minimum payne Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 ja det er mulig nå. de konverterer biomasse til gass og lar så en bakterie spise gassen og får til slutt 400 !! liter ren etanol ut av det. fantastisk: http://www.tu.no/nyeteknologier/article191791.ece dette betyr mye for norge da skogdrift her i norge vil få en rennesanse, og det er ett utall samfunnsoppgaver etanol kan løse, ser for meg vi må få på plass flytrafikk som kan gå på etanol, og tungtrafikk/biltrafikk, i brasil kjører de på 94% sprit , så det kan ikke være store prosessen for å konvertere biler til sprit, noen som har kommentarer? hvor mange trær må man hugge for å få ett tonn masse? btw, litt sånn back to the future 2 feeling, der han hiver søppel i bioreaktoren på delorean? Lenke til kommentar
diskus123 Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 så om et par år kan du gå på bensinstasjoner å nesten tappe sprit istedenfor disel og bensin isåfall trenger man ikke å gå på polet mer. XD Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Verken flymotorer eller dieselmotorer kan gå på etanol, kun bensinmotorer, og da må først tenningen stilles om (på nye biler setter man inn en ny databrikke (chip)). Det går altså ikke an å bare fylle etanol rett på tanken på en bensinbil og tro at bilen vil fungere som normalt. Biler som er bygd for etanoldrift har ofte to program, ett for bensin og et annet for etanol (E85). Det som er på såkalte bioetanolpumper (E85) består dessuten av opptil 15% bensin, så etanoldrift er ikke hundre prosent CO2-nøytralt. Flymotorenes "flybensin" er i praksis parafin (eller veldig likt), og parafin er det stoffet som blandes i diesel om vinteren slik at diselen ikke skal bli for tyktflytende (vinterdiesel). På det meste består vinterdiesel av 50% parafin. Biodrivstoffet for dieselbiler er forøvrig matolje, for det meste rapsolje eller maisolje. Produksjonen av dette legger beslag på store jordbruksarealer. Det er f.eks beregnet at hvis hele den norske bilparken skulle drives av rapsolje, så måtte alt jordbrukarealet i hele Europa brukes for å dyrke raps. Dette ville altså kun dekke det norske behovet, bilene i resten av Europa måtte da gå på andre drivstoff. Og all maten europeerne spiste måtte importeres fra andre deler av verden der matmangelen allerede er prekær nok som den er. Biodiesel er altså ikke et miljøgunstig alternativ. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Det er en del snakk om første- og andre generasjons biodiesel. Første generasjons biodrivstoff lages av MAT, og tar dermed maten ut av munnen på de fattige. Andre generasjons biodrivstoff skal lages av materiale som IKKE kunne ha vært spist. Først DA snakker vi om en miljøgevinst. Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Andre generasjons biodrivstoff skal lages av materiale som IKKE kunne ha vært spist.Først DA snakker vi om en miljøgevinst. Poenget er ikke om råvaren til biodrivstoff er spiselig eller ikke. Problemet er som SeaLion sier, at for å dyrke det så må du ta av landområder som ellers ville blitt brukt til å dyrke mat. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Tror du misforstår litt. Poenget er at du skal slippe å dyrke disse plantene på jordbruksareal. Kanskje kan man bruke en mer hardfør plante som kan dyrkes der mat ikke kan. Eller man kan bruke kasserte jordbruksprodukter, slik som den delen av maiskolben som ligger igjen når du har spist. Forsvinnende lite av planten blir til drivstoff. Resten er kompost. Andre generasjons biodrivstoff skal visstnok kunne lages av HELE planten. Men det handler selvsagt om å finne riktig plante, uten å ødelegge økosystemet. Løvetannen var jo opprinnelig fredet, og sett på som verdifull. :-) Endret 15. desember 2008 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 (endret) Verken flymotorer eller dieselmotorer kan gå på etanol, kun bensinmotorer, og da må først tenningen stilles om (på nye biler setter man inn en ny databrikke (chip)). Det går altså ikke an å bare fylle etanol rett på tanken på en bensinbil og tro at bilen vil fungere som normalt. Biler som er bygd for etanoldrift har ofte to program, ett for bensin og et annet for etanol (E85). Det som er på såkalte bioetanolpumper (E85) består dessuten av opptil 15% bensin, så etanoldrift er ikke hundre prosent CO2-nøytralt. Flymotorenes "flybensin" er i praksis parafin (eller veldig likt), og parafin er det stoffet som blandes i diesel om vinteren slik at diselen ikke skal bli for tyktflytende (vinterdiesel). På det meste består vinterdiesel av 50% parafin. Biodrivstoffet for dieselbiler er forøvrig matolje, for det meste rapsolje eller maisolje. Produksjonen av dette legger beslag på store jordbruksarealer. Det er f.eks beregnet at hvis hele den norske bilparken skulle drives av rapsolje, så måtte alt jordbrukarealet i hele Europa brukes for å dyrke raps. Dette ville altså kun dekke det norske behovet, bilene i resten av Europa måtte da gå på andre drivstoff. Og all maten europeerne spiste måtte importeres fra andre deler av verden der matmangelen allerede er prekær nok som den er. Biodiesel er altså ikke et miljøgunstig alternativ. Jepp, biodieselen som alle snakker om er ikke så miljøvennlig. Har også hørt at store skogområder i bla. Borneo blir hugget for å gjøre plass til jordbruksareal for dyrking av biodrivstoff. Har ikke noen kilder på dette, men mener det var National Geographic som hadde en artikkel om det for 2-3 nummer siden. Dette med "vinterdiesel" var jeg ikke klar over - stilig. Endret 16. desember 2008 av Mr. Bojangles Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå