snurre1 Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Etter mange år å ha brukt et kompaktkamera har jeg nå planer om og utvide stallen med et Canon 450 D. Jeg tar mye produktfoto av små gjenstander og må ha et kamera med en skjerm som fungerer på samme måte som skjermen på et kompaktkamera. Er det da jeg må se etter et kamera med live view? Canon 450D har vel dette, men ingen av Nikon kameraene etter som jeg har forstått. Selv om jeg har lest ørten tester av alle slag så har jeg ikke fått med meg noen enkel god forklaring på hva live view egentlig er eller hvordan det fungerer. Er det noen som har en kort og grei forklaring ? Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Hvis liveview er det viktigste hadde jeg heller sett på Sony A300 eller A350 fremfor 450D, Sony har den beste liveviewløsningen av speilreflekskameraene. Her kan du lese om hvordan det fungerer http://www.sony.net/Products/dslr/a300/features.html Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Nikon har vel live view på alle modeller fra D90 og oppover. Hvorfor må du ha live view? Andre produktfotografer har klart seg uten i alle år. Lenke til kommentar
se# Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 (endret) Mens kompaktkameraer bruker bildebrikken til å vise deg skjermbildet på LCD-skjermen har speilreflekskameraer tradisjonelt ikke kunnet vise bilde på LCD-skjermen før etter at du har tatt bildet. Det er fordi speilet hindrer lyset i å nå sensoren inntil du trykker utløserknappen. Nyere modeller kan slå opp speilet slik at lyset når sensoren og LCD-skjermen kan brukes som søker. Du mister da søkerbildet i den optiks søkeren. Dette er akkurat det samme som kompaktkameraerene "alltid" har gjort, og Live View er på en måte å gjøre teknologien fra kompaktkameraene tilegjengelig i en speilrefleks. Live View på speilrefleks gir noen fordeler som histogram før du tar bilde, LCDen som søker, men også noen ulemper som tregere fokus, eller kanskje bare manuell fokus. Unntaket er Sonys modeller som Karabin referer til, men de har til gjengjeld andre ulemper som rystelser fra speilet når du tar bilde og dårligere søkeredekning. Nikon har Live View, men bare fra D90 og oppover, mens Canon og Olympus har det på alle modeller. Edit: Ser det fortsatt selges Eos 400D som er utgått, og den har ikke Live View. Endret 14. desember 2008 av se# Lenke til kommentar
snurre1 Skrevet 14. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2008 Mens kompaktkameraer bruker bildebrikken til å vise deg skjermbildet på LCD-skjermen har speilreflekskameraer tradisjonelt ikke kunnet vise bilde på LCD-skjermen før etter at du har tatt bildet. Det er fordi speilet hindrer lyset i å nå sensoren inntil du trykker utløserknappen. Nyere modeller kan slå opp speilet slik at lyset når sensoren og LCD-skjermen kan brukes som søker. Du mister da søkerbildet i den optiks søkeren. Dette er akkurat det samme som kompaktkameraerene "alltid" har gjort, og Live View er på en måte å gjøre teknologien fra kompaktkameraene tilegjengelig i en speilrefleks. Live View på speilrefleks gir noen fordeler som histogram før du tar bilde, LCDen som søker, men også noen ulemper som tregere fokus, eller kanskje bare manuell fokus. Unntaket er Sonys modeller som Karabin referer til, men de har til gjengjeld andre ulemper som rystelser fra speilet når du tar bilde og dårligere søkeredekning. Nikon har Live View, men bare fra D90 og oppover, mens Canon og Olympus har det på alle modeller. Edit: Ser det fortsatt selges Eos 400D som er utgått, og den har ikke Live View. Takker se# Dette var et greit svar for meg - takker Lenke til kommentar
kaian Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 siden trådstarters spørsmål er besvart vil jeg bare legge til at korrekt oversettelse av "Live-View" er "Livssyn". /dukk Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Da hadde det vel vært life view;) Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 (endret) I de fleste tilfeler bruker jeg ikke liveview, men har sett fordeler når jeg tar bilder i mørket, altså på natta, men jeg må så klart se det jeg skal fokusere på. Live view er også kjekk når det gjelder små ting. Astrofoto er også episk med liveview, der kommer det faktisk veldig til nytte. Men bruker det ikke så veldig ofte, har kanskje tatt 30-40 bilder med live view av de 4500+ bildene jeg har tatt nå. Direkte Syn Endret 14. desember 2008 av victoryseieren Lenke til kommentar
arela Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Dette er hva jeg synes er mest nyttig (og morro) med LiveView: Med Camera Control Pro. Til venstre er selve Live View vinduet, som kan forstørres mye, her er det brukt 50%, og du ser på oversikten hvilket område av bildet du ser på. Lett å se når jeg har rett fokus når jeg vrir på fokusringen. Opp til høyre er hele bildet etter at det er tatt (det siste bildet). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Noe jeg ser for meg som en fordel med LiveView for en produktfotograf, er at du kan koble kamera til en laptop, og får et MYE større søkerbilde enn du får på kamerahuset. Lenke til kommentar
flarsson Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Mit kamera har Liveview - og vridbar skærm. Jeg bruger sjældent Liveview, men har haft stor nytte deraf i flere situationer, oftest med skærmen drejet ud: Macro-foto med manuel fokusering (MEGET lille dybdeskarphed), hvor jeg ellers skulle have anvendt en noget ubekvem/"akrobatisk" stilling. For nyligt stod jeg med en "kødrand" af mennesker foran mig - men ved at holde kameraet i opstrakte arme (jeg er 192 cm høj), med Liveview og skærmen drejet ud så jeg kunne se hvad jeg fotograferede, fik jeg alligevel gode billeder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå