Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tverrfaglig tentamen imorra. Litt hjelp? :-)

Anbefalte innlegg

HeiHei ^^

Jeg skal ha et tverrfaglig tentamen imorra i elenergi og automatiseringsannlegg (AUA), og jeg lurte på om jeg kunne få litt hjelp/tips?

Prøven vil dreie seg om følgende temaer:

- Brytere og stikk, samt varme (Bryter nr. 1, 2 og 5 (S16/1-2 og 5) Enlinje- og flerlineskjema)

- Strøm, spenning og effekt

- Resistanser i serie og parallell

- Sluttkontroll

- Garasjeport

- Energiproduksjon.

Det jeg kunne ha trengt litt hjelp med er en del med bryterne (skal tegnes i et soverom, S16/1, en i badet, S16/2 og har ikke peiling på den med S16/5.

Så er det det med garasjeport som jeg sliter litt med. Noen som kunne ha hjulpet meg med hovedstrøm og styrestrøm skjema? (Garasjeporten dreier seg om dreieretningsvender 230V trefase asynkronmotor)

Og det med sluttkontroll.

Blir veldig takknemlig om noen kunne hjelpet meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
HeiHei ^^

Jeg skal ha et tverrfaglig tentamen imorra i elenergi og automatiseringsannlegg (AUA), og jeg lurte på om jeg kunne få litt hjelp/tips?

Prøven vil dreie seg om følgende temaer:

- Brytere og stikk, samt varme (Bryter nr. 1, 2 og 5 (S16/1-2 og 5) Enlinje- og flerlineskjema)

- Strøm, spenning og effekt

- Resistanser i serie og parallell

- Sluttkontroll

- Garasjeport

- Energiproduksjon.

Det jeg kunne ha trengt litt hjelp med er en del med bryterne (skal tegnes i et soverom, S16/1, en i badet, S16/2 og har ikke peiling på den med S16/5.

Så er det det med garasjeport som jeg sliter litt med. Noen som kunne ha hjulpet meg med hovedstrøm og styrestrøm skjema? (Garasjeporten dreier seg om dreieretningsvender 230V trefase asynkronmotor)

Og det med sluttkontroll.

Blir veldig takknemlig om noen kunne hjelpet meg :)

Hei

S16/5 er en såkalt serievender. Dette er egentlig bare to en-pol brytere samlet i en bryter.

Brukes f.eks i rom med to taklamper som skal slåes på separat eller i et kjøkken, hvor den ene bryteren brukes til taklampe og den andre til lys over benk.

Når det gjelder hovedstrøm og styrestrømsskjema til en dreieretningsvender, er det selve skjemaet du lurer på eller virkemåten til garasjeporten?

Sluttkontroll er jo et stort emne, som tar for seg alt fra ettertrekking av skruer til måling av kortslutningsstrømmer og jording.

Om du vil ha en liste over hva en sluttkontroll skal inneholde, så lager jeg gjerne det til deg :)

Lenke til kommentar

Hmm, jeg fant ut det med serievenderen :-) Hadde heldigvis enlinje og flerlinje skjema til dette :-)

Og det med garasjeporten. Har skjemaet til dette. Skrev litt feil der oppe. Virkemåten er den jeg tenkte på. Liksom, når du trykker på start (opp) så går den oppover da. Men når den er helt oppe stopper den automatisk. Hvordan skjer dette?

Og det med sluttkontroll; det skal vi kunne det om sluttresistans (tror jeg) og jordkontinuet (rett skrevet? :-P)

Hadde en time der læreren viste oss litt om sluttkontroll. Han hadde en megger, og koblet den til jordingen og en fase, og der viste skjermen "off"

Dette betyr nok uendlig ? i hva da?

Også var det annen ting han gjorde, som jeg ikke fikk med meg helt. Noe med at det skulle være over 0,5 mega ohm på en eller annen "greie"

Det er det jeg lurer på ! :-)

Lenke til kommentar
Hmm, jeg fant ut det med serievenderen :-) Hadde heldigvis enlinje og flerlinje skjema til dette :-)

Og det med garasjeporten. Har skjemaet til dette. Skrev litt feil der oppe. Virkemåten er den jeg tenkte på. Liksom, når du trykker på start (opp) så går den oppover da. Men når den er helt oppe stopper den automatisk. Hvordan skjer dette?

Og det med sluttkontroll; det skal vi kunne det om sluttresistans (tror jeg) og jordkontinuet (rett skrevet? :-P)

Hadde en time der læreren viste oss litt om sluttkontroll. Han hadde en megger, og koblet den til jordingen og en fase, og der viste skjermen "off"

Dette betyr nok uendlig ? i hva da?

Også var det annen ting han gjorde, som jeg ikke fikk med meg helt. Noe med at det skulle være over 0,5 mega ohm på en eller annen "greie"

Det er det jeg lurer på ! :-)

Når du trykker på startknappen til garasjeportåpneren, starter den å heise porten. Når porten er hel åpen, så er det en "endebryter" i selve portåpneren som blir utløst når porten kommer langt nok opp. Samme skjer når porten lukker seg.

Sluttresistans, altså hvor mange ohm du har i anlegget. Dette sjekkes for å finne eventuelle jordfeil i anlegget. Kontinuitet måles for å sjekke at alle punkter(I hovedsak lamper og stikk) er forbundet til jord. Tommelfingerregel sier vel at alt under 1 ohm er bra når det måles kontinuitet.

Det med at skjermen viser "off" betyr at det er uendelig med ohm, altså anlegget er uten jordfeil.

Det med 0,5 megaohm betyr at når man måler isolasjonsresistans(megging) skal det være minimum 0,5 megaohm pr kurs i installasjonen. Er resultatet lavere må anlegget feilsøkes for jordfeil.

Spør gjerne om du lurer på noe mer eller om det er noe jeg glemte å svare på.

Lenke til kommentar
Når du trykker på startknappen til garasjeportåpneren, starter den å heise porten. Når porten er hel åpen, så er det en "endebryter" i selve portåpneren som blir utløst når porten kommer langt nok opp. Samme skjer når porten lukker seg.

Endrebryter? Er det sånn tidsrele eller? Også er det noe jeg har på boka. "Tidsforsinket" ut og inn. Hva kan det være?

Lenke til kommentar

Endrebryter? Er det sånn tidsrele eller? Også er det noe jeg har på boka. "Tidsforsinket" ut og inn. Hva kan det være?

En endebryter er en bryter som benyttes ved anlegg som krever automatisk stopp. F.eks en garasjeport der porten må stoppe når den er helt åpen. Uten endebryter ville ikke motoren stoppet og den ville brent av. Selve bryteren er bare en arm som blir dyttet på av porten når den kommer langt nok opp.

Tidsforsinket inn og ut benyttes der det er behov for at motorer eller lignende skal starte etter hverandre. Et eksempel på forsinket inn kan være en stjerne/trekant vender der motoren starter i stjerne, trigges et forsinket inn rele og etter innstolt tid har gått ut, skifter motoren til trekant automatisk.

Forsinket ut rele benyttes f.eks i en herdeovn hvor det er varmeelementer og gjerne en utblåsningsvifte for å bli kvitt den varme lufta. Når herdeovnen har gjort jobben slåes varmeelementene av, men vifta fortsetter å gå helt til tidsreleet har talt opp antall minutter som det er stilt på, og slår av vifta når tiden har gått ut.

Litt vanskelig forklarin kanskje, men håper du forstod det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...