Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nybegynnerhjelp til komplett anlegg.

Tmz

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg prøver på nytt pga laber respons på den forige tråden som jeg opprettet for en god stund tilbake. Jeg må bare starte med å si at jeg aldri har koblet et anlegg i en bil før, men er ikke sånn helt grønn når det kommer til elektronikk, og jeg har noen kompiser som kan hjelpe meg når det kommer til innstalering av anlegget, så den biten burde gå greit.

Jeg er ikke noe lydekstremist så er ikke noe vits å komme med så alt for dyre komponenter som mannen i gata ikke hører forskjell på en gang. Men vil ha en sub som sparker unna ihvertfall. Kan slenge opp noen bilder av hva jeg har fra før

Her spilleren sitter: (spilleren er forresten en LG LAC4700R)

post-105380-1229269023_thumb.jpg

Høytalere i dør forran(130mm):

post-105380-1229268793_thumb.jpg

Høytalere bak(130mm):

post-105380-1229268824_thumb.jpg

Jeg er ikke helt sikker på hva som lønner seg, men regner med jeg burde kjøpe ny spiller, nye høytalere i dørene forran, usikker på om jeg bare skal koble ut de bak eller om det er verdt å kjøpe noen nye å ha der, eller om jeg eventuelt kan bruke de jeg har. Også må jeg da ha en sub m/forsterker, eventuelt en forsterker til høytalerene forran.

Angående hvor mye penger jeg vil bruke er jeg ganske usikker, jeg lever på lærlinglønn så har ikke så alt for mye å rutte med, men ikke noe særlig mer en 10-15 lapper totalt ihvertfall, om det er billigere så er det bare et pluss, bilen er forresten en mitsubishi colt, gamle typen ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quoter meg selv her fra en tidligere tråd..

Jeg har følgende oppsett i bilen min:

Frontsett: Hertz HSK130 2,299kr

Sub: Hertz HX250D 1,999kr

Forsterker: Audison SRx3 3,999kr

Det skulle bli 8,297 resten av busjettet ditt ville jeg brukt på en skikkelig CD-spiller, denne f.eks KENWOOD KDC-W6641UY 2,488kr pluss demping og kabler. Å dempe skikkelig er alfa og omega!!!

Dette er et oppsett som spiller MEGET pent og det spiller også hodepinefremkallende høyt.

Du kan for din egen del bare koble ut høytalerene bak men viss du ofte har med deg passajerer kan du jo bare koble de i cd-spilleren. Som det står i quoten så er det et veldig bra utgangspukt som kan spille meget bra! Men det er dempingen som skiller gutter fra menn! Ang. spilleren, viss ikke den faller i smak så er pioneer og alpine spilere i samme priskalsse veldig gode alternativer.

Quoter meg selv igjen:

Til demping bruker jeg vibroplast M1 på alt metall inni kupeen, i taket, dører, gulv bakseterygg, bagasjerom osv. Det er dører som er førsteprioriteten her.

Når en har lagt et lag med vibroplast M1 så kan det være greitt å legg et lag med SPLEN, dette er en akustisk dempenden matte som påføres over vibroplasten, er det mer vibroplast igjen så kan en ligget et lag til over splenen i dørene eller bak høytalere. Kjøper du en bulk pakke med vibroplast og en med SPLEN så holder det mest sansynlig til en hel bil. Dette ambefales varmt:) Installbay har alt du trenger til denne jobben:)

Vibroplast M1

SPLEN

Kabelstrekk:

Strømkabel kit

Høytalerkabel

Signalkabel

Da mangler du vel bare en kasse til subben.

Sender du en mail til installbay de og spør om et pristilbud på alt dette så får du sikkert et godt tilbud).

Da har du vel det meste :thumbup:

EDIT: var noen linker som ikke funket...

Endret av tobbelobb
Lenke til kommentar

Hehe takker for svar :)

Men forsterker til fronthøytalerne trenger jeg vel eller? Og om du hadde giddi og forklart meg hvorfor demping er så viktig hadde det vært fint hehe :p

Ellers ser det jo ganske bra ut, men er det en sub med skikkelig trykk?

Lenke til kommentar
Hehe takker for svar :)

Men forsterker til fronthøytalerne trenger jeg vel eller? Og om du hadde giddi og forklart meg hvorfor demping er så viktig hadde det vært fint hehe :p

Ellers ser det jo ganske bra ut, men er det en sub med skikkelig trykk?

Den forsterkeren jeg linket til er 3kanals, dvs at den har to kanaler til fornt og en til sub, og JA den tryker bra i rett kasse;)

Demping er viktig for å bli kvitt veistøy, bagasjelokkristing og gir mere bassrespons, (altså mer dunking med samme sub;) ) mm...

Endret av tobbelobb
Lenke til kommentar

Åja, når du sa demping tenkte jeg mer i retning av at man ikke hørte musikken fra utsiden hehe :p Men da er jeg med, dette er jo mulig kjøpe inn seinere også.

Jeg bare syntes bare at en 10'' uten egen forsterker hørtes litt lite ut, men det vil ikke gi noe dårligere resultat med 3 kanals en en 2 kanals+en mono da eller? Men kan prøve å maile dem og se om jeg får noe bra tilbud. ;))

Endret av Tmz
Lenke til kommentar
Åja, når du sa demping tenkte jeg mer i retning av at man ikke hørte musikken fra utsiden hehe :p Men da er jeg med, dette er jo mulig kjøpe inn seinere også.

Jeg bare syntes bare at en 10'' uten egen forsterker hørtes litt lite ut, men det vil ikke gi noe dårligere resultat med 3 kanals en en 2 kanals+en mono da eller? Men kan prøve å maile dem og se om jeg får noe bra tilbud. ;))

Dempingen vil også minske volumet på utsiden ja men det er ikke hovedoppgaven. Dette er jo et lydkvalitetsoppsett men det spiller bra høyt, om det spiller dårliger kommer an på hvordan du ser på det men det går fint å spille over 130dBspl!!! Klart, det er ingen problem å gjøre så du sier her, det blir jo fort litt dyrere men f.eks:

Hertz EP2

Hertz EP1D

Hertz ES380

Det går også å koble to Hertz ES250 på den trekanaleren.

Men du må også huske på at det er mangen andre gode merker der ute, Focal, Seas, Morel, Pioneer og Focus er noen alternativer, men disse har jeg mindre erfaring med så tør ikke anbefale noe eksakt. Dynabel har også gode forsterkere som nok er litt billigere en Hertz sine men ikke bedre...

EDIT: det blir jo også litt mer styr med kobling baki men det er for all del ingen problem

Endret av tobbelobb
Lenke til kommentar

Hehe ja, har ganske god tid på meg, har ikke oppkjøring før i starten av januar så har litt tid til å undersøke litt først :)

Jeg har en kompis som ville selge meg suben hans samt forsterkeren, da han har kjøpt seg noe bedre. Tror han hadde gitt rundt 5000 for det, skal høre om hvordan merke det er og hvor mye han skal ha for det. Isåfall sparer jeg jo litt der da.

Edit: Faen han hadde allerede solgt det:\ Men hva anbefales av sub og monoforsterkere da? Det som gir best resultat regner jeg med? Vil ha en bass med MYE trykk, så la oss si at jeg bruker 5-7 lapper på en sub+forsterker da, får jeg noe bra for det eller? inkludert kabler og sånn. Er det et fett med hvordan størrelse jeg har på elementet? Skjønner jo at en 18'' kanskje er litt kraftigere en feks en 10'', men med tanke på lyd og sånn? Og burde jeg lage kasse selv eller kjøpe en ferdig en m/kasse ?

Hvordan er den feks sammenlignet med http://www.bilstereospesialisten.no/storef...=396&c3=740 ?

Endret av Tmz
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ok da har jeg endelig fått lappen da, og endelig fått testa det gamle annlegget fullt ut og jeg merker at det skurrer når man skrur på høy lyd, man får grei lyd med det jeg har, men er ikke egen sub og skulle gjerne kunne ha spilt litt høyere.

Jeg har meget begrensa med penger nå siden jeg har endel bensinutgifter osv... det jeg da lurte på var om det å kjøpe en ny pioneer spiller i rundt 2000 klassen vil gjøre at jeg kan spille høyere, samt bedre lyd uten egen forsterker i først omgang. Eller burde jeg heller bruke den spilleren jeg har fra før og eventuelt kjøpe inn en forsterker?

En annen ting jeg lurer på er det at når jeg skrur opp lyden er det vel kanskje de dype tonene som høytalerne sliter med? Siden jeg kun har mellomtone og diskant, vil da kanskje en egen sub gjøre lyden bedre eller?

Føler at det ikke er noe point å kjøpe meg sub enda hvis jeg ikke kan spille høyere, da vil mest sannsynelig bassen være litt overkill i forhold til resten..

Så hva burde jeg starte med? Får lønning på 8-9 lapper nå neste uke, men gidder ikke gjøre meg helt blakk første uka liksom...

Takker på forhånd =)

Lenke til kommentar

hei hei.. vil anbefale deg en grei 4 kanals forsterker på 4'50w rms saga har en grei billig en der finner den på www.dynabel.no rundt 1500 tror eg.. bruker du forsterker på høytalerene og stiller de inn kan du får ganske god lyd ut av orginal høytalerene. subber finenr du også på samme side og greie forsterkere til subber.. seff trenger du ikkje kjøpe alt samtidig.. du kan kjøpe forsterker til høytalerene først og så spare litt og kjøpe forsterker og subb seinere.. bare husk at du må ha strømkabler og signal kabel og sånt:) koster noen hundrelapper på biltema for ett greit sett.. bør ikje ha mindre enn 16 kvadrat hvis du ska oppgradere til noe stort seinere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...