Pivotal Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Det virker slik. http://muligheter.blogspot.com/2008/11/p-v...iii-i-2009.html Jo flere stemmer som går til FRP istedet for de andre borgelige partiene jo større blir sjangsen for at det blir en tredje Stoltenberg regjering. Om FRP får veldig mange stemmer så kan det jo hende at Stoltenberg regjeringen blir en mindretallsregjering, men det tror jeg heller ikke er noe bra selv for de som støtter høyresiden og/eller frp. En mindretallsregjering (uansett hvilken regjering) i finanskrisetider er vel ikke noe å satse på? Så jeg tror at om jeg hadde vært FRP-fan, men ønsket en borgelig regjering til neste år så hadde jeg heller stemt på Høyre, Venstre eller Krf. Det er kanskje ikke det optimale for Frp-fansen, men det får vel igjennom mer av deres politikk enn en Stoltenberg 3 regjering? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Krf og Venstre er sosialistiske partier og høyre er en velgergruppe uten et fungerende parti. Partiet Høyre har kun overlevd av gammel vane og har ikke hatt ledelse på mange år. Eneste alternativ for de som ønsker politikken til Frp er nok å stemme Frp. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 14. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2008 Robertaas: Krf og Venstre er ikke spesielt mer sosialistiske enn Frp. Krf, Venstre, Høyre og Frp er de borgerlige partiene vi har i dagens storting. Eneste forskjellen er nok at Krf og Venstre er noe mer mot sentrum enn Høyre og Frp, men iallefall Venstre er helt klart på høyresiden av sentrum. Og du sier at man får Frp politikk med å stemme Frp, selv om jeg har argumentert mot akkurat dette. Hvis du er uenig (noe som er helt greit, regner ikke med at jeg har rett på alle mine konklusjoner) så må du nesten argumentere mot meg og fortelle hvorfor jeg tar feil i mine antagelser? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Robertaas: Krf og Venstre er ikke spesielt mer sosialistiske enn Frp. Hvordan skal man møte slik ignoranse? Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 14. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2008 Robertass: Med mindre arroganse? Med argumenter? Du la kanskje merke til at jeg brukte ordleggingen "ikke spesielt mer". Jeg er fult klar over at de er lengre mot sentrum enn Frp er. Men de deler mange ting alikavel. Venstre og Frp er begge for en mer effektiv stat, effektivisering av avgiftsystemet vi har i dag, og en mer liberal markedspolitikk. Krf og Frp er begge konservative partier som vil bevare statskirken, støtter den kristne formålsparagrafen, fokuserer mye på støtte til de eldre og mener å huske at Frp også er for Kontantstøtten? (men er ikke helt sikker der). Såklart er det mange forskjeller mellom partiene også, det er derfor Venstre og Krf ikke vil samarbeide med Frp. Men det er likeheter også. Alle partier av betydning i Norge er sosialdemokratiske og har mange likheter. Og du kommer fremdeles med ingenting av argumenter for hvorfor du er uenig, bare trollende kommentarer. Lenke til kommentar
40mm Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Tror nok det beste er å stemme FRP om man ønsker FRP sinn politikk. Er nok også bedre å stemme høyre/frp hvis man ønsker et regjeringskifte til neste valg, enn å stemme krf, venstre. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 15. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2008 Det er flott at det er folk som er uenige med meg, men dere må da kunne lage noen argumenter iallefall? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Sosialistiske partier som ikke vil ta i Frp med ildtang vil neppe gjennomføre Frps politikk om man stemte på dem istedenfor Frp. Lenke til kommentar
40mm Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Det er flott at det er folk som er uenige med meg, men dere må da kunne lage noen argumenter iallefall? Ikke så lenge lenge man baserer seg på tro, tro kan man ikke argumentere mot Men, det er enda en stund igjen til valget, og jeg mener det egentlig er for tidlig å trekke noen konklusjoner om valgresultatet for valgkampen er kommet skikkelig i gang. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 15. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2008 Frp støttet nå Bondevik regjeringen til en viss grad. Men ja, det jeg prøver å påpeke er at en sentrumsregjering vil føre en politikk som ligger nærmere frp enn stoltenbergs regjering. Og frp vil ikke komme i regjering alene og neppe ilamme høyre. Så det virker jo som at om man vil ha en regjering som fører en politikk som ligger så nært frp som er praktisk mulig så vil jo en sentrumsregjering være bedre. Lenke til kommentar
reverto Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Krf og Venstre er sosialistiske partier og høyre er en velgergruppe uten et fungerende parti. Partiet Høyre har kun overlevd av gammel vane og har ikke hatt ledelse på mange år. Takk til deg, cand. polit. robertaas. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Det virker slik. Jeg er uenig. Frp er den eneste garantisten for en borgerlig regjering, som det største borgerlige partiet. Jo flere stemmer som går til FRP istedet for de andre borgelige partiene jo større blir sjangsen for at det blir en tredje Stoltenberg regjering. Jo flere stemmer som går til Frp, desto viktigere blir det å få med seg nettopp Frp. Så jeg tror at om jeg hadde vært FRP-fan, men ønsket en borgelig regjering til neste år så hadde jeg heller stemt på Høyre, Venstre eller Krf. Nei, for Venstre er sosialist-wannabes uansett. I praksis er en stemme til Venstre en stemme til Jens. Det beste ville vært Venstre under sperregrensen, og en ren H/Frp-regjering. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 Pricks: Hvorfor tror du at Høyre kommer til å samarbeide med Frp? En ting er at de kommer til å være motvillige å samarbeide med et parti som er mye større enn seg selv, men de er ganske forskjellige politiske. Det virker som om folk mener at de skal kunne samarbeide godt bare fordi de er begge lengre til høyre enn de andre partiene. Leste du artikkelen jeg linket til? kanskje lese denne også: http://muligheter.blogspot.com/2008/10/frp...rlig-parti.html Jeg prøver ikke på noen måte å angripe Frp her, men jeg bare ser ikke hvordan Frp skal klare å samarbeide med noen av de andre? Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Pricks: Hvorfor tror du at Høyre kommer til å samarbeide med Frp? Det kan være den eneste muligheten for en borgerlig regjering. Som sagt, det beste er om Høyre og Frp får rent flertall sammen. En ting er at de kommer til å være motvillige å samarbeide med et parti som er mye større enn seg selv Det er bare tull. Selv knøtten SV får noe å si, enda størrelsen på partiet skulle tilsi at de ikke skulle vært i regjering i det hele tatt. Leste du artikkelen jeg linket til? Jeg leser ikke svada. Jeg prøver ikke på noen måte å angripe Frp her, men jeg bare ser ikke hvordan Frp skal klare å samarbeide med noen av de andre? Frp har samarbeidet med andre i mange år. Selv Venstre og Krf elsket Frp da Frp var garantist for Bondeviks maktambisjoner. Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Krf og Venstre er sosialistiske partier og høyre er en velgergruppe uten et fungerende parti. Alle partier over sperregrensa er sosialistiske, så dumt å bruke det ordet når du snakker om norsk politikk. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 De er sosialdemokratiske, ikke nødvendigvis sosialistiske. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 En flertallsregjering med Venstre og Høyre (uten idiotene fra KrF) tror jeg jeg hadde likt, men det tror jeg nok jeg må se laaaangt etter. Enn så lenge så får nok Venstre min stemme. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 Det kan være den eneste muligheten for en borgerlig regjering. Som sagt, det beste er om Høyre og Frp får rent flertall sammen. Joda, det er godt mulig at det blir den eneste muligheten for en borgerlig regjering, men jeg tror ikke nødvendigvis at Høyre vil si det er en bra ting. Jeg tror faktisk at en regjering med Frp hvor Frp faktisk får bestemme mye vil føre en politikk som er lengre vekk fra det høyre liker enn en APsentrert regjering. Det er bare tull. Selv knøtten SV får noe å si, enda størrelsen på partiet skulle tilsi at de ikke skulle vært i regjering i det hele tatt. Jeg tror at SV er et godt eksempel på nettopp hvorfor Høyre er redd for å gå inn i en regjering som minste parti. SV har siden de kom i regjering mistet massevis av stemmer blant annet fordi de ikke har klart å leve opp til forventingene og bare har fått igjennom noen få ting, mens de har sluppet igjennom en god del som går veldig mye imot deres egen politikk. Jeg leser ikke svada. Hvordan kan du forvente å diskutere politikk hvis du ikke er villig til å engang lese politiske blogger eller meningsytringer bare fordi det kanskje står noe der som du ikke er enig med. Frp har samarbeidet med andre i mange år. Selv Venstre og Krf elsket Frp da Frp var garantist for Bondeviks maktambisjoner. Joda, samarbeide på enkelt ting er det mange partier som kan gjøre. Men selv da var det en grunn til at Frp havnet på utsiden og måtte nøye seg med å være et støttehjul for bondevikregjeringen for å klare å få igjennom støtte for en og annen sak de hadde. Frp har jo selv sagt at noe slikt er de ikke villig til å gjøre på nytt igjen. Og det er ikke noe som tyder på at Krf eller Venstre i dag er villige til å samarbeide nært nok til å være i regjering i lag. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 En flertallsregjering med Venstre og Høyre (uten idiotene fra KrF) tror jeg jeg hadde likt Synd, siden Venstre ivrer etter å fortsette med rødgrønn regjering. Joda, det er godt mulig at det blir den eneste muligheten for en borgerlig regjering, men jeg tror ikke nødvendigvis at Høyre vil si det er en bra ting. Det skal du ikke si for sikkert. Jeg tror faktisk at en regjering med Frp hvor Frp faktisk får bestemme mye vil føre en politikk som er lengre vekk fra det høyre liker enn en APsentrert regjering. Tvilsomt. Jeg tror at SV er et godt eksempel på nettopp hvorfor Høyre er redd for å gå inn i en regjering som minste parti. Slett ikke. SV har fått gjennom saker, og er mye mindre i forhold til AP enn Høyre er i forhold til Frp. Men selv da var det en grunn til at Frp havnet på utsiden og måtte nøye seg med å være et støttehjul for bondevikregjeringen Det er på grunn av selvmotsigende og dobbeltmoralske fjols i bl.a. Venstre og Krf. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 18. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2008 Synd, siden Venstre ivrer etter å fortsette med rødgrønn regjering. Venstre vil da helst ha en sentrumsregjering. Men joda, de foretrekker en APregjering framfor Frp. Det er på grunn av selvmotsigende og dobbeltmoralske fjols i bl.a. Venstre og Krf. Jeg finner det underholdende at du kritiserer Venstre og Krf men ikke høyre Og jeg ser ikke hva det hadde med selvmotsigelse og dobbeltmoral å gjøre? Det var kanskje ikke "snilt" mot frp, men de gjorde da det de kunne for å få igjennom mest av sin politikk, akkurat som alle andre partier ville ha gjort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå