Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Gåen toppakning -trygt å kjøre?


Jakke

Anbefalte innlegg

Da jeg har en Passat 97' med sprukken toppakning, turbo og en sliten oljepumpe, og ingen muligheter for å reparere før Peugeoten min er solgt, kan jeg kjøre den et par korte turer til Shell (10 min unna) for å legge om til vinterdekk, samt hive på resirk-ventilen som jeg har brukt på Peugeoten?

 

Er jo ikke langt, men vil ikke at noe skal gå galt, selv om det ikke er lange turen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor trenger du å hive på vinterdekk på bilen hvis den ikke kan brukes likevel?

 

Ville ikke anbefalt det, nei, om du har planer å beholde bilen en stund etter det er ordnet. Gåen topp pakning kan bety vann i oljen som er meget uheldig mtp smøring. Den slitne oljepumpen gjør det ikke stort bedre.

Lenke til kommentar

Er bare for å få det gjort, da bilen skal repareres om maks en måned. For her oppe er det speilholka over alt. SÅ når jeg skal på verkstedet må jeg ha skiftet uansett, da hengerleie ikke er aktuelt for en så kort tur.

 

Kan nevnes at bilen ble kjøpt i Trondheim, og at toppakninga var gåen når jeg kjøpte den/når jeg kjørte oppover. Men var få tegn på det da, nå kommer det blåhvit røyk. Først ble ekspansjonstanken helt tom, og lampa lyste, så fylte jeg på, og den har vært full siden da.

Lenke til kommentar

Det kan gå bra, og det kan gå dårlig. Det kommer an på hvordan lekkasjen er. Jeg kjørte nylig 7 mil med en Carina med defekt toppakning og det gikk helt fint. Bilen brukte opp kjølevannet, så jeg måtte følge med på temperaturmåleren og stoppe for å fylle på av og til. Hvis det er en sånn type lekkasje burde det gå greit å kjøre noen småturer bare man vet hva man skal følge med på og gjøre. Hvis dette er tilfellet ditt kan du prøve å kjøre uten lokket på radiatoren, for da unngår du å få overtrykk i kjølesystemet og det tar lengre tid før vannet forsinner. Hvis det havner vann i oljen eller lekkasjen er så stor at en eller flere av sylindrene ikke har skikkelig kompresjon bør du nok la bilen stå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...