Lacerater Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Bilinfo: Renault Megane 1996 modell 216 000 km (1,6L 90 hk) Symptomer: Bilen har plutselig begynt å slite med å akselere opp i fartsgrensen i akselerasjonsfeltet, og klarer ikke å holde trafikken i oppoverbakker i 100 sonen. Jeg har kjørt bilen i 4,5 år, så jeg vet at den skal klare det... Før problemet kom, hørte jeg en svak plystrelyd ved gasspådrag. Ikke fartsavhengig, men hørte lyden bedre med motstand (under kjøring) enn ved rusing av motoren. Effekt-tapet kom gradvis over ca 200-500 km tipper jeg. Bilen går på alle sylindere, den går ihvertfall rolig. Det virker som om jeg har litt mer effekt hvis jeg ikke har "gassen i bånn," (ganske lite forskjell, men tror ihvertfall det er slik.) Vanntemperaturen er normal, det har begynt en liten olje-lekkasje ifra topp-pakningen, men det er ikke vann i oljen, og jeg trenger ikke å fylle olje mellom oljeskiftene. (15000 km) Bruker heller ikke vann. Ved start og rolig kjøring er motoren helt normal, og den starter lett, både varm og kald. Jeg tror ikke det er noe med tenningen å gjøre (coil, plugger eller ledninger) siden jeg akkurat har hatt feil på det, og det utartet seg helt anderledes. (fikset - ny coil) Det jeg lurer på om det kan være er tett katalysator, eller eksos, sjekket eksosrøret bak og syntes det blåste litt mindre enn vanlig... Litt vanskelig å si, pleier ikke å sjekke eksosen så mye. Eller så lurer jeg på om det kan være noe utslitt i toppen eller simringer på stempler eller noe. Etter det jeg har forstått blir det vel vraking hvis det er sistnevnte... Håper noen har noen innspill for hvordan jeg skal teste om det er tett eksosanlegg, eventuelt om dere har tips til andre ting det kan være. NB. Katalysatoren har vært ødelagt i ca 3-4 år tror jeg (klirrelyd ifra eksosen), så kanskje noen deler kan ha havnet bakover og blokkert eksosen? Vil det ha noe si for lydnivået om jeg bytter ut katalysator med bare et rør? Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 hvis katen din er tett og eksosen ikke kommer ut så blire dårlig effekt i motor ja hvis du bytter ut med et rør så får du en litt raspete lyd og litt høyere lyd, dog kommer du ikke gjennom eu kontroll pga utslipp og ecuen din kan ha problemer med den hvis du fjerner den. (den kan, jeg vet ikke). hvis du har slitte stempelringer så du har meget dårlig kompresjon hvis den også slite med dette pge den mister kraften men da dskal kompresjonen være meget dårlig. det jeg ville gjort hvis jeg var deg er å prøve å tatt av katten og eksosen bakover og prøvd å kjørt da og sett om den var noe friskere, alt avhengig av hvordan motorn din er designet så skal den ha et visst mottrykk i potta for å gå (samme som moped omtrent) men du skal merke om den går eller ikke. Lykke til. Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 oljelekasjen fra toppen din er nok ikke helt bra. pakningen kan være gåen. sjekk om det er olke i radiatoren og/eller ekspansjonstanken. en måte å fikse det på kan være å helle en boks med BAR'S leaks liquids på radiatoren. den skal tette lekkasjer. katalysatoren skal kunne fjernes uten problemer, lydnivået vil nok ikke påvirkes noe spesielt, med mindre du tar vekk lyddemperen(e) men du bør få noen flere meninger, jeg er langt fra noe geni på slikt. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Har du gått over vakumslanger og annet som kan lekke forbindelse med innsug og bensinforsyning? Lenke til kommentar
Lacerater Skrevet 14. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2008 Det kommer ut eksos ja... Men er usikker på om det kommer mindre enn vanlig. Kan prøve å få noen til å se på den. Kan sjekke vakumslanger osv, men den går helt normalt på tomgang, så er ikke sikkert jeg finner noe. Hvordan sjekker jeg for olje i vannet? Finnes det noe man kan analysere kjølevæska med? Jeg skal kjøre 20 mil i morgen kveld, så jeg håper den holder så langt Hvis ikke gir jo svaret seg selv - vraking og ny bil. Den er jo ikke verdt mer enn 10-15 tusen... Takker for hurtige svar! Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Du har ikke ett tett bensinfilter? Ingen lamper som indikerer noen feil? Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Hvis du merker at den siste biten med bånn gass gjør at den går treigere enn hvis du ikke har fullt bånn gass, så tyder jo kanskje det på at eksostrykket blir for stort pga nesten tett katalysator/eksosanlegg så økt gass gir mer eksos som gir så mye mer motstand at det går treigere. Eller så kan det jo være bensinfilter, er det tett nok får du kanskje ikke det bensintrykket du skal ha. Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 luftfilter kan jo også sjekkes, og eventuelt pollenfilter om den har det, ikke at det har så mye å si kanskje, men kjekt å bytte av og til. Lenke til kommentar
Lacerater Skrevet 17. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2008 Hei igjen og takk for hjelp. Det endte opp med et lite verkstedbesøk. Der har de tydeligvis ruset den litt høyere enn jeg har gjort. Og problemet løste seg. Dermed tror jeg at jeg kan konkludere med at det er noe som har blokkert eksosrøret. Det er fortsatt noe inni der, fordi jeg begynte å miste motorkraften på vei hjem i dag, etter ca 5 mil. Da ruset jeg motoren opp til ca 6000 rpm, hørte et poff, og bilen gikk fint igjen. Men jeg tror jeg satser på at det holder seg i orden uten mere problemer fra nå av... Skal sjekke om drivstoff forbruket er endret, og hvis det er det, må jeg vel bytte hele eksosanlegget inkl katalysator. (det er tett, men slitent, så det er på tide) Håper andre kan ha nytte av mine erfaringer, og takk til dere som kom med tips og råd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå