Ekko Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Hei Bor i et helt nytt hus, dvs vi flyttet inn i nyoppført hus sommeren 2007. 2 steder i huset ryker pærene relativt ofte. (over speilet på badet og kjøkkenviften). Jeg har ikke skiftet noen andre pærer i huset enda, hverken spotter, utelys eller andre lamper, men disse 2 stedene har røket 4 ganger på 1,5 år. Finnes det noen rasjonell forklaring på dette? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 hva slags pærer er det snakk om? over badespeil og i kjøkkenvifte brukes det veldig ofte halogenpærer på 10 eller 20W, i utrolig små armaturer, og gjerne uten demping, dette fører til veldig høy temperatur, og kort levetid for lyskildene. I kjøkkenvifta får man jo i tillegg problematikken rundt vibrasjoner fra viften. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 14. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2008 Er hallogen på bad og glødetråd på kjøkken. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 halogen er verst, men teorien blir den samme for glødetrå, fint lite å gjøre med det, men på badet kan man jo selvfølgelig sette på en lysdemper (dimmer) Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Jo høyere temperatur pærene må leve i, og jo mer fysiske påkjenninger (fex vibrasjoner), jo kortere holder de. Også hvis spenningen er for høy, så holder de kortere, men det ville vært rart ettersom det kun skjer to steder i huset. Løsningen er å sette på en dimmer. En pære som er dimmet 10% holder gjennomsnittlig dobbelt så lenge eller noe i den duren. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 (endret) Løsningen er å sette på en dimmer. En pære som er dimmet 10% holder gjennomsnittlig dobbelt så lenge eller noe i den duren. Får tenke på det, men tror jeg bare lar det være da. Ser for meg at det man må betale en eletriker for noe slikt er prisen av en god del pærer. Dessuten er det også koblet en stikk på samme uttaket. Endret 16. desember 2008 av Ekko Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Dersom det er plass, og riktig sokkel, kan du erstatte glødetrådpærene med enten spesielle komfyrpærer (for høy varme) eller "sparepærer", og se om de holder lengre. Jeg brukte "sparepærer" i min gamle ventilator, med hell. For Halogenpærene: Er dette 12V? Sjekk at trafoen din ikke leverer for høy spenning. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 Pærene i ventilatoren er av denne typen, bare butt i topen, ikke spiss: Det er ganske tight fit, så pæren på bildet ville ikke passet, men typen som er butt i toppen går. Jeg har ikke sett sparepærer i denne fasong/sokkel, men jeg har ikke sett etter dem heller. Kan prøve det. Ang baderoms-halogenpæren så er det en 230V, ingen trafo der. Har vel ikke så mye å si, men mener den er omtrent slik som dette, 25W: Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 De som er butte i toppen finnes også som stekeovnsmodeller, prøv slike i stedet for vanlige. Sikker på at halogenpæren er 230V? Sokkelen på din pære har jeg ikke sett på 230V spots, kun 12V. Men jeg har jo ikke sett alt... Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 (endret) Ja, jeg fant vel ikke identisk bilde for halogenvarianten. Mener sokkelen på de jeg har har et slags brun plast/kreamikk-stykke. Er forersten ikke spotter hvis jeg har gitt det nintrykket. Endret 16. desember 2008 av Ekko Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 (endret) Pæra på nederste bildet er en 230V G9 pære, de går for et godt ord uavhengig av fabrikat er mitt inntrykk. Er ofte montert i små designlamper som aldri skulle vært tilkoblet strømnettet. En dimmer vil hjelpe men utgangspunktet er håpløst. Endret 27. desember 2008 av perpyro Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 får du plass til effektbesparende pærer? som ofte har oppgitt levetid på flere år(15 er det meste jeg vet om). har ikke sovet i natt så baklager at jeg utelater all form for fagspråk.. Lenke til kommentar
Vitamin Bjørn Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Har samme problem som deg, men bare på badet. Der har jeg 2 stk lamper over vasken. Jeg har speil som kan skyves til høyre og lampene er festet i denne rammen, så det blir jo vibrasjoner hver gang jeg skyver frem og tilbake speilet. Vet ikke om det er problemet men pærene ryker fortere enn de skal iallefall. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Vibrasjonene i forbindelse med åpning og lukking av skapet knekker pærene ganske fort, samme gjelder taklampa i yttergangen eller utelyset ved siden av ytterdøra. Hver gang døra lukkes får den sprøe wolframen seg en smell. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Pærene tåler faktisk ikke så veldig mange dunk eller. Hvis du har ei vanlig stor 60W pære, så vil du se at hvis du knipser på denne så lyser den sterkere for hver gang og til slutt så ryker den. Jo sterkere den begynner å lyse, jo dårligere levetid får den. Jeg tror at hver gang speilet går opp/igjen så "trimmer" du pæra littigrann i hvert dunk, noe som til slutt får den til å ryke. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 De som er butte i toppen finnes også som stekeovnsmodeller, prøv slike i stedet for vanlige. Sikker på at halogenpæren er 230V? Sokkelen på din pære har jeg ikke sett på 230V spots, kun 12V. Men jeg har jo ikke sett alt... Sån ser en kjøkkenventilatorpære ut. Halogenpære 230V G9 sokkel ser sån ut. Lavenergipærer får du i dag til de fleste typer sokkeler. Claes ohlson har et bra utvalg av lyspærer. Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 (endret) Vibrasjonene i forbindelse med åpning og lukking av skapet knekker pærene ganske fort, samme gjelder taklampa i yttergangen eller utelyset ved siden av ytterdøra.Hver gang døra lukkes får den sprøe wolframen seg en smell. det finnes jo pærer som det er nesten umulig å ødlegge uten overbelastnig eller knusing. det finnes jo noen fikse pærer hvor tråden er bøyd som en spole og er elastisk, ved vibrasjoner vaier den bare litt opp og ned. finner de i vanlige matvare butikker, disse er helt blanke. edit: vist det er vibrasjoner som ødelegger, så må det vere lav kvalitet på de pærene.. har et monster av en kjøkken vifte, men har aldri hatt dette problemet. uansett sparer pærene er som regel mye mer robust og de finnes i de alle mulige former og fasonger, de passer også til de fleste sokler. Endret 26. desember 2008 av 2ball(s) Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Trafikklyspærer tåler vibrasjoner bedre men de selges jo ikke over alt da. Det ligger nok noe i at pæreprodusentene også skal ha noe og gjøre for om de vil kan glødepæren vare adskillig lengere. Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Trafikklyspærer tåler vibrasjoner bedre men de selges jo ikke over alt da.Det ligger nok noe i at pæreprodusentene også skal ha noe og gjøre for om de vil kan glødepæren vare adskillig lengere. de åærene jeg snakker om får man i matvarebutikker.. (i alle fall der jeg jobber) Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 27. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2008 De som er butte i toppen finnes også som stekeovnsmodeller, prøv slike i stedet for vanlige. Sikker på at halogenpæren er 230V? Sokkelen på din pære har jeg ikke sett på 230V spots, kun 12V. Men jeg har jo ikke sett alt... Sån ser en kjøkkenventilatorpære ut. Halogenpære 230V G9 sokkel ser sån ut. Lavenergipærer får du i dag til de fleste typer sokkeler. Claes ohlson har et bra utvalg av lyspærer. Jeg tok feil ang kjøkkenviftepæren. Der bruker jeg faktisk akkurat den pæren jeg har bilde av lengre oppe med spiss topp. Ellers stemmer badepæren bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå