Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

nettverkskabel til nabo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

lol, kewlt det med lyn da.. :p

lol

 

neida, eg og naboen min har 60m med kabel mellom husa, den er gravd ned 10-30cm og ligger i eit svart plastikkrør, skal visst tole ein lastebil.. =)

men, her i oppkjørselene er der ikkje så stor tung-traffik!!

Lenke til kommentar
En kompis av meg gjorde det samme - strakk kabel til en kompis av seg lengre borti gata.. Problemet var bare at kabelen måtte over veien, og istedet for å grave under, hang de kabelen i trær høyt over veien. Funket fint, spilte og stod i.. Helt til lynet bestemte seg for at nok var nok.. Resultat - 3 ødelagte maskiner :yes:

 

Slettes ikke dumt å ha spenningsvern på kabelen. Det samme gjelder pc-en, det vil alltid være variasjoner i spenningen på strømnettet. Er nok ikke dumt med en slik : http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...7&view=detailed

Lenke til kommentar

Sitter her med analog linje uten lyse utsikter for bredbåndsutbygging...MEN..4km lenger borti gaten sitter en kompis med adsl..har fantasert om noe trådløst nettverk bort der, lar det seg i det hele tatt gjøre over så lange avstander? Har hørt rykter om retningsbestemte antenner man kan henge opp på husveggen for å forsterke signalet, men finner ikke noe om dette på papiret. Hadde blitt veeldig glad om noen kunnet hjulpet meg med dette!

Lenke til kommentar
Sitter her med analog linje uten lyse utsikter for bredbåndsutbygging...MEN..4km lenger borti gaten sitter en kompis med adsl..har fantasert om noe trådløst nettverk bort der, lar det seg i det hele tatt gjøre over så lange avstander? Har hørt rykter om retningsbestemte antenner man kan henge opp på husveggen for å forsterke signalet, men finner ikke noe om dette på papiret. Hadde blitt veeldig glad om noen kunnet hjulpet meg med dette!

 

 

du kan strekke fiber, men blir DYRT

Lenke til kommentar

Billigasete inne/ute fiber koster ca 18 kr meteren....

120 kr pr lightcrimp St kontakt

ca 17000 for termineringsutstyret. (bare fiberkutteren koster nesten 6000)

 

Tar sirka 1 time i kvar ende å terminere ein 6 fiber.

 

Maks lende på multimodusfiber (62,5/125um) er ca 2 km. Noko serlig over det, så anbefaest det regenerator.

Holder i 0-200 år

 

 

 

cat.5 billigaste ca 2-3 kr meteren

enkel cat.5 elko kontakt ca 150

kronetang ca 300kr

ca 5 min å terminere pr. ende

max lengde etter en70145 er 90 meter. Praktisk mulig med ca 120 meter.

holder 0-5 år

Lenke til kommentar
Billigasete inne/ute fiber koster ca 18 kr meteren....

120 kr pr lightcrimp St kontakt

ca 17000 for termineringsutstyret. (bare fiberkutteren koster nesten 6000)

 

Tar sirka 1 time i kvar ende å terminere ein 6 fiber.

 

Maks lende på multimodusfiber (62,5/125um) er ca 2 km. Noko serlig over det, så anbefaest det regenerator.

Holder i 0-200 år

 

 

 

cat.5 billigaste ca 2-3 kr meteren

enkel cat.5 elko kontakt ca 150

kronetang ca 300kr

ca 5 min å terminere pr. ende

max lengde etter en70145 er 90 meter. Praktisk mulig med ca 120 meter.

holder 0-5 år

med enkel modus er lengden 15km er den ikke?

 

men dette er jo vanvittig dyrt for et "hjemme" nett.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

ta vanlig strømledning og strip endene :D

 

null motstand på nettverket :lol:

 

Nei - ærlig talt: stikk på clas ohlson (ikke clash) og kjøp tang og kabel. Det kan jo være en idè å kjøpe skjermet siden det er relativt stor avstand mellom knutepunktene og overspenningsvern er et must.

Lenke til kommentar
ta vanlig strømledning og strip endene :D

 

null motstand på nettverket :lol:

 

Nei - ærlig talt: stikk på clas ohlson (ikke clash) og kjøp tang og kabel. Det kan jo være en idè å kjøpe skjermet siden det er relativt stor avstand mellom knutepunktene og overspenningsvern er et must.

 

:lol:

Jeg snakker om Cat.5 standard nettverkskabel samme som du får på Clas Ohlson bare sansynligvis litt bedre kvalitet. Har jobba med det her hele sommer og tro meg det finnes kabel med forskjellig kvalitet selv om det er cat 5, spesielt om du har tenkt til legge den utendørs. Spør i samme slengen om du får skaffet et par skikkelige rør med vantette moffer så det holder noen år. Kabel tang og sko kan sikkert også skaffes til minst halve prisen. Verdt ett forsøk, alle kjenner en elektriker... :wink:

Lenke til kommentar
Sitter her med analog linje uten lyse utsikter for bredbåndsutbygging...MEN..4km lenger borti gaten sitter en kompis med adsl..har fantasert om noe trådløst nettverk bort der, lar det seg i det hele tatt gjøre over så lange avstander? Har hørt rykter om retningsbestemte antenner man kan henge opp på husveggen for å forsterke signalet, men finner ikke noe om dette på papiret. Hadde blitt veeldig glad om noen kunnet hjulpet meg med dette!

 

Det skal gå fint det om dere har bra utendørs antenner OG fri sikt. Fri sikt er et krav. Signaler for trådløst nett går ikke gjenom noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...