bruktCDplate Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 - Noen som kan si litt om studiet? - Jeg mener da om det er et vanskelig studie? - Vil jeg, som ligger på ca. 4,5 i snitt, klare å komme meg igjennom et juss studie? - Jeg er ikke direkte skolelei. Jeg er jo lei KRL og slike fag som jeg vet jeg ikke vil få bruk for. Men jeg kunne sikkert innteressert meg for fagene innenfor juss, og da blir jo skolen lettere holdt jeg på å si. - Er det mange år på jusstudie? - Er det veldig krevende? - Noen som rett og slett kan si hvordan studiet er? (mye å gjøre hjemme, krevende osv. ) - Hvordan var dere i fagene på ungdomsskolen og VGS? karakter snitt? Takk. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Du har bruk for KRL, spesielt i juss. KRL er etikk og filosofi i tillegg til religion. Angående spørsmålene, jusstudiet er 5 år langt. Det er veldig leseintensivt, og i den øvre enden av skalaen hva gjelder arbeidsmengde. Du har dog bare en eksamen i året, i motsetning til de fleste andre studier hvor du har opp til åtte. For å komme inn bør du ha ca. 5 i snitt, kanskje litt i overkant. Litt mindre om du velger realfag på skolen. Det varierer fra skole til skole, om du vil studere i Oslo må du ha enda litt høyere snitt. Det vil med andre ord si at du må putte betraktelig mer arbeid inn i skolearbeidet ditt når du begynner på videregående, enn du gjør nå. Lenke til kommentar
Endre Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Poenggrensa for primærvitnemålssøkere for jus på UiO med start høst (som hadde høyest poenggrense) var i år 56 poeng. Med maksimalt med fordypningspoeng og realfagspoeng kunne man da kommet inn med snitt på 4,6. På UiB og UiT eller vårstarten på UiO hadde man klart seg med bare ca. 4,3. De nye reglene vil dessuten gjøre det lettere for de som søker med primærvitnemål, siden kvoten økes fra 40 % til 50 %. Det skal sies at man er lite tjent med full realfagspakke om man skal studere jus, og da blir jo det nødvendige snittet betraktelig høyere (men for de fleste lettere å oppnå) - rundt 5. Det er bare å lære seg å jobbe hardt på videregående om du skal studere jus. http://www.samordnaopptak.no/studier?ord=r...mp;type=studier Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå