Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

*løst* 80x120 vinduer i oppholdsrom!?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jobber på byggevareforretning til daglig og skal snart bygge hus. Vi har fått noen 80x120 vinduer i retur som jeg kan få ganske billig. Tenkte da å ha disse på loftet (1/2 etsaje) 2 i hver gavl og 2 på kvist. Men så ser jeg i prislisten til uldal at 8x120 ikke er godkjent som rømningsvei. Betyr dette at jeg ikke kan bruke disse der jeg skal ha oppholdsrom som: soverom, loftstue o.l?

Endret av te_hestad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Zanta: Svaret ditt er delvis riktig, siden jeg ikke fikk informert om at vinduene er av typen glidehengslet/toppsving viser det seg at det som er riktig er at disse ikke er godkjent. Ganske idiotisk synes nå jeg men. Grunnen er at det skal måles når vinduet er i 90 grader i dette tilfellet på et toppsving-vindu. Dermed blir åpen høyde mindre enn halvparten av åpen høyde dersom det hadde vært topphengslet e.l.

Så problemet er "løst" om man kan si det sånn, får ikke de billige vinduene da men :S

Lenke til kommentar

Sant nok, men usikker på om det vil ta seg ut med et 80x120 og et 100x120 i hver gavl på huset, for ikke å snakke om på kvisten jeg skal ha. Er derimot krav på 2 rømningsveier, men siden de fleste har ei dør for å komme inn på rommet fungerer dette også som en rømningsvei!

Endret av te_hestad
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Zanta: Svaret ditt er delvis riktig, siden jeg ikke fikk informert om at vinduene er av typen glidehengslet/toppsving viser det seg at det som er riktig er at disse ikke er godkjent. Ganske idiotisk synes nå jeg men. Grunnen er at det skal måles når vinduet er i 90 grader i dette tilfellet på et toppsving-vindu. Dermed blir åpen høyde mindre enn halvparten av åpen høyde dersom det hadde vært topphengslet e.l.

Så problemet er "løst" om man kan si det sånn, får ikke de billige vinduene da men :S

Du har rett ang. glidehengslet, jeg har sjekket listene fra min leverandør også (Trenor), og de sier det samme (må være minst 10x12). Uansett, jeg har bl.a. et 8x12 glidehengslet vindu ut mot garasjetaket, og har (selv om dette ikke er rømningsvei) ikke problemer med å komme ut der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...