du de på pcen? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Skal du gjere dette så kan det være lurt å leige ein lærar til å hjelpe deg med det av 2KJ som du treng for å forstå 3KJ. Enten det eller så må du tjuv starte på 2KJ og sette deg inn i det stoffet sjølv før du går igang på 3KJ. Tar du kjemi lett så skal dette gå greit, men det krever en del arbeid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå