Gå til innhold

Gammel hdd i ny pc? Tap av ytelse?

WildRover

Anbefalte innlegg

Hei!

Holder på å sette opp en pc av brukte og nye deler. Prøver å holde prisen nede.

Derfor lurer jeg på hvor viktig det er med harddisk mtp ytelse.

Vil det være noe problem å ta en 80gb 7200 hdd fra en gammel pc å bruke? Vil

dette gjøre systemet tregere? Har ekstern hdd så trenger ikke plass nemlig.

Kan jo spare en halv lapp + her.

Mvh Øyvind

God Jul!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  WildRover skrev:
Hei!

Holder på å sette opp en pc av brukte og nye deler. Prøver å holde prisen nede.

Derfor lurer jeg på hvor viktig det er med harddisk mtp ytelse.

Vil det være noe problem å ta en 80gb 7200 hdd fra en gammel pc å bruke? Vil

dette gjøre systemet tregere? Har ekstern hdd så trenger ikke plass nemlig.

Kan jo spare en halv lapp + her.

Mvh Øyvind

God Jul!!

Hvis du ikke har høye krav til ytelse ved generell bruk i windows og kontorprogrammer, så fungerer disken din helt fint. Hvis du har såpass strengt budsjett at 500kr blir viktig er det et helt fint valg, siden å velge en ny disk i denne prisklassen ikke vil gi så mye mer ytelse.

Hvis det er en helt ny maskin med nye deler kan du merke en betydelig forskjell (ca dobbel ytelse) ved å bruke en 150GB velociraptor til ca 1500kr, eller (5-10 ganger raskere i praktisk bruk som nevnt over) ved å gå for en god SSD, f.eks. Mtron pro 32GB til 3000kr.

Hvis du har en ekstern harddisk er det bare viktig at windows og programmer får plass på disken du velger. Den 80GB du har fra før kan du bruke i tillegg til spill, eller andre ting du ønsker å ha i tillegg, og så ha den eksterne til masselagring.

Lenke til kommentar

Høye krav har jeg vel ikke. Bare den ikke gjør at pc'en blir noe særllig tregere? Særlig på spill ol.

E6600

4gb

8800gt

Dette er utstyret den skal brukes med. Hvis hdd har noe særlig å si går jeg nok for en ny en. Men blir ikke noe dyre greier. Tenkte bare å sjekke om det var vits siden jeg har nok lagring på ekstern.

Men hvis jeg har skjønt det rett så er det ikke noe vits å kjøpe en samsungdisk eller lignende til 500kr istede for å bruke en 80gb 7200 eller 120 gb. Vet ikke navn nå. Er ikke hjemme.

Lenke til kommentar

For alle andre ting enn tunge regneopperasjoner og intensiv grafikk er det faktisk harddisken som er begrensningen.

Det er MYE å tjene på følgende områder ved å bruke en bedre harddisk til windows, programmer, og spill: Tiden det tar å åpne programmer/spill, selve responsiviteten til windows, og generelt alt du gjør i windows går raskere.

Hvis du er fornøyd med at disse tingene tar litt tid så er det ikke noe i veien for å bruke en gammel 80gb harddisk. Hvis du derimot hater å vente på at maskinen skal åpne programmer, mapper, eller vinduer, så er en god harddisk et must.

Siden du har oppgitt relevante spesifikasjoner så gjenstår det bare å spørre hva du skal bruke maskinen til, og hvor mye du misliker å vente på at den arbeider med dagligdagse oppgaver. Og selvfølgelig hvilket budsjett du har. Hvis budsjettet er under 1000kr for harddisk vil beste alternativet være Western Digital Caviar® Black™ 640GB, til ca 780kr (komplett.no). Denne bygger på nyeste generasjonen innen vanlige harddisker, og Black™ betyr at den også skal ha egen prosessor for å utnytte cache og slikt bedre. Denne vil gi deg ca 30-50% bedre generell ytelse i windows hvis du lager deg en partisjon av de første 50-100GB til windows og programmer.

Så alså, HVIS du vil ha ny disk på et begrenset budsjett er den mitt forslag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...