Gå til innhold

Er iPhone noe for meg?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg sto i en butikk igår og testet iPhone og jeg må si jeg er fristet til å kjøpe den...men spørsmålet er om den er noe for meg. Noe av det viktigste for min del vil være e-mail. Jeg har ikke Exchange så det er snakk om vanlig POP3 mail og hotmail. Er dette lett å sette opp og er det lett å lese e-mail?

 

Jeg er også ganske ofte på nettet og WLAN mulighetene er derfor viktige. Er det lett å sette opp dette? Må man velge at iPhone skal bruke WLAN når man går på nett eller skjer dette automatisk? Er det forresten mulighet å installere Skype på telefonen for deretter å benytte dette når man er i en Wi-fi sone?

 

Hvordan er det med kart ifm GPS? Følger det med kart over hele verden? Får man oppdateringer?

 

Når man kobler iPhone til PC får man da telefonen opp som en egen disk? Er det slik at man ikke kan overføre musikk bortsett fra via iTunes? Er det lett å konvertere filmer til et format som kan spilles på telefonen eller spiller den avi, mpg etc?

 

Jeg bruker vanligvis Thunderbird som mailklient. Er det mulig å synkronisere kontakter mot telefonen? Er det mulig å synkronisere Google kalender med telefonens kalender?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

Når du har en iphone kan du jo unlocke denne/instalere noe som heter installer og cydia. Dette er to applikasjoner som gjør at du får instalert sinnsykt mye ekstra på telefonen din. Du får lest alt av mail, wlan er lett å sette opp, man får ikke opp telefonen som egen disk, den kommer opp som kamera (denne kan man bruke som disk) men man må legge all musikk via itunes (mulig det går ann å hacke seg inn via noe ftp greier, men dette er iallefall temmelig avansert). Såvidt jeg vet spiller den bare mp4, men dette er lett å konvertere til. Ja du får synkronisert det meste.

 

Håper dette hjalp deg LITT iallefall =D

Lenke til kommentar
... Jeg har ikke Exchange så det er snakk om vanlig POP3 mail og hotmail. Er dette lett å sette opp og er det lett å lese e-mail?

=> Ja det er det. En av iPhones starke sider.

Jeg er også ganske ofte på nettet og WLAN mulighetene er derfor viktige. Er det lett å sette opp dette?

Må man velge at iPhone skal bruke WLAN når man går på nett eller skjer dette automatisk?

=> Lett å sette opp ja. Så lenge WLAN er påslått kobler den automatisk opp hvis kjennt WLAN er tilgjenglig. Hvis ikke kjennt men annet så spør den om du vil koble til det.

Er det forresten mulighet å installere Skype på telefonen for deretter å benytte dette når man er i en Wi-fi sone?

=> Ja det finns en klient i Appstore som kan brukes med bla Skype. Husker pt ikke navnet.

Hvordan er det med kart ifm GPS? Følger det med kart over hele verden? Får man oppdateringer?

=> Google Maps følger med (det er en kartapplikasjon). Kart må lastes ned over mobilnettet (eller WLAN) og koster ingenting ekstra utover det du betaler for datatrafikk. Det finns mao ingen applikasjon som gjør at du kan "pre-loade" maps til tlf. => Svaret er mao "Ja" på begge spørsmål. Google Maps har dock ikke "turn by turn" navigasjon (dvs stemmeinstruksjoner eller veiledning ala "sving venstre om xxx meter...".

Når man kobler iPhone til PC får man da telefonen opp som en egen disk? Er det slik at man ikke kan overføre musikk bortsett fra via iTunes?

=> Nei. Kommer ikke opp som egen disk. Du kan kun overføre musikk vha iTunes (såfremt du ikke jailbraker tlf. Da finnes det mangen måter men dog aldrig "som en egen disk".

Er det lett å konvertere filmer til et format som kan spilles på telefonen eller spiller den avi, mpg etc?

=> Ja. Som regel er det kun å dra filmfilen til iTunes for så høyreklikke å velge "konverter til iPhone".

Jeg bruker vanligvis Thunderbird som mailklient. Er det mulig å synkronisere kontakter mot telefonen? Er det mulig å synkronisere Google kalender med telefonens kalender?

=> Vet ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...