Gå til innhold

Militæret og Piercings

John Keats

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

er vel i hovedsak ulovlig fordi man fort får frostskader der de er.

å gå 10 timer i 20 blå med metall i øret og ingenting over gjør at man får frostskader, ingenting å tvile på.

hvis du har ring i øret, så kan denne tas ut og regner med at du kan tape over hullet.

det er forresten kun synlige piercinger de tar, de man ikke ser bør man ta av seg i felt, men er vel ingen direkte regel.

edit: antar at de ikke er så nøye med tatoeringer og slikt i grønne avdelinger, men kanskje enda strengere med synlige piercinger, da man er mye ute i kulda.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Jeg synes det er latterlig at man MÅ gjøre noe? Og at man skal bli straffet fordi man nekter, jeg gir faen, jeg finner lett en måte å komme unna det, og i værste fall dreper jeg meg selv bare for å vite at de blir sure fordi de ikke klarte å bæsje på enda en person.

(Tar kanskje med noen av drittsekkene mens jeg gjør det)

Men ikke misforstå, jeg vil gjerne dø for landet mitt og sånn, og det pisset, men jeg vil ikke gjøre det fordi jeg MÅ. Og ja jeg vet at man ikke MÅ til krig bare fordi man skal til militæret.

Endret av Baine
Lenke til kommentar
Jeg synes det er latterlig at man MÅ gjøre noe? Og at man skal bli straffet fordi man nekter, jeg gir faen, jeg finner lett en måte å komme unna det, og i værste fall dreper jeg meg selv bare for å vite at de blir sure fordi de ikke klarte å bæsje på enda en person.

Men ikke misforstå, jeg vil gjerne dø for landet mitt og sånn, og det pisset, men jeg vil ikke gjøre det fordi jeg MÅ. Og ja jeg vet at man ikke MÅ til krig bare fordi man skal til militæret.

Veldig modent og klokt sagt.

Lenke til kommentar

Klokt innlegg. Virker veldig reflektert og gjennomtenkt.

Men desverre for deg er det slik at vi har verneplikt her i landet. Du får det best i forsvaret om du er medgjørlig, gjør du motstand blir det desto verre for deg selv.

Lenke til kommentar

velkommen til livet :)

man må veldig mye i livet, ellers blir man straffet, man må betale skatt, regninger, skole, handle, spise, kjøre i fartsgrensen osv...

jeg vil ikke betale skatt, jeg kan velge å ikke gjøre det, men blir da straffet for det, thats life.

sånn er det i forsvaret også, man må en del ting, velger man å ikke gjøre det blir man straffet, er ikke store forskjeller der fra ellers i samfunnet.

det er viktig at man har folk der som følger ordre, hva om det blir krig en gang, og du ikke gidder å gjøre det du skal?

spesiellt i operative avdelinger er alle avhengig av at alle gjør det dem blir fortalt, for det er alltid en grunn uten at du kanskje skjønner det.

hvis man bare gjør det man vil gjøre får man ikke mye trenning, jeg ville jo ikke gå 3 dager uten mat, men jeg måtte.

skal du dø for nasjonen, så ikke gjør det fordi du ikke gidder høre på befalet, men fordi du faktisk fulgte ordre.

husk også at kolektiv avstraffelse er populært i forsvaret, ikke morro om du ofte gjør at troppen får straff.

voks opp...

Lenke til kommentar

Syns veldig mange overdimensjonerer dette med å "dø for landet sitt". Det er ikke snakk om at noen skal dø for landet sitt. I den grad man dør under førstegangstjenesten, så er det ifm ulykker som vel så gjerne kan skje sivilister.

Under førstegangstjenesten så går man igjennom 2-3 mnd med rekruttskole, der man får det litt hektisk, lærer masse militære ferdigheter så som å holde tider, sluttet orden og litt skyting og kampteknikk. Etter dette havner de fleste som velferdsassistent, sjåfør, mekaniker, vaktsoldat ("resepsjonist"), you name it. Kanskje en to-tre ganger i løpet av de siste 9-10 mnd får de ta med våpenet sitt ut i skogen og leke krig med rødplast. Jeg gikk fra oktober til juli uten å skyte et eneste skudd med noe kraftigere enn luftgevær.

Dette gjelder ikke alle vernepliktige, men ganske mange. Absolutt ingen vernepliktige skal ut og "dø i krig for landet sitt". Det er en mulighet man kan verve seg til etter endt førstegangstjeneste. Førstegangstjenesten handler om at du skal utføre en jobb for staten, ikke at du skal være en stor og farlig soldat som skal drepe på bestilling.

Lenke til kommentar

Et praktfult innlegg, min gode man. Reflekterende, modent og særdeles gjennomtenkt.

Når det er sagt, så er synlige piercinger no-go. Var ihvertfall det hos oss. Piercing i øre, leppe, nese, øyenbryn osv osv skal AV i tjenestetiden. Skjønner det godt jeg, en ring av metall i nesen og 20 minus ute = smerte. Også ser det ganske latterlig ut om halve kompaniet har trynet fult av ringer.

Jeg har piercing i tungen, og den hørte jeg aldri noe om. Kan være fordi befalet aldri så den, eller fordi de gav seg faen. Men jeg slapp ihvertfall og ta den ut. Uansett, så er den ikke synelig, og frostskader på tunga er vel lite sannsynelig.

Noen som vet hvordan det er og ta tattoveringer, som vil vises, når du er i tjeneste? Feks en tattovering oppover halsen eller noe. Finnes det regler mot sånt?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Skrev litt her tidligere om hvordan jeg skulle gjemme meg fra dem når jeg ble inkalt, var på session, eller hvordan f man skriver det (jeg sliter med grammatikken VELDIG) og fikk fritak etter å ha levert inn selverklæringen, blir ingen piercinger som må tas av nå vettu! :D

Win.

(hahaha morro å se hvor provoserte folk blir når noen velger å ikke gjøre det en må, sorry men jeg vil leve livet som slave for et samfunn som ikke engang fungerer. Og jeg er veldig klar over hvor mye dere kommer til å dømme meg pga det med selverklæringen.)

Endret av Marvil
Lenke til kommentar
Skrev litt her tidligere om hvordan jeg skulle gjemme meg fra dem når jeg ble inkalt, var på session, eller hvordan f man skriver det (jeg sliter med grammatikken VELDIG) og fikk fritak etter å ha levert inn selverklæringen, blir ingen piercinger som må tas av nå vettu! :D

Win.

(hahaha morro å se hvor provoserte folk blir når noen velger å ikke gjøre det en må, sorry men jeg vil leve livet som slave for et samfunn som ikke engang fungerer. Og jeg er veldig klar over hvor mye dere kommer til å dømme meg pga det med selverklæringen.)

Helt greit for meg. Bedre å la folk slippe enn å ha for mange utmotiverte folk som deg våsende rundt seg i forsvaret.

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Win.

Helt greit for meg. Bedre å la folk slippe enn å ha for mange utmotiverte folk som deg våsende rundt seg i forsvaret.

Umotivert? Jeg hadde vært en top soldat, noe bare jeg kan dømme siden du ikke kjenner meg, det får du bare ta ordet mitt på. Det eneste jeg ikke liker er det synet de har på piercinger og tattoveringer, og hvordan de truer med straff før man engang får sagt om man vil eller ikke.

Det første jeg fikk vite etter at jeg fant ut om militæret når jeg var liten var at man fikk straff om man ikke gikk.

Synes bare det er feil. Jeg forstår det med plikt og sånn godt, men som sag før, de truer før noe har blitt sagt.

Lenke til kommentar

Umotivert? Jeg hadde vært en top soldat, noe bare jeg kan dømme siden du ikke kjenner meg, det får du bare ta ordet mitt på. Det eneste jeg ikke liker er det synet de har på piercinger og tattoveringer, og hvordan de truer med straff før man engang får sagt om man vil eller ikke.

Det første jeg fikk vite etter at jeg fant ut om militæret når jeg var liten var at man fikk straff om man ikke gikk.

Synes bare det er feil. Jeg forstår det med plikt og sånn godt, men som sag før, de truer før noe har blitt sagt.

Vil si du ikke er motivert nei, når du jubler for å slippe.

Det med rykter ang. militæret har jeg også hørt helt siden jeg var liten gutt.

"Gled deg til du kommer i militæret, da blir det andre boller"

Men, ettersom jeg satte meg mer inn i forsvaret så forsvant det. Etter å ha vært her i snart 2 år, har jeg endret syn totalt på forsvaret.

Synes det virkelig er synd at folk har dårlig syn på forsvaret, og ikke veit hvilken enestående stor ressurs det egentlig er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...