JimL Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Hei, er på vei inn i en actionpreget del av livet tror jeg. Nærmer seg 25 og med tanke på hvordan markedet ligger an i året som kommer vurderer jeg å gå fra leie til eie. Ser etter et hus utenfor byen med potensiale til utvikling og som helst trenger en del utbedring. Kjenner mange innen yrkene som er viktige i husbygging så har troa på at man kan få til noe fornuftig der. Spørsmålene begynner å rulle inn når man sitter og spinner litt på dette. Dersom renta raser ned neste år, og vi passerer 3% jevnt over i bankene. Hvilken rente kan man forvente å kunne binde renta på? Vil det ikke være lønnsomt å binde renta på 3-4% i ti år? Det er selvfølgelig en positiv faktor at man har en fast økonomi i årene framover slik at man vet hvordan ståa er og blir, men rent bortsett fra det. Så lurer jeg på hvordan reglene med eiendeler, formue, eiendom, alt, er med tanke på framtidige ektefeller. Hvordan vil et ekteskap påvirke eiendelene mine, sett at jeg har 200.000 i formue, 300.000 i innbo og et hus med lån til 2.000.000? Er dette noe man "avtaler", er det noen regler for at noe deles 50% og annet skilles ut i særeie, eller hva skjer? Lenke til kommentar
Loko Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Hvis renten ligger på 3% så vil jeg tippe at å binde renten i 10 år vil gi deg en rente på 5%. Bankene tar inn rissiko og hvordan de forventer markedet utvikler seg. I en 10 års periode vil jeg regne med at renten vil opp fra 3 %.. Skal mye til for å "slå" banken men å binde renta er vertfall utfra min mening veldig bra hvis man ønsker en forutsigbar renteutgift.... på godt og vondt... Lenke til kommentar
JimL Skrevet 14. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2008 Joda, regner med de tar påslag for å jevne ut det de anser som en naturlig utvikling av renta framover. Blir vel en vurderingssak, kommer litt an på lønningsposen og vil jeg tro, dersom jeg ser at det blir vanskelig å klare seg dersom renta går opp i 8-9% så bør man vel binde seg i det minste i tre til fem år, for å være på den sikre sida. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Cluet er å binde renta akkurat før forventning til stadig rentenedgang snur til forventning om oppgang. Da kan du tjene store penger på det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå