Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Datamaskinen kræsjer tilfeldig ved surfing/gaming, memtest=ok

Anbefalte innlegg

Hei. Min bror's maskin kræsjer helt tilfeldig uavhengig av hva som skjer. Det som skjer er at maskinen restarter helt uten en eneste melding. Den bare rebooter.

Så langt har jeg funnet ut at maskinen ikke drar mer enn 292 watt etter et døgn med diverse arbeidsoppgaver/gaming. Iløpet av den tiden restartet maskinen en gang. Tempraturloggene ser ok ut, sjekket alle verdier som er målbare med Rivatuner. Ingenting er klokket.

Av og til skjer det en VPU recover, og av og til fryser hele maskinen og lyden går i loop helt til man trykker inn reset-knappen.

Kan det være hovedkortet?

Komponenter:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=325623

Ati powercolor 4850

2 gb ram

250 gb hdd

Jeg har testet med memtest og 3d mark 06 uten problemer og kræsj.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Min bror's maskin kræsjer helt tilfeldig uavhengig av hva som skjer. Det som skjer er at maskinen restarter helt uten en eneste melding. Den bare rebooter.

Så langt har jeg funnet ut at maskinen ikke drar mer enn 292 watt etter et døgn med diverse arbeidsoppgaver/gaming. Iløpet av den tiden restartet maskinen en gang. Tempraturloggene ser ok ut, sjekket alle verdier som er målbare med Rivatuner. Ingenting er klokket.

Av og til skjer det en VPU recover, og av og til fryser hele maskinen og lyden går i loop helt til man trykker inn reset-knappen.

Kan det være hovedkortet?

Komponenter:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=325623

Ati powercolor 4850

2 gb ram

250 gb hdd

Jeg har testet med memtest og 3d mark 06 uten problemer og kræsj.

kan det være hardisken?

jeg hadde samme problemet, når min harddisk var på god vei til helvete..

hører du noen lyder av harddisken?

Lenke til kommentar

Fant ut at det var en blåskjerm inne i bildet men den poppet frem i et millisekund så rakk ikke å se at det egentlig var en blåskjerm. Feilkoden er 0x0000008e og denne har en sammenheng med forskjellige ting. Men det mest logiske er cd/dvd rom ettersom han veltet maskinen ned fra en stol engang og kakket ene fronthjørnet, molex-kabelen (strøm) datt ut så det var noen G-krefter. Etter dette var DVD-rom merkelig. Måtte trykke to ganger på eject før skuffen åpnet seg osv.. så nå er enhetene deaktivert og koplet fra maskinen. Avventer noen dager nå og håper han ikke får noen blåskjerm. Da kan vi friskmelde maskinen og han trenger bare kjøpr en ny dvd-rom. I beste fall :)

Lenke til kommentar

Hmm, ser at psu'en ble testet i 2003 , kan det være at du har en gammel psu?

Siden den er laget / designet ca i 2003 så er det godt mulig at komponentene i den kan være av jalla kvalitet.

Du bør nok ta en visuell inspeksjon av den og se om du kan se noen ødelagte "caps" men det er nok verdt å prøve med en annen psu (psu'er forringes over tid vanligvis).

Lenke til kommentar

Denne psu har vært en reservepsu som har ligget til den vi hadde i maskinen (en bzerk 500) ble kvelt av støv. Den sunbeam ble for omtrent 2 mnder siden blåst ren av fattern som er kvalifisert mekaniker med godkjent elektriker på båt. Åpnet og blåst ren med trykkluft på boks.

Forringes en psu over tid om den ligger i esken?

Lenke til kommentar
Denne psu har vært en reservepsu som har ligget til den vi hadde i maskinen (en bzerk 500) ble kvelt av støv. Den sunbeam ble for omtrent 2 mnder siden blåst ren av fattern som er kvalifisert mekaniker med godkjent elektriker på båt. Åpnet og blåst ren med trykkluft på boks.

Ikke når den ikke er i bruk.

Men som sagt, selv om faren din er er mekanikker (er det innen elfag? ) så bør det være greit å få utelukket at det er psu'en som er problemet for å videre feilsøke.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=208404

Du kan jo forsåvidt laste ned programmet occp og kjøre testene der for å se om du blir noe klokere.

Det du bør i alle fall sjekke er volt verdiene og om psu'en tåler belastningen. Test i alle fall psu testen.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Feilkoden er 0x0000008e

For hver BSOD blir det lagd en dmp-fil.

c:\windows\minidump\

Last opp filer her Dump

Post link så skal jeg se på dem.

den poppet frem i et millisekund så rakk ikke å se at det egentlig var en blåskjerm

Dette vil gjøre at den ikke restarter ved feil.

Kontrollpanel->system->avansert->oppstart og gjenoppretting->systemfeil

Fjern hake V "starte på nytt automatisk"

Liten minnedump (64kb)

%SystemRoot%\Minidump

Teste med OCCT som foreslått,husk velg cpu eller minne.

Ikke kjør mix.

Følg med på temp på alt.

http://www.hmonitor.net/

Lenke til kommentar

Om den er laget av dårlige kondensatorer så kan disse gå i stykker over tid.

Lenke til kommentar

Jeg hadde nøyaktig samme problem for ett års tid siden. Harddisken gav dog fra seg et lite knirk sekundet før skjermen låste seg og musikken spiltes i loop, etter det viste den Feilkoden 0x0000008e i bluescreen. Jeg hadde, på den tiden, 2 harddisker. Så jeg koblet fra harddisken som ikke inneholdt OS, og dermed gikk pcen som normalt. Om du har mulighet for å fjerne en harddisk for å teste dette ut ville jeg anbefalt det på det sterkeste.

Lenke til kommentar

Virker logisk! Den harddisken har vært overlevert 2 ganger i familien. Da må jeg finne et brukbart program som helst kjører uten windows. Ligger det noe i ultimate boot cd?

det knirket er ikke hørbart men så er mdisken veldig stillegående da.

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

Har UBCD her. Men han klarer ikke å brenne ut plater der han er nå. HDtune er kjørt, her er resultatene:

Quick error scan er alt grønt på, tester grundigere nå, så får se resultatene av det senere.

Alt i alt virker resultatene lovende ut, bortsett fra at disken hans har kjørt i 15,000 timer.

post-63221-1229859419_thumb.jpg

post-63221-1229859422_thumb.jpg

post-63221-1229859425_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...