Noxius86 Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 (endret) Sorry hvis dette er teit, men ser at det er en del nybegynnere her inne, så jeg lurte på om det gikk ann å lage en sticky om hva di forskjellige "kodene" betyr? Slakt meg hvis jeg tar feil, men f.eks: Noe så enkelt som at man må ha ; etter hver ting man spørr pc¨n om, dette gjør så pc¨n går vidre til neste "spørsmål" { } innenfor disse skal selve kodesnutten være, du kan ha flere hvis programmet skal gjøre flere handlinger. At man kan skrive <iostream> istede for <iostream.h> hvorfor er det lurt å droppe .h? og at man må skrive std::cout for hver linje man vill ha ut som tekst hvis man ikke skriver using namespace std; hvorfor gjør man dette? Og at cout<<"blabla"; er et ord som forteller dataen, at dette skal du vise som tekst til brukeren. At return 1; avslutter programmet, fordi 1 og 0 er true or false som virker nesten som en On&off bryter. osv osv Hvis noen kunne tatt seg bryet å skrevet sånne enkle "regler" og hva det betyr Jeg er selv 100% ny i c++, skjønner egentlig ikke en dritt men prøver å gjøre så godt jeg kan for å lære Hadde vaffal vært til STOR hjelp for en newbie som meg takker til alle di som kommer med seriøse svar Ps: hvis denne blir sticky, så er det veldig greit om folk skriver kort og godt og oversiktig, ikke ha med lange avhandlinger om hvor dum jeg er osv Endret 14. desember 2008 av Noxius86 Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 (endret) At man kan skrive <iostream> istede for <iostream.h> hvorfor er det lurt å droppe .h? I C så bruker man .h på alle bibliotekene, men dette har man droppet i C++. Så <iostream> <cstring> etc. trenger ikke en .h. Om du derimot lager egne header-filer (som avsluttes med .h), så skal du skrive #include "minHeader.h" hvor minHeader.h er navnet på filen. Legg også merke til at man bruker " " og ikke <>. og at man må skrive std::cout for hver linje man vill ha ut som tekst hvis man ikke skriver using namespace std; hvorfor gjør man dette? Dette er fordi metodene cout, cin m.fl. ligger i namespacet std. Du kan godt laget et eget namespace hvor du bruker de samme metodenavnene, som da kan kalles emd mittNameSpaceNavn::cout. Hadde begge metodene bare hett "cout" ville compileren, og koderen, kunne fått problemer med å forstå hvilken metoden som skulle brukes. Dette kan lett skje når man bruke andres biblioteker. På denne måten slipper man dette problemet. Og at cout<<"blabla"; er et ord som forteller dataen, at dette skal du vise som tekst til brukeren. Sorry, men det er enkel output du finner forklart i en hvilken som helst tutorial. (Det gjør du vel strengt tatt med alt det andre jeg har svart på, men jeg er skeptisk til skulle skrive beskrivelser av enkelt metoder) At return 1; avslutter programmet, fordi 1 og 0 er true or false som virker nesten som en On&off bryter. Ikke helt riktig. Et return-statement avslutter en metode. Om det skal stå noe etter return avhengiger av hva slags metode den kalles i. Står det "void" foran trenger du bare skriver "return". Står det "int" foran metoden må du bruker et tall, som godt kan være lagret i en variable, etter return. Når du skriver "return" i metoden "main" så avslutter du programmet, og tallet etter return forteller systemet hvordan det har gått. return 0; forteller systemet at programmet avsluttet som det skulle. Endret 14. desember 2008 av Mr.Garibaldi Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Per konvenskjon, er det vel - int main() { ... return 0; } - som indikerer at programmet terminerte uten problem. Du mente vel å skrive 0 tenker jeg. Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Per konvenskjon, er det vel -int main() { ... return 0; } - som indikerer at programmet terminerte uten problem. Du mente vel å skrive 0 tenker jeg. Takk, rettet. Gikk litt fort... Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..) Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 At return 1; avslutter programmet, fordi 1 og 0 er true or false som virker nesten som en On&off bryter. return 1 forteller bare at funksjonen returnerer 1 til den kallende funksjonen. i main er den kallende funksjonen command interperatoren og i Windows cmd (og DOS for den saks skyld) vil denne verdien bli liggende i variabelen ERRORLEVEL etter at programmet er ferdig. 0 er false, alt annet er true. I mange språk brukes -1 som true, grunnet at dette fører til at bitwise operasjoner vil gi samme resultat som logiske operasjoner (altså & og && kan brukes om hverandre) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå