Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny bygd pc med problemer i spill (den låser seg)


Anbefalte innlegg

Hei en kammerat har en ny bygd pc, den fungerer helt ok, til du begynner å spille, da bare låser pcen seg, det blir en prikkete skjerm og lyden henger seg, da er det bare å starte pcen på nytt med av/på knappen, dette skjer uannsett spill men noen ganger kan han få spilt litte grann, på gta iv er det niks den låser seg med en gang du kommer til menyen.. noen ideer??

 

Ellers funker pcen helt bra ikke noe ustabilitet eller noe, selv ved tunge prosessor oppgaver som video koding..

 

Her er specsa:

 

1 PCS 351717 MSI P45 NEO-F, P45, Socket-775, DDR2,

1600FSB, ATX, ICH10, PCI-Ex(2.0)x16

 

1 PCS 365217 Sapphire Radeon HD 4870 512MB GDDR5,

PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP

 

1 PCS 339898 Corsair Powersupply 550W Black, ATX/EPS,

120mm Fan, 4xSATA, SLI, WxHxL

 

1 PCS 342738 Kingston ValueR. DDR2 PC6400 4096MB CL5,

Kit w/two matched ValueRAM 2048MB DDR2

 

1 PCS 337697 NZXT HUSH,Silver Aluminum Front, 2X Blue

LED Fans, Screwless design,(Without PSU)

 

1 PCS 346125 Western Digital Caviar GP 500GB SATA2,

16MB 7200RPM

 

1 PCS 344771 Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket

LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED w/fan

 

Vista Ultimate 32bit

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HD 4870 (ikke x2) trekker rundt 285w under passe mye press og CPU'en ligger rundt 65w, så totalt sett skulle 550w holde for både skjermkort, cpu og resten av bøtteballetten.

 

Umiddelbart ville jeg nok ha sjekket temperaturen på GPU'en og temp'en inne i chassis generelt sett.

Siden det ikke er problemer med CPU-tunge oppgaver virker det naturlig å tro at problemet ligger i forbindelse med GPU-relatert bruk.

 

Kan jo også forsøke å oppdatere til nyeste skjermdrivere om dette ikke allerede er gjort.

 

 

 

Phido

Lenke til kommentar

En kopis av meg hadde samma problemet på en maskin tidligere. Din og hans spec er ganske forskjellige, men jeg ville liekvel tatt meg noen minutter får å teste litt.

 

Grunnen i hans tilelle var varme så fort han begynte å presse GPU litt, og det gikk fra 1 til 30 minutter før maskina gikk i svart. For å finne ut om dette kan ha noe å si er det bare å sørge for et par ting. Ta av alle deksler, flytt kabler vekk fra skjermkort, skru opp vifter på maks om mulig og sørg for å sitte i et kaldt rom.

Hvis ting likevel går til helvete like fort som før er det sannsynigvis ikke varmen som tar knekken på maskina, og du kan jobbe videre med feilsøking på Power, RAM, HK osv.

 

Det kompise min endte opp med etter at jeg fikk herje litt med PC'n hans var:

Kabler ble gjemt så godt som mulig

Satte inn 4 80mm vifter som jeg hadde på lager (2 foran, og 2 bak). De foran blåste kald luft inn, og de bak trakk den varme lufta ut.

I tillegg kjøpte jeg inn og monterte ny GPU kjøler fra Zalman til ca. 400kr som er vannvittig mye bedre enn elendige standard kjøleren som fulgte med.

 

Resultatet ble en stabil maskin, som faktisk var mer stillegående enn utgangspunktet selv med 4 ekstra vifter.

 

Lykke til med testing, håper dette kan være til hjelp i den evinnelige prøv og feil prosessen man må gjennom. Denne testen krever hvertfall ikke en eneste krone å gjennomføre, og er sånn sett en ting jeg personlig utfører som første steg hvis jeg kommer opp i samme uføre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...