Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Klokkepotensialet med Intel stock vifte på E8500

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal bygge en PC for en kamerat på budsjett, og selvsagt har jeg lyst til å klokke den litt... Ikke noe voldsomt, men 3,6 ghz er det jeg sikter på. Med en god luftkjøler er nok dette ikke noe problem, men er man på budsjett så er man... Spørsmålet blir da om 3,6 er realistisk med stock kjøler til E8500? Hovedkortet er et ASUS P5Q med P45 brikkesett. Det hele skal sitte i et Antec 300 med ekstra Mist-vifte i front. Vet jo godt at all klokking er individuelt, men fra 3,16 til 3,6 er jo ikek fryktelig mye på en 45nm CPU. Har ingen erfaring med disse stock-kjølerne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Du klokker like langt med stock kjøler som med en überkjøler.

Det som begrenser er 24/7 bruk mtp volt/varme.

3.6Ghz vil nok de fleste E8500 klare lekende lett, selv på Vcore på godt under 1.3.

Stock kjøler er bra nok for alle som ikke har tenkt å "pøse på" med VCore i jakten på de siste Mhz (luftkjølt).

Ikke støyer kjøler så ille heller sålenge viftestyring via PWM er aktivert i Bios.

Lenke til kommentar

Som TL1000 sier burde E8500 klare 3.6 lett, selv på stock. Ser ut som du har greit med kjøling i kabinettet også.

Jeg har klokket min E8500 litt til 3.33ghz. Kjører fsb på 1404(351*4), ram på 702, med en liten økning i Vcore. Bruker 1:1 ratio med ram som du ser. Og har fastlåst ramvolt til maks oppgitt fra produsent.

Dette er på det beryktede MSI P7N 780i kortet. Innstillingene er litt forskjellig fra andre hk (feks justering av Vcore)..., men gjøres det rett går det stort sett greit.

Min er helt stabil, kjørt Orthos og Prime95 i 12t uten feil. Kan nok klokke mye mer, men trenger ikke det enda. Idle temp ligger på 40-43, maxload(100%) på 58-61. Har ikke rørt NBvolt enda, men har så lav klokk, så trenger ikke det.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Update: 3,6 gikk veldig lett ja. Har tatt tid da PCen ikke er min og ikke her vært her. vCore på 1,206 og FSB 400. CPU-Z viser 1,18 vCore.

Sikkert mye mer å gå på, men det holder lenge, og siden tempsensorer er låste på 41 og 45 grader konstant, og kun med stock kjøling så får det holde. Nøyde meg med godt over 2 timer prime95. Første klokk på C2D var en veldig hyggelig opplevelse! SuperPI 1M på 13 sek. er ikke verst for en som er vant til AMD socket 939:)

Endret av Malmis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...