Gå til innhold

Hvordan formatere PCen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei.

Har tenkt formatere pc'en min, men lurer på hva jeg skal gjøre :p rettog slett.

vis noen kunne hjelpe og skrive et skritt for skritt oppsett til alt som inneholder av formatering så hadde det vært fint :)

takk.

bruk windows cden og formater før du installerer windows.

hvis du ikke har gjort det før eller har lite peil på pc, kan det være lurt og få hjelp av en kamerat.. husk at alt du har på hardisken du formaterer blir borte.

Lenke til kommentar

det kan også være lurt å slette partisjonen og så opprette en ny partisjon dedikert til windows. xp = 20gb, vista = 40gb eller mer.

dermed er det lettere å ta backup av filer i framtida, fordi da deler du disken i flere deler og får dermed mulighet til å formatere den delen med windows uten at du mister det på den andre delen av disken.

dersom du skal installere xp, så er det veldig lett å gjøre alt dette. jeg har ikke prøvd med vista, men jeg tviler på at det er vanskeligere der. bare ta deg god tid og følg instruksjonene.

Lenke til kommentar

vista trenger nok bare 20, og xp klarer seg sikkert med mindre en 10gb også, men nå må du huske på at det bør være extra plass til programmer, swapfila (nabefalt minimum 2gb) og andre ting. det skader ikke å ha litt extra plass på systemdisken.

xp disken min er på 20,2gb, og jeg har 6,33gb ledig atm. og jeg har langt fra mange eller store programmer installert. ikke er det lenge sia jeg formaterte heller, men det finnes masse som tar opp plass uten at du merker det eller er klar over det. f.eks. en del spill som har lagringsplass for savegames på systemdisken.

mine tall er bare anbefalt fra min erfaring.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar
Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori.

Takk for at du flyttet den, men du flyttet feil :p Den skal til XP ;)

En annen ting. Jeg har ikke partisjonert og veit heller ikke hvordan jeg gjør det (veit hva det er)

Har god orden på egen-innstallerte programmer. (Har en mappe hvor alt av innstallerte programmer er)

Men hva er den store fordelen med partisjonering? Har bare en hardisk på 106GB eller noe.

Endret av CThomassen
Lenke til kommentar

fordelen med partisjonering nevnte jeg i den første posten min.

du får en egen del av disken utelukket til windows og eventuelt den programvaren du velger å legge der. det betyr at resten av disken får en egen partisjon også, og dermed er det lettere å ta backup ved fremtidige formateringer. du formaterer nemlig kun 1 partisjon av gangen.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg har OS på helt egen partisjon er: Når windows til slutt går til h¤#!£!, enten pga. virus, adware/spyware, korrupte filer e.l. så kan jeg bare fyre inn CD'n, slette hele dritten og slippe og tenke på backup i det hele tatt siden alt viktig ligger på en annen partisjon. Sparer MASSE tid! Og av og til når windows virkelig sliter så får man ikke startet så man får tatt backup. :p

Lenke til kommentar
har tenkt partisonere etter formateringa, har XP, så hvor stor bør partisjoneringa være på? (har hard disk på 100GB ca.) og hvordan partisjonerer man?

Ehm.. Du må partisjonere før du formaterer. :p Dvs. Du kan partisjonere etterpå men da må du stresse med spesielle partisjoneringsprogrammer, flytting av data o.l. og det vil da MYE lengre tid.

Partisjoneringa tar man seg av i begynnelsen av installasjonen av XP. Der hvor du velger hvilken harddisk/partisjon du vil installere på. Er mulighet for å slette og oprette nye partisjoner da.

Oppstartspatisjonen (XP) vil jeg personlig ikke anbefale å ha mindre enn 15GB. Gjerne 20-30GB om du bruker maskinen mye til spilling. (Nye spill bruker My Documents/Mine Dokumeter til lagring). Forutsetter også at du installerer spill og programmer på en annen partisjon.

Lenke til kommentar
har tenkt partisonere etter formateringa, har XP, så hvor stor bør partisjoneringa være på? (har hard disk på 100GB ca.) og hvordan partisjonerer man?

Ehm.. Du må partisjonere før du formaterer. :p Dvs. Du kan partisjonere etterpå men da må du stresse med spesielle partisjoneringsprogrammer, flytting av data o.l. og det vil da MYE lengre tid.

Partisjoneringa tar man seg av i begynnelsen av installasjonen av XP. Der hvor du velger hvilken harddisk/partisjon du vil installere på. Er mulighet for å slette og oprette nye partisjoner da.

Oppstartspatisjonen (XP) vil jeg personlig ikke anbefale å ha mindre enn 15GB. Gjerne 20-30GB om du bruker maskinen mye til spilling. (Nye spill bruker My Documents/Mine Dokumeter til lagring). Forutsetter også at du installerer spill og programmer på en annen partisjon.

Okei takk :)

men når jeg sa at jeg skulle partisjonere etter formateringa så mente jeg etter OS eller noe sånt?

burde eller må jeg partisjonere før jeg formaterer og så formatere begge diskene ?

Husk ;) , jeg kan ikke noe sånt om dette :p

Lenke til kommentar

Standard rekkefølge er: Partisjonering -> Formatering -> Installering av OS

Hvis det er en ny harddisk, eller du ikke skal ta vare på noe som helst bør du absolutt bruke denne rekkefølgen. Den er enklest, og ikke minst raskest.

Hvis du skal ha partisjoner utenom OS-partisjonen så kan du vente med å formatere denne/disse til etter du har installert OS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...