Gå til innhold

Bli bettre å tekne?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror tegning har mye med medfødt evne å gjøre. Noen kan tegne tilnærmet genialt uten referanser fra barn av, og utvikler denne evnen, mens andre, som jeg og du, er elendige fra starten av. Teknikk kan bare ta deg til ett punkt, hvorpå resten er evne og kreativitet.

Lenke til kommentar

Pff, bra oppmuntring fra deg da Stifi...

SteffenZ, en side du kan lære utrolig mye av, er www.deviantart.com Den er kanskje litt uoversiktelig til å begynne med, men det er utrolig mange folk der som er utrolig gode til å tegne, og det er utrolig mye informasjon å finne på forumene og gruppene, og best av alt mange tegnekyndige folk du kan bli kjent med som kan hjelpe deg på vei.

Ellers er google din beste venn. Søk etter "Drawing tutorial" så finner du sider som dette: http://www.dueysdrawings.com/drawing_tutorials.html

Lenke til kommentar

Takk :)

Eg skal sjå på det. Har prøvd å Googla noko sjølve, men føler det begynn så rett på.

Men eg får no prøve. Eg mista litt motivasjon av førsteposten egentleg, men eg vil nå tru at ein kan lere seg dette som alt anna.

Det er liksom ikkje den kreative delen det skortar på, det er berre korleis i alle dager eg får det ned på papiret!

Lenke til kommentar

Skjønner akkurat hva du mener. Har det mye på samme måten. Forresten når du skal øve på å tegne, så vil jeg foreslå at du tegner på to forskjellige måter. På den ene måten, så øver du inn teknikken. Dette er veldig mye pirkearbeid, men det hjelper utrolig på selve teknikken. Men du må og stimulere hjernen din gjennom tegning, så når du er lei av å terpe på teknikk, så foreslår jeg at du tegner med hjertet så og si. Prøv å bruk det du har lært av teknikk uten å pirke noe særlig på det i disse tegningene. Slik jeg ser det, gir den første metoden deg verktøy du trenger for å uttrykke deg best mulig, mens den andre måten lærer deg selve det å tegne, og det er nytteløst å ha fokus på bare den første metoden da det som gjør tegninger bra i min mening, er følelsene som blir uttrykt ved de, og ikke tekniske ferdigheter.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Pff, bra oppmuntring fra deg da Stifi...

Hvorfor skal jeg være overstadig optimistisk? Det er snakk om evne.

Hva har du med dette å gjøre? Hvem er du forresten?

Men for å begrunne det jeg sier mot Skugga, først og fremst fordi det er rett ut feil. Tekniske ferdigheter til å tegne, begrenser mange fra å uttrykke seg slik som de ønsker. Når man får trent opp tekniske ferdigheter på en god måte, får man bedre muligheter til å uttrykke seg som man ønsker. Hva som er "medfødt" er egentlig urelevant her, da det er en feiloppfatning ute å går at enten kan man tegne, eller så kan man ikke. Å "tegne" som i å uttrykke seg vha artisteri som blir regnet som verdt noe estetisk av en god slump andre mennesker, består av mange deler. Tekniske ferdigheter er veldig viktig for å ha en god spennvidde. Fantasi, kreativitet er og viktig, men etter min mening er den viktigeste egenskapen, evnen til å bruke dette for å uttrykke følelser. Hvis man evner å uttrykke følelser i tillegg til fantasi og kreativitet, så kan tegninger fortsatt strande på tekniske evner som ikke er gode nok, hvilket er hvorfor jeg synt det er viktig å skaffe seg disse for å ha et grunnlag for å uttrykke seg selv.

Lenke til kommentar

øve, øve, øve, øve,...

ja, også bør man øve...

Det jeg ser over hele linja er folk som setter seg ned i 5 miutter og kaster arket. En god tegning tar som regel tid. Selv har jeg bilder jeg har jobbet med i to uker, men aldri klarer å si meg ferdig med.

Om du har lyst til å ta en snarvei, kan jeg gi deg et lite tips her:

Kjøp en blokk med trace-papir eller annet lett gjennomsiktig papir. Når du har tegnet noe, og kommet til et sted du vil forandre noe, kan du ta et nytt ark over, se om det fungerer, for så å bruke det eller kassere det. Dette fungerer også fint om du må begynne på nytt, for å tegne over det du vil beholde av det gamle.

Første bud er: ikke gi deg. Bare fortsett med bildet, så blir det bedre og bedre etter hvert.

Lenke til kommentar
Tror tegning har mye med medfødt evne å gjøre. Noen kan tegne tilnærmet genialt uten referanser fra barn av, og utvikler denne evnen, mens andre, som jeg og du, er elendige fra starten av. Teknikk kan bare ta deg til ett punkt, hvorpå resten er evne og kreativitet.

Det meste der er bullshit, ville jeg si.

Lenke til kommentar
Jeg har alltid fått høre at ALLE kan lære å tegne ganske bra. Det gjelder å tegne mye, ofte, kanskje fokusere i ukevis bare på enkle grunnformer i begynnelsen. Tror denne boka kan være en god start:

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...6164&rom=MP

Har selv denne boken, engelsk utgave, drawing with the "righ" side of you brain heter den tror jeg. Utvilsomt veien å gå for noen som ikke kan tegne!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...