Gå til innhold

Kostholdet mitt. Hjelp til utregninga av kalorier + konstruktiv kritikk. Skal ha vektnedgang.


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk :)

Jeg skal gå ned 17Kg på ett år (kanskje litt mye, men skla prøve).

Jeg blir 17 i Februar, veier ca 97Kg og er 180cm høy.

Dette er da det jeg skal spise gjennomsnittelig på en dag:

Frokost klokka 07:05:

2 kneip brødskiver med litt smør, fire osteskiver (ikke firkanta, men avlange) og to striper med paprika. + et eple + et glass med melk.

Lunsj klokka 11:05:

3 kneip brødskiver med litt smør, seks osteskiver og 3 striper med paprika.

 

Før middagen klokka 15:30 spiser jeg et eple.

Middag klokka 16:20:

Masse forskjellig sunn mat. (Mamma som lager middag :p)

Kvelds klokka 09:10:

Et eple og et glass med melk.

 

Alt dette er bare ca ca. Men det er dette dere kan gå utifra.

Er det noen som vil ta på seg arbeidet med å regne hvor mange kcal dette inneholder?

 

Ville ha satt VELDIG stor pris på dette :D

 

Til slutt: Alle innlegg som ikke er konstruktive vil bli raportert til moderator.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det går ikke ann å regne ut kcal inntaket ditt med den "planen" der.. sunn mat og slankende mat er 2 vidt forskjellige ting, skal du først gå ned i vekt, så må du også ha en strukturert middag..

 

edit: dessuten er det kjempeenkelt å google matvarene og regne ut selv, f.eks ved bruk av matvareguiden.no

Endret av OZ-Racing
Lenke til kommentar
det går ikke ann å regne ut kcal inntaket ditt med den "planen" der.. sunn mat og slankende mat er 2 vidt forskjellige ting, skal du først gå ned i vekt, så må du også ha en strukturert middag..

 

edit: dessuten er det kjempeenkelt å google matvarene og regne ut selv, f.eks ved bruk av matvareguiden.no

 

Om man dropper kcal på middagen da?

Ca hvor mange kcal blir det da?

Lenke til kommentar
Om du spiser som det har skrivd i posten, så kommer du til å gå ned 17 kg på under 6mnd. Regn med mye vann og muskler, men du blir hvertfall tynnfeit.

 

kommer jo litt ann på hva han eter til middag også, men musklene kommer til å forsvinne som dugg for solen.. uten å få tilføyd så og si ingenting av proteiner

Lenke til kommentar
Om du spiser som det har skrivd i posten, så kommer du til å gå ned 17 kg på under 6mnd. Regn med mye vann og muskler, men du blir hvertfall tynnfeit.

 

kommer jo litt ann på hva han eter til middag også, men musklene kommer til å forsvinne som dugg for solen.. uten å få tilføyd så og si ingenting av proteiner

 

OK, takk for svar :)

hvordan får jeg i meg proteiner med minst mulig kcal?

 

Vil helst ha i meg minst mulig kcal, miste mest mulig og minst mulig muskler. Noen råd til hva jeg bør endre?

Lenke til kommentar

Det første du bør gjøre er å finne ut hvor mye du forbrenner hver dag og legge opp kostholdet deretter. 500 kcal under det du forbrenner hver dag er en fin regel.

 

Kneipbrød er kamuflert loff og et rett og slett usselt brød. Det første jeg ville gjort er å bytte ut det med noe annet.

 

Kjøp skikkelig grovbrød eller få moren din til å lage til deg. Dersom du er feit så går nok moren din gladelig med på å lage skikkelig brød så du slipper og spise kneip. :)

 

Havegryn med melk eller havregrynsgrøt er også et alternativ til frokost. Grovt knekkebrød også.

 

Jeg ville valgt et annet pålegg enn ost. Skinke, roastbeef, tunfisk, makrell i tomat. Hva som helst egentlig som inneholder protein.

 

Dersom du skal ha vekk fett så er det ingenting som slår litt kardio før frokost om morgenen. En times kjapp gange, en halvtimes joggetur, løping eller tilsvarende. Det krever disiplin, men det gir resultater. Mange mener også at litt koffein før morgentreningen forbedrer fettforbrenning.

 

Og siden det er moren din som lager middag må du be henne gjøre all mat litt "hesligere" ved å bytte ut vanlig pasta med grov pasta, vanlig pizzabunn med grov pizzabunn, ris med villris osv. såfremt hun og resten av familien går med på det. :)

 

Kveldsmaten din var særdeles trist. Som mange her har sagt så får du nesten ikke i deg noe protein og generelt veldig lite mat. Jeg mener å ha hørt at man maks kan forbrenne 1kg fett i uka og utover det så er det som sagt muskler som ryker. Til og med 0,5kg i uka er mer enn ok for å nå målet ditt så du bør nok revurdere litt.

 

Du spiser også litt for sjelden etter min mening. 5 timer mellom lunsj og middag og middag og kvelds. Jeg ville lagt inn i alle fall 1 ekstra måltid der. Bare husk å ikke spise for nære leggetid og unngå karbohydrater på kvelden (spesielt dersom du går inn for å trene før frokost).

 

Meld deg inn i vektklubb.no eller tilsvarende så kan du se selv hvor mye kcal kostholdet ditt inneholder, hva du bør endre på osv. Kjenner mange som sverger til vektklubb.no når de skal gå ned i vekt.

 

Bunnlinja er at du går ned i vekt så lenge du forbrenner mer energi enn du inntar så det er det du først og fremt bør finne ut av.

 

Edit:

 

hvordan får jeg i meg proteiner med minst mulig kcal?

 

Den er enkel å svare på. :) Rent protein gir selvfølgelig mest protein med minst kalorier og det får du gjennom proteinpulver. Et av de ekstra måltidene mellom lunsj og middag kan gjerne være en proteinshake.

Endret av TwiiK
Lenke til kommentar

Salami er fullt av fett. Alt dette burde du lese om før du hiver deg på en kur. Jeg spiser kalkun/roastbiff/kokt skinke(denne kan inneholde litt fett). Smør på med lett ost, helsikes god ost med nesten bare proteiner. Tillegg tar jeg på kaviar(fettet sin skyld) og Fedon brød som har balansert brødet så godt som mulig 33/33/33.

Lenke til kommentar
Salami er fullt av fett. Alt dette burde du lese om før du hiver deg på en kur. Jeg spiser kalkun/roastbiff/kokt skinke(denne kan inneholde litt fett). Smør på med lett ost, helsikes god ost med nesten bare proteiner. Tillegg tar jeg på kaviar(fettet sin skyld) og Fedon brød som har balansert brødet så godt som mulig 33/33/33.

 

Spiser kun super salami eller hva det nå heter. Kanskje jeg skal gå til innkjøp av kalkun pålegg ... :)

Lenke til kommentar
Kjøtt inneholder da strengt tatt mer reint protein enn proteinpulver da men :/

 

Hvorfor si noe sånt? Er jo en grunn til at proteinpulver heter nettopp proteinpulver fordi det mer eller mindre er rent protein i pulverform, som regel tilsatt litt smakstoffer og andre ting. Rent kjøtt inneholder jo massevis med vann slik som all annen mat.

 

Og uansett hva du mente med det utsagnet der så er det jo begrenset hvor praktisk det er å pakke i seg noen hundre gram kjøtt på skolen mellom lunsj og middag i forhold til å ha med en shaker man fyller med litt melk eller vann.

Lenke til kommentar
Kjøtt inneholder da strengt tatt mer reint protein enn proteinpulver da men :/

 

Hvorfor si noe sånt? Er jo en grunn til at proteinpulver heter nettopp proteinpulver fordi det mer eller mindre er rent protein i pulverform, som regel tilsatt litt smakstoffer og andre ting. Rent kjøtt inneholder jo massevis med vann slik som all annen mat.

 

Og uansett hva du mente med det utsagnet der så er det jo begrenset hvor praktisk det er å pakke i seg noen hundre gram kjøtt på skolen mellom lunsj og middag i forhold til å ha med en shaker man fyller med litt melk eller vann.

 

slutt å heng deg opp i navn, mange såkalte prottis drikker som inneholder mer carbo enn protein, tror du virkelig det er mer reker i rekesalat enn det er f.eks majones? nei.. proteinene med størst biologisk verdi er egg(ehviter) de setter standaren med 100% biologisk verdi, det og morsmelk om jeg ikke husker feil, rent kyllingkjøtt har vel en biologisk verdi på rundt 90 % og det tror jeg faktisk ikke prottis pulveret kan matche,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...