Gå til innhold

Hvordan lages knakelydene i CRT-TV'en min?

Anbefalte innlegg

Har en gammel CRT-TV som, etter man har skrudd den av, lager knirke- og knakelyder med ujevne mellomrom. Etter å ha søkt litt rundt så viser det seg at dette er helt vanlig oppførsel fra slike TV'er. Dermed blir spørsmålet mitt: HVA er det som gjør at denne lyden oppstår? :)

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når CRT skjermen har stått på en stund blir den varm, og ved varme så utvider de fleste matrialer seg en del.. plast, glass, osv.. CRT skjermen blir gradvis varmere for så å stabilisere seg.. når du nå slår av skjermen, vil den relativt raskt avkjøles, og matrialene "krymper" fort, det vil da oppstå "knake lyder" mellom de ulike matrialene, da de utvider / krymper i ulik hastighet. Hmm i grunn litt vanskelig å forklare, men jeg gjorde et forsøk i allefall :)

Lenke til kommentar

Elektron gun for billedrøret som har høyvolts glødespenning er rimelig varm idrift (flere hundre °C) , denne og coilen kjøles ned ganske sakte iom at den er innkapslet i tv tubens tykke isolerte og vakum "glass" når man setter tvn i standby eller slår av og dette kan gi utslag i thermiske knekk/knaking i plast i apparatets fysiske konstruksjon.Så det kan ta lang tid for at det hele kjøles "helt" ned.

Har merket at det er oftere slike lyder i eldre plast apparater enn det var i de enda eldre apparatene laget i tre og bakelitt.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hmm... Det rare er at slike knakelyder kan av og til forekomme 2-3 timer++ etter man har brukt TV'en. Pågår fortsatt krymping av materialer som har vært varme da? :hmm:

Hvilke spesifikke deler inni en TV er det som utvider seg og forårsaker disse lydene? Jeg kommer ikke på noen andre elektriske apparater som plutselig avgir lyder lenge etter at de har blitt slått av... mystiske greier...

Edit: Der var du raskere enn meg, syar2003 :) Takk for svar

Endret av J-Core
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...