Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ny data, men vet ikke hvordan jeg skal gå fram

Anbefalte innlegg

Har skaffet nytt HK og CPU. Installerte HK, CPU og resten fra min gamle data. Men hva skal jeg gjøre nå? Jeg slo på pcen med XP cd inni, men fikk ikke noe alternativer for å innstallere XP kom bare opp et spørsmål om jeg ville registrere windows(er mitt gamle OS inne på hardisken og kan jeg bruke det?). da jeg prøvde det stod det at det var internettproblemer, jeg brukte kabel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja men er det meningen å innstallere XP først? jeg får isåfall ikke opp noen alternativer når jeg setter inn xp-cden.

Bytte av hovedkort, og da til et anderledes et enn det du hadde fra før kan vel sies å være en stor forandring av hardware'n. Da er det beste å re-innstallere windows, ja.

(Men det er jo ikke værre enn å prøve om den gamle starter opp, men det er ikke ideellt).

For å starte fra en CD må du endre oppstarts-alternativene i BIOS. Trykk Del, F2 eller hva det måtte være for å komme inn i BIOS (rett etter å ha startet maskinen), og finn boot options eller lignende. Da trykker du opp CD-rom som første valg, lagre og restart.

EDIT: Enten du reinnstallerer eller gambler på at den gamle går, må du jo innstallere drivere til hovedkortet (chipset drivere osv).

Endret av Z_for_Zero
Lenke til kommentar

Takk for hjelp :) Valgt CD-rom som førstevalg, men den vil ikke boote cden av en eller annen grunn(har prøvd med to cd stasjoner så er ikke noe gale med den). Har koblet to kabler fra cdstasjonen en til HK og et til PSUen, det er jo alt som trengs eller hva?

Da den ikke ville boote cden valgte jeg og registrere XPen over telefon, slik at nå har jeg mitt gamle system. Men jeg vil reinnstallere, noen som vet hva som feiler CDstasjonen?

Lenke til kommentar

Vanskelig å si. Når maskinen booter, står det noe skrift om "Press F12 for boot options" (el.l), så du kan velge CD-ROM'en fra en liste? Kan jo prøve det.

Vet ikke om det kan ha noe å si dersom CD-ROM'en er på secondary IDE istedenfor primary? Hvis det er en P-ATA-drive da, som vel er standarden for CD/DVD-drev (Forundrer meg ikke om det finnes S-ATA nå, men da skulle det vel fungert uten videre). Åltså den store flatkabelen du koplet til CD-ROM'en, som går fra hovedkortet. Prøvd å bytte kontakt i hovedkortet? (Kan være feil på kabelen også for den saks skyld - dersom den ikke virker i windows da).

En annen ting er om den kan være satt til slave-drev. Du ser det bak på CD-ROM'en med en såkalt jumper (kontakt), som du kan bytte til master, slave eller cable select. Jeg er ikke sikker på om dette heller har noe å si på booting, men for sikkerhets skyld kan du jo enten sette den i "master" eller "cable select".

Det kan jo også være noe med selve CD'en. Ripete? Det er en XP innstallasjons-CD du har, sant? Virker (booter) den på andre maskiner?

Lenke til kommentar
Ja men er det meningen å innstallere XP først? jeg får isåfall ikke opp noen alternativer når jeg setter inn xp-cden.

Antageligvis pga harddisken har prioritet forran cdromen i boot order, bytt om på disse så vil du få 'Press a button to boot from cdrom' etter POST er ferdig med sitt.

EDIT:

Leste ikke alle trådene her før jeg svarte :p

Hvis du har IDE cdrom og harddisk så pass på at de er koblet på samme kabel og at de er satt til slave og master (harddisk til master som tommelfinger regel)

Hvis det er SATA så er det igrunn bare å koble til strøm og datakabel som er som regel en rød en med sort kappe.

Endret av martin_farmen
Lenke til kommentar
Det er egentlig ikke "lov" og bruke samme cd 2 ganger.

Kjøp en ny xp cd eller vista ..

Toill! Du kan selvfølgelig fortsette å bruke Windowsen din selv om du bytter litt hardware. Er en grunn til at MS har eget telefonnummer du kan ringe til for å ordne opp i denslags. Det er VELDIG vanlig at du får en litt annen modell av f.eks. hovedkortet om det ryker, og da må man gjerne ringe dit. Eller om man oppgraderer litt heftig.

Til OP: At du ikke kommer på nett har nok med å gjøre at du må installere drivere til det nye hovedkortet (med integrert nettverkskort osv.). Får du logget deg på windows er det bare å slenge i driver CD'en som fulgte med og installere i vei. Nettverk, lyd, chipset.. bare kjør på med det det som ligger der.

Jeg pleier ikke gidde å avinstallere noe som helst. Dette fungerer finfint i 95% av tilfellene, og if it ain't broken don't fix it :)

Har holdt på alt for mye med PC'er som feiler til at jeg gidder mekke og fikse på de som fungerer. Har du da en PC som starter og går, la den fortsette med det.

Moral : Ikke reinstaller Windows i tide og utide, bare gjøre det om du må. Installasjonen er grei nok, det som er kjipt er alle programmer/utilities/updates/spill/kodeker etc. som du må laste ned og installere igjen. Det tar tid og er kjedelig. PC'er er til for å brukes, ikke røres med :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...