Session^^ Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Hva finnes for en som bruker Linux? Jeg tenker i baner som Sparc osv. Formålet her er ikke noe spesielt bortsett fra å prøve noe annet for morro skyld. Håper noen kan gi meg noen svar og info. Mvh Eirik. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Take your pick? http://en.wikipedia.org/wiki/Linux_kernel_...d_architectures Muligetene er veldig mange, såpass mange at du nok må innsnevre interessefeltet ditt dersom du ønsker noen konkrete tips. Hva er du mest interessert i? Desktopbruk? Server? PDA/mobil? Embedded systems? Ku-melke-maskiner? Lenke til kommentar
Session^^ Skrevet 14. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2008 Hehe, ikke noen ku melke maskin iallefall Tenkte meg Desktop, eventuelt server. Problemet er at jeg ikke vet helt hvilke syrker/svakheter de forskjellige arkitekturene har. Om noen kunne forklart litt kort om det hadde det vært supert. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 (endret) Hehe, ikke noen ku melke maskin iallefall Tenkte meg Desktop, eventuelt server. Utfordringen blir vel å få tak i maskinvare til en akseptabel pris. SPARC - kanskje det går an å få tak i Sun-maskiner brukt. Ikke mange av den på finn.no for eksempel. PowerPC: du kan kjøpe en Powerstation, men den koster USD 1895.- Billigere med en brukt Mac kanskje. Problemet er at jeg ikke vet helt hvilke syrker/svakheter de forskjellige arkitekturene har. Om noen kunne forklart litt kort om det hadde det vært supert. De fleste arkitekturer med tilsvarende "kraft" som dagens PC'er egner seg som servere, ihvertfall. Noen også som desktop'er (avhengig av støtte for skjermkort, lydkort osv). Innenfor embedded (mobiltelefoner, rutere, NAS-bokser, osv) er det støtte for mange arkitekturer. Ulempen her er at det nesten ikke hjelper - du er avhengig av støtte for (nesten) hver enkelt boks, fordi de har forskjellige komponenter (bootloadere, minne, flash, io-enheter, osv) og / eller komponentene er koblet i hop forskjellig. Dersom du finner en boks med god støtte i Linux så egner den seg ofte til liten server, brannmur, eller andre ting. Endret 14. desember 2008 av tingo Lenke til kommentar
Session^^ Skrevet 14. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2008 Hva med en gammel mac? G5 ? Det er vel en såkalt PowerPC fra IBM? Lenke til kommentar
Smif Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 (endret) Hva med en gammel mac? G5 ? Ta en titt her. F.eks. gentoo, her kan du se noe hva den støtter, bla. powerpc. G5 ? Det er vel en såkalt PowerPC fra IBM? Ja Endret 14. desember 2008 av Smif Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Hmm. Jeg ser egentlig ikke hva som er så spennende med å kjøre en annen arkitektur som server eller desktop, med mindre man allerede har maskinen og man ønsker å bruke den til noe, eller at man faktisk har lyst å utvikle programvare på en annen arkitektur. For å si det slik, du vil egentlig ikke få noe særlig ut av å bruke en annen arkitektur til desktop enn at du vil oppdage at utvalget programmer som kan kjøres sannsynligvis er noe mer snevert. Når det gjelder embedded devices (slike som routere og slikt) så kan det jo gjerne ha en fordel å kjøre linux på disse, men dette er noe man gjerne setter opp og aldri rører igjen. Om du bare ønsker å prøve noe nytt for morro skyld, og ikke har kommet over maskinvare med en annen arkitektur gratis et eller annet sted, vil jeg tippe at veien å gå er enten mobiltelefon (Neo Freerunner) eller en PDA som kan kjøre Linux. En annen ide er å leke litt med et BeagleBoard. Hmm. Nå ble jeg faktisk litt inspirert her. Har en gammel IPAQ liggende jeg ikke har brukt på mange år. Kunne vært gøy å lekt litt med den. Endret 15. desember 2008 av cyclo Lenke til kommentar
Session^^ Skrevet 15. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2008 Jeg skal skaffe meg Beagleboard, men ble anbefalt å vente til neste revisjon som kommer over ny året. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 (endret) Det enkleste og med høyeste performance/price ratio er vel en PS3 eller en Xbox 360 som begge kjører PPC prosessorer. Den ene bruker Cell og den andre en custom PPC970 variant. EDIT: Men jeg tror ikke akkurat det er så veldig mye mer spennende å kjøre et annet instruksjonssett enn i386. Kjører du en Debian-basert distro bør det vel egentlig ikke være en eneste endring bortsett fra at du ikke får tak i mye non-free programvare og at du ikke kan kjøre Wine. Endret 18. desember 2008 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Jeg skal skaffe meg Beagleboard, men ble anbefalt å vente til neste revisjon som kommer over ny året. rev C er visstnok tilgjengelig hos Digikey nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå