Gå til innhold

problemstilling vedrørende EL-prosjektering!

Anbefalte innlegg

Har en vannpumpe til en fontene som står utendørs som jeg trenger å ha strøm frem til.

Har allerede lagt ut 2 kurser til uttakssentraler og 2 kurser til lysmaster utendørs.

Hovedtavla som kursene forsynes fra står inne i bygget.

Det er kabler på hele 25mm2 og 50mm2 som skal legges i grøft.

Lurer egentlig på om jeg skal fremføre en separat kurs til denne vannpumpa, den er jo ikke mer enn 300W max effekt ell noe sånt!

Kan jo kansje også legge en kurs frem til den fra en av uttakssentralene ute.

Noen forslag her på forumet?

Hva hadde du gjort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hva skal sentralene belastes med?

1,5A i drift for pumpe og kanskje MAX 10A startstrøm, hmmm... tror nok det skal gå bra jeg og ta den fra en av sentralene der. forutsatt du ikke har meget krevende last på disse.

Kabelen på 50mm2 fram til uttaksentealene ute er sikret med en 32A sikring.

Uttaksentralene skal ha:

-2 stykker 3 fase 32A stikkontakter

-1 dobbel 1 fase 16A stikkontakt

Disse brukes til diverse maskiner som f.eks tinemaskiner og gressklippere for vedlikehold av plassen.

Lenke til kommentar

siden pumpa er fast belastning på max 300w kan du utelate overbelastningsvern så du kan jo koble den på en av 32A kursene om det er nok kapaisitet til det..

eventuelt 16A men hvis det er en eltkrisk gressklipper vil det være startstrøm på denne og pumpåa vil da stoppe hvis SS overstiger grenseverdiene for 16A sikringen. Tror en C karakteristikk skal holde da en gressklipper sikkert ikke er 3200W (som da gjenstår etter at du trekkker fra de 300w pumpa trekker.... tror det skal gå fint jeg og koble på 16A kursen.

edit: er dette et IT anlegg eller TN eller?

Endret av Sweet
Lenke til kommentar
siden pumpa er fast belastning på max 300w kan du utelate overbelastningsvern så du kan jo koble den på en av 32A kursene om det er nok kapaisitet til det..

eventuelt 16A men hvis det er en eltkrisk gressklipper vil det være startstrøm på denne og pumpåa vil da stoppe hvis SS overstiger grenseverdiene for 16A sikringen. Tror en C karakteristikk skal holde da en gressklipper sikkert ikke er 3200W (som da gjenstår etter at du trekkker fra de 300w pumpa trekker.... tror det skal gå fint jeg og koble på 16A kursen.

edit: er dette et IT anlegg eller TN eller?

Det er IT nett det er snakk om her!

Å koble den på 32 A kursen er kansje ikke så dumt.

Disse to 3 fase 32A stikkontaktene skal være på en 32A sikring inne i uttaksentralen ser jeg for meg.

Lasten jeg har tenkt å belaste dette her med skal være sånne tinemaskiner eller tineduker for tining av frossent jord.

Er litt usikker på effekten men tror det er snakk om rundt 9kW max for disse tinegreiene.

Uansett, pumpen på 300W skal brukes til å pumpe vannet i en fontene slik at pumpa bare kjøres om vår og sommer og blir stort sett avslått om vinteren.

Det vil da si at tinemaskinene og pumpen neppe kommer til å brukes samtidig.

Men hvis både pumpen og tinemaskinen gikk samtidig ville det egentlig holdt?

Lenke til kommentar

det kommmer jo helt an på startstrøm og generelt forbruk på tinemaskinene? altså om dete r 9000W så vil den jo antagelig ryke.

eventuelt kan du koble den rett på en egen 10A kurs da? det er jo helt opp til deg egnetlig, men det er mange løsninger men også mange fallgruver og passe seg for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...