te_hestad Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 (endret) Hei. Jobber på byggevareforretning til daglig og skal snart bygge hus. Vi har fått noen 80x120 vinduer i retur som jeg kan få ganske billig. Tenkte da å ha disse på loftet (1/2 etsaje) 2 i hver gavl og 2 på kvist. Men så ser jeg i prislisten til uldal at 8x120 ikke er godkjent som rømningsvei. Betyr dette at jeg ikke kan bruke disse der jeg skal ha oppholdsrom som: soverom, loftstue o.l? Endret 16. desember 2008 av te_hestad Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Krav til rømningsvei er at bredde + høyde skal minst være 150 cm i åpen stilling til sammen. Bredden skal være minst 50cm, og høyden minst 60cm. (Kilde: http://www.norgesvinduet.no/romningsvei.htm ) Dine vinduer på 80x120 er vel ca 68x108 i åpen stilling, så det holder i massevis. Lenke til kommentar
te_hestad Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 Zanta: Svaret ditt er delvis riktig, siden jeg ikke fikk informert om at vinduene er av typen glidehengslet/toppsving viser det seg at det som er riktig er at disse ikke er godkjent. Ganske idiotisk synes nå jeg men. Grunnen er at det skal måles når vinduet er i 90 grader i dette tilfellet på et toppsving-vindu. Dermed blir åpen høyde mindre enn halvparten av åpen høyde dersom det hadde vært topphengslet e.l. Så problemet er "løst" om man kan si det sånn, får ikke de billige vinduene da men :S Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Men, det er vel ikke krav om at alle vinduene i et rom skal være rømmningsvenlige. Holder vel normalt sett med et rømmningsvenlig vindu pr rom (altså 2 mulig rømmningsveier) Lenke til kommentar
te_hestad Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 (endret) Sant nok, men usikker på om det vil ta seg ut med et 80x120 og et 100x120 i hver gavl på huset, for ikke å snakke om på kvisten jeg skal ha. Er derimot krav på 2 rømningsveier, men siden de fleste har ei dør for å komme inn på rommet fungerer dette også som en rømningsvei! Endret 16. desember 2008 av te_hestad Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Zanta: Svaret ditt er delvis riktig, siden jeg ikke fikk informert om at vinduene er av typen glidehengslet/toppsving viser det seg at det som er riktig er at disse ikke er godkjent. Ganske idiotisk synes nå jeg men. Grunnen er at det skal måles når vinduet er i 90 grader i dette tilfellet på et toppsving-vindu. Dermed blir åpen høyde mindre enn halvparten av åpen høyde dersom det hadde vært topphengslet e.l. Så problemet er "løst" om man kan si det sånn, får ikke de billige vinduene da men :S Du har rett ang. glidehengslet, jeg har sjekket listene fra min leverandør også (Trenor), og de sier det samme (må være minst 10x12). Uansett, jeg har bl.a. et 8x12 glidehengslet vindu ut mot garasjetaket, og har (selv om dette ikke er rømningsvei) ikke problemer med å komme ut der. Lenke til kommentar
te_hestad Skrevet 17. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2008 Nei synes egentlig det er ganske idiotisk at det er sånn, de fleste setter jo ikke vinduet vannrett før de rømmer ut av vinduet, man åpner det på "maks" før det kommer noe særlig ned i bakkant. Men sånn er reglene, ikke noe å gjør med det desverre :S Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå