Gå til innhold

om schæfer er nærmest ulv?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Det er vel veldig få hunder som som er mer nærme ulv enn andre, den genetiske forskjellen på en ulv og Chihuahua er nok ganske liten, da alle hunder er en underart av ulv og alle hunder kan parres med ulv.

 

Du kan tenke deg at en sjimpanse og mennekse har en genetisk forskjell på mellom 0.75 og 1.25% og vi er to forskjellige arter, da kan du tenke deg hvor liten forskjellen er mellom div hunder og ulver.

 

Men skal du se etter hunder som er mer like enn ulver må du vel se etter hunder som for kortest tid siden ble avlet fra ulver. hvilken rase det er vet jeg ikke, men tviler på det er noen av de europeiske da de har blit avlet frem og tilbake så mange ganger at det er vansklig å si hva som er hva lengre. at en sjefer ligner fysisk på en ulv er nok bare en slump. tviler på at den er noe nærmere en ulv enn en dachs eller basset

Lenke til kommentar

Det som ville tyde mest på at de faktisk er i nærheten av ulver er viss den følger ulve sikk.

Jeg har aldri vært rundt ulv selv, men fra hva jeg har sett på tv av folk som er rundt ulv, skal man være veldig forsiktig rundt dem, de tåler MYE MYE mindre enn hunder, viiss du f.eks reiser deg foran dem ser de på det som et forsøk på stats kupp og vil gå i strupen, se dem i øynene er også fy fy, vanlige under liker heller ikke altid at du ser dem i øynene, men de ser ofte vekk for å unngå konfilkt, da de fleste hunder ser på mennesker som ledere i folken, og er derfor underlegene deg, mens det gjør ikke ulver. så viss du gjør noe som helst som ulver ser på som agresivt kan du få problemer.

Ulver har som du sier en godt krops språk, med faste bevegelser som er en del av språket, ofte mye mer komplisert enn de vi ser i hunder. Ulver er også ofte farligere enn hunder, ikke fordi de er sterkere men fordi de dreper for maten, de har et jakt instingt som hunder til dels har mistet. Nå angriper jo ulver skjeldent mennesker, men viss de gjør det blir det problemer. Faktisk er det slik at ville hunder skjeldent jakter, de blir otseletere eller går i søpla til mennesker, de var rett og slett ikke hvordan man skal fange dyr og spise dem.

 

Når det er sagt, vil store hunder, spesielt de som er designet for anti ulv job være ekstremt farlige om de angriper deg, større gjeter hunder er fint kapable(er det et ord?) til å drepe en enkelt ulv, en 50kg ulv har små sjangser mot en veltrent irsk ulevhund på 75kg eller sangt bernad på 90kg, så lange de er spesielt trent til anti ulv job.

Moderne gjetere har også funnet på en festlig dings, som festes rundt halsen på gjeter hunder, siden ulver nesten altid går etter strupen, bruker man denne dingsen der, så når ulven biter der, vil denne plast greia beskytte hundens hals.

 

Så et program om gjentere i italia der de brukte den dingen, var vist veldig effektiv, den ene hunden hadde vist minst en ulv på samvitigheten

Lenke til kommentar

Nå er det jo ingen hunder som har igjen instinkter til å drepe ulver da ;) Ikke engang min rase, Irsk Ulvehund som er laget til å drepe ulver, har noe av det igjen i seg. Hadde de hatt det, ville de jo vært livsfarlige å eie. De var ikke gode sofaputer i de tidene de ble brukt for å drepe ulver, for å si det sånn.

 

Ulver angriper ikke mennesker sånn uten videre heller. Jeg så et klipp på et språkforedrag jeg var på, hvor en ulv hadde forvillet seg inn i en innhegning med strømgjerder rundt. Fem mennesker gikk inn der for å jage den ut igjen. Prøvde ulven å angripe? Nei, ikke en eneste gang. Det "verste" den gjorde var å krype sammen og flekke tenner til en dame som var så dum at hun presset den maks og gikk helt bort mens ulven var i et hjørne.

Men det er interessant med ulvespråket, det er helt fantastisk. Han som hadde foredraget sa at ulvene har et "100% språk". Dvs at om en ulv "sier" noe til en annen, eller gir et signal, så MÅ den andre ulven svare. Det er på den måten de unngår masse konflikter i flokken sin, ved å ha et så stabilt språk. De færreste hunder har et 100% språk slik som ulvene, derfor foreslo jeg de to rasene jeg gjorde. Siden de visstnok skal ha veldig bra språk og gå overens med det meste av andre hunder..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...