Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problem med alle spill – Spill fryser etter en liten stund (Vista, GF9500GS)

Anbefalte innlegg

En ting jeg ser at jeg har på laptopen min er et SD-vertskort.

Veit ikke hva det er, men har det ikke på den stasjonære. Kan dette ha noe med problemet å gjøre?

Edit: Fant ut at dette var et bluetooth-kort

Det har jeg ikke fått. Venter nok hvertfall til i morgen til jeg får høre fra hpsupporten og easupporten før jeg gjør noe.

Du får ikke en sånn melding når du starter opp maskinen igjen etter at den klikka heller? Sånn derre, "systemet er gjenopprettet etter en alvorlig feil". Detaljene ville stå der i alle fall.

Nei, det får jeg ikke. Det fikk jeg nemlig på den forrige pc'en min(sånn blå skjerm). Får bare spørsmål om jeg vil starte pc'en på vanlig måte, som er standard.

Endret av Hooogen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Driver og kikker gjennom pc'en for mulige løsninger. Ser at på skjerminnstillingene som er på det høyeste står det: farge(32 biters), mens systemet er 64 biters.

Nå veit jo ikke jeg hva disse bitene betyr, men her er det en forskjell hvertfall.. Kan problemet ha noe med dette å gjøre?

Lenke til kommentar
hvilken psu er det du har?

det kan væra at den har for lite watt til forhold til hva pc din trekker. det vill si når skjerm kortet ditt starter opp på spille modus.

Hvordan finner jeg psu?

PSU = power supply unit, eller strømforsyning på god norsk. Den finner du bare ved å åpne panelet på maskinen og se inn på hva du har for noe. Det står som regel et lapp på siden som peker ut av maskinens venstre side (sett forfra), sølik at du kan lese av om du tar av panelet.

Det sagt så tror jeg ikke det er for dårlig strømtilførsel som er ditt problem. Jeg leste dion originale ost, og det virker for meg langt mer sansynig at du har et problem med overvarme på skjermkortet. Det kan være at kjøleren ikk sitter godt nok, eller at kabinettet ditt generellt sett er i overkant varmt. Det stemmer veldig godt med nettop det at det fungerer en stund, men så blir det tull. Det stemmer også særdeles godt med beskrivelsen din om at det blir masse artifacts (feil i grafikken) når det klikker.

Løsning:

Om du er litt erfaren med hardware, så ta ut kortet ta av kjøleren, rens den, sett på ny kjølepasta og sett den godt på plass.

Fungerer det ikke, eller om du ikke stoler på deg selv til å gjøre det som jeg beskrev over, så bør du:

- Hvis kortet er under 5 år gammelt, ta kontakt med butikken og meld reklamasjon på kortet. Forklar gjerne at du tror det overheater og si hvordan det uttarter seg slik som du gjorde i den originale posten din.

- Hvis kortet er over 5 år gammelt, så enten finn en som kan gjøre det som er beskrevet over, eller vurder å kjøpe nytt kort.

OBS OBS! Om du har mulighet til det, så er den aller beste testen på om kortet er feilkilen at du setter den inn i en annen maskin og tester. Last ned demoen av 3Dmark og la den kjøre i evig loop i noen timer. Om den ikke crasher da, så er det ikke kortets feil :)

Håper dette gav deg noen idè om hvordan du bør gå frem for å løse problemet :)

-Stigma

Legger ut denne her også

Lenke til kommentar

Fikk svar fra EA-Norge i dag, venter fortsatt på svar fra hpsupport. Her er svaret fra EA.

Du har emulleringsprogram/virtuelle disker på din data. Det vill si program som lar dig exempelvis spille spill uten CD plate.

EA-spill har kopiernings beskyttelse mot sånt som skaper konflikter og får spillet på ulike sett ikke fungere korrekt.

Ta bort disse program for og se om det blir noen forskjell.

Exempel på den her typen av program er Daemon Tools, Clone CD och Nero.

Du kan også oppdatere grafikkortet igjen og installere spillet på nytt igjen.

Jeg har Daemon Tools, men Fifa 09 er kjøpt ærlig og redelig. Call of Duty er lastet ned, skal ikke legge skjul på det, så det er helt greit at det ikke funker. Men det har jo funka på tidligere pc'er å laste ned spill, men kan godt kjøpe spilla jeg, ikke noe problem. Bare de jeg faktisk kjøper også funker. Er på jobb for øyeblikket, men tror dere at hvis jeg sletter Daemon Tools når jeg kommer hjem, så vil Fifa funke og andre kjøpte spill?

Lenke til kommentar

Tja, selv om hovedsaken av bruken til Daemon tools er for å kjære .iso filer på pcen, så bør ikke den hindre legitime spill fra å virke når den ikke emulerer disse.

Tror nok fortsatt at det er gode muligheter for at systemet ditt har problemer, du kan teste ut dette lille verktøykassen som har gode løsninger :

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=208404

Klikker ting mens du kjører dette programmet så tyder det på systemfeil.

Kjør testene i denne rekkefølgen : Gpu memtest , Gpu occt , så psu og andre tester.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Tja, selv om hovedsaken av bruken til Daemon tools er for å kjære .iso filer på pcen, så bør ikke den hindre legitime spill fra å virke når den ikke emulerer disse.

Tror nok fortsatt at det er gode muligheter for at systemet ditt har problemer, du kan teste ut dette lille verktøykassen som har gode løsninger :

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=208404

Klikker ting mens du kjører dette programmet så tyder det på systemfeil.

Kjør testene i denne rekkefølgen : Gpu memtest , Gpu occt , så psu og andre tester.

Takk, kommer med tilbakemelding når jeg får gjort dette.

Lenke til kommentar

Føler vi har et gjennombrudd her nå.

I det programmet så gikk det fint å kjøre CPU:OCCT. Trodde jeg kjørte Memtest som jeg skulle kjøre først, men skjønte ikke før jeg skreiv inn editen nederst at jeg hadde kjørt feil greie først. Men det viktigste er vel at vi veit hva feilen er?!:S

MEN når jeg kjørte GPU: OCCT med innstillingene:

1 time

1024 X 768 @ 60 Hz, prøvde også 1440 X 900 @ 75 Hz

Da gikk det 5-10 sekunder også klikka pc'en(se første innlegg) Nøyaktig det samme skjedde.

Jeg vetta faen hva dette betyr, men det gjør sikkert noen andre??

Blei ordentlig glad når pc'en klikka :D

Edit:

Når jeg startet prgrammet OCCT fikk jeg meldingen:

Your graphic card doesn't support CUDA. You need a GeForce8 or higher. GPU Memtest will be diabled.

Endret av Hooogen
Lenke til kommentar

Jeg bare kommer med en liten sidekommentar.

Jeg har også lignende problem som deg. (midt i spillet blir det mange rare farger over skjermen, pluss at all grafikken er hulter til bulter.)

Når jeg brukte Vista, og når dette skjedde, kom det opp en feil-melding nederst til høyre. Den sa noe som nvlddmkm stopped responding, but has succesfully recovered. (har prøvd med de fleste driverne, samt avinstallert de riktig, tilogmed formatert PC'n mange ganger.)

Når jeg 'oppgraderte' til XP, så var feilen der også. Byttet skjermkort, funket ikke. Testet minnet, rettet det opp, men fortsatt er feilen der...

Lenke til kommentar
Jeg bare kommer med en liten sidekommentar.

Jeg har også lignende problem som deg. (midt i spillet blir det mange rare farger over skjermen, pluss at all grafikken er hulter til bulter.)

Når jeg brukte Vista, og når dette skjedde, kom det opp en feil-melding nederst til høyre. Den sa noe som nvlddmkm stopped responding, but has succesfully recovered. (har prøvd med de fleste driverne, samt avinstallert de riktig, tilogmed formatert PC'n mange ganger.)

Når jeg 'oppgraderte' til XP, så var feilen der også. Byttet skjermkort, funket ikke. Testet minnet, rettet det opp, men fortsatt er feilen der...

Det virker som om vi har samme problem, bortsett fra at jeg ikke får den feilmeldingen. Du får følge med utviklinga i denne tråden og komme med innspill hvis du finner ut en løsning eller 3 ;)

Lenke til kommentar
Føler vi har et gjennombrudd her nå.

I det programmet så gikk det fint å kjøre CPU:OCCT. Trodde jeg kjørte Memtest som jeg skulle kjøre først, men skjønte ikke før jeg skreiv inn editen nederst at jeg hadde kjørt feil greie først. Men det viktigste er vel at vi veit hva feilen er?!:S

MEN når jeg kjørte GPU: OCCT med innstillingene:

1 time

1024 X 768 @ 60 Hz, prøvde også 1440 X 900 @ 75 Hz

Da gikk det 5-10 sekunder også klikka pc'en(se første innlegg) Nøyaktig det samme skjedde.

Jeg vetta faen hva dette betyr, men det gjør sikkert noen andre??

Blei ordentlig glad når pc'en klikka :D

Edit:

Når jeg startet prgrammet OCCT fikk jeg meldingen:

Your graphic card doesn't support CUDA. You need a GeForce8 or higher. GPU Memtest will be diabled.

Lenke til kommentar

Hmm, ja det er noe som tyder på at pcen din ikke greier den belastningen den blir utsatt for,occp programmet logger forsåvidt de forskjellige volt verdiene mens det er i gang så du kan jo absolut ta en titt der.

Det du er ute etter er om noen av 12V railene faller kraftig under belastning, faller feks 12v ned på 11 - 10.75 så er det nok psu som har problemer med å levere (tar utgangspunkt i at psu leverer ca 12 volt uten belastning).

Du kan jo også ta en titt på de andre verdiene og se om du finner ustabiliteter der også.

Uansett så er det mye som tyder på at det er selve minnet på skjermkortet som har problemer, eventuelt gpu og som kan være forårsaket av feil på selve skjermkortet eller problemer med driveren, så du bør nok avinstallere Nvidia driveren gjennom kontrollpanelet, restarte for (legg til eller fjern) å så legge til siste nvidia driveren som du laster ned fra hjemmesidene deres www.nvidia.com ).

Har du fortsatt problemer (noe jeg regner med) så kan vi vel si at skjermkortet er sannsynligvis synderen.

Lenke til kommentar
Hmm, ja det er noe som tyder på at pcen din ikke greier den belastningen den blir utsatt for,occp programmet logger forsåvidt de forskjellige volt verdiene mens det er i gang så du kan jo absolut ta en titt der.

Det du er ute etter er om noen av 12V railene faller kraftig under belastning, faller feks 12v ned på 11 - 10.75 så er det nok psu som har problemer med å levere (tar utgangspunkt i at psu leverer ca 12 volt uten belastning).

Du kan jo også ta en titt på de andre verdiene og se om du finner ustabiliteter der også.

Uansett så er det mye som tyder på at det er selve minnet på skjermkortet som har problemer, eventuelt gpu og som kan være forårsaket av feil på selve skjermkortet eller problemer med driveren, så du bør nok avinstallere Nvidia driveren gjennom kontrollpanelet, restarte for (legg til eller fjern) å så legge til siste nvidia driveren som du laster ned fra hjemmesidene deres www.nvidia.com ).

Har du fortsatt problemer (noe jeg regner med) så kan vi vel si at skjermkortet er sannsynligvis synderen.

Takk, skal prøve det.. Også skal jeg sende skjermkortet tilbake til leverandøren hvis det ikke funker. Er jo bare 7 dager gammelt for faen! Jeg prøver etter jobb i morra, så kommer jeg med oppdatering.

Lenke til kommentar

Da har jeg oppdatert drivere, avinnstallert drivere, gjeninnstallert drivere osv. uten at det hjelper noe som helst. Lastet også ned programmet video card stability test og det bekreftet bare at det er noe feil med skjermkortet. Akkurat det samme skjedde som ved OCCT programmet og ved spill, pc'en klikka på samme måte.

Leser ellers bakpå Fifa at man trenger noe som heter Pixel Shader 2.0 for å spille. Jeg har ikke kjøpt/lastet ned det, er det noe man har?

Det er vel mest sannsynlig ikke annet å gjøre enn å kjøpe et nytt skjermkort.

Kan noen komme med tips på bra skjermkort, hvor jeg garantert(99%) ikke vil ha problemer med spill? (Pris spiller ingen rolle)

Bør jeg få noen til å innstallere dette nye kortet for meg eller er det noe man kan gjøre selv? Får vel uansett en fetter som kan en ting eller no om å reparere pc'er så det er ikke det største problemet, bare lurer..

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar

Tja, hva med et Ati radeon 4870 ? ca 1700-1900kr og gir god ytelse.

Og det koster ikke så mye at du vil angre når neste generasjons kort kommer heller.

Pixel shader 2.0 er hardware spesifikt, altså enten har du det på skjermkortet eller så har du det ikke, I ditt tilfelle så støtter 9500 det.

Men det hjelper jo ikke noe når kortet er defekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...