kip Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 Hallo, alle sammen! :smile: Har nå hørt utrolig mye godt og bra om linux. men jeg har noen forskjellige ting jeg lurer på ang. Linux * er dette noe for den "vanlige" man i gata?? (eller skal jeg fortsette med Windows) * er det dyrt? (tenker da også på opdateringer) * har sett at det er mange som bruker dette i Servere. Er det bedre en Windows xxxx server?? men, til hovedspørsmålet mitt: Er det noe bra??( skikkelig bra??) hilsen en som begynner å bli lei Microsoft...... sier takk for svar og alle som sender med linker, der jeg kan lese litt om Linux, får en stjerne i søndagskole boka av meg! :wink: Lenke til kommentar
morten2101 Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 *Tviler litt på at dette er noe for den vanlige mann i gata etterzom man må LESE en god del om linux først *Dyrt??? Det er GRATIS, men boka koster...men den kan sikkert lastes ned en plass *Ja, det er MYE mer stabilt enn en windoze xxxx server *Og til slutt JA, DET ER SKIKKELIG BRA (hvis man gidder å sette seg inn i hvordan det fungerer) 100 ganger så stabilt som windoze, koster ingenting, og man kan modde hva man vil HURRA FOR LINUX Lenke til kommentar
kip Skrevet 7. april 2003 Forfatter Del Skrevet 7. april 2003 hvor laster jeg ned dette da?? Lenke til kommentar
w00pla Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 Har du tid og tålmodighet så kan linux bli virkelig GØY Det krever som sagt litt tid å sette seg inn i. en liten liste: 1. du må innse at dette ikke er windows, eller noe som forsøker å ligne på windows 2. Kommer du til å savne blåskjerm (aka. BSOD)? 3. Du vil sikkert møte på en del problemer med ting som ikke alltid fungerer slik som de skal 4. Linux er ikke nødvendigvis linux (tolk det dithen du vil) 5. WINE Is Not an Emulator 6. freshmeat.net og sourceforge.org er kjekke å ha Men uansett, prøv linux over en lengre tid, og du vil garantert ikke angre!! Lenke til kommentar
Evial Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 Linux er for spesielt interiserte. Det innebærer mye knoting. Jeg foretrekker xp. har aldrig fått blå skjerm, men det har hengt litt noen ganger, kan bare kille proget som henger og det funker igjen. hm lurer hvor di har fått det i fra. :-) Har du mye fritid må du gjerne prøve. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 Du bør definitivt gå for Mandrake 9.1. Det er lite å tape på å prøve, det er bare å hive det ut igjen hvis du ikke liker det. Det aller viktigste å huske på når du skal begynne med Linux er at Google er din venn. Alltid! Lenke til kommentar
mandela Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 mandrake 9.1 er en fullverdig erstatter for windows xp dersom du ikke spiller og dersom du finner gode alternativer til de programmene som du er vant med å bruke. jeg kjører dualboot og har installert mest mulig likt programvare, flere av programmene jeg bruker er porta til windows eller kommer for begge os(gaim, mozilla, openoffice, god e-post-klient, gimp, audacity, chessbase, tv-program (dscaler + zapp), bra brenneprog som følger med i mandrake 9.1 installasjon fra rpm's er en lek (har i alle fall vært det foreløpig) jeg digger mandrake 9.1 (litt stygge fonter i noen progs, men det kan fikses) Lenke til kommentar
lwtvh Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 Du kan sjekke denne www.linuxworld.com/2003/0401.tsu.htmlog denne osnews.com/story.php?news_id=3208 Lenke til kommentar
dagulf Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 Spørsmålet til kip var hvor han/hun kunne laste ned Linux fra. Prøv universitet i Oslo de har gode linjer: ftp://ftp.uio.no/linux/Mandrake/Mandrake/iso Last ned å brenn .iso filene, hvordan står forklart i README filen. Du trenger egentlig kun den første cd'en men hvis du vil ha litt ekstra + andrfe språk enn engelsk trenger du også cd nummer to og tre. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 ved full install av klient med norsk språk kreves det alle 3 cder, dessuten ligger det masse rpms på cdene som jeg allerede har fått bruk for Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 Når det gjelder linux så er "linux" (som egentlig heter GNU/Linux) egentlig bare kjernen til operativsystemet. Det er kjernen som tar seg av all hardware, og Input/Output... Men siden det hadde vært litt kjedelig å ha et OS uten programmer eller GUI, har forskjellige selskaper og frivillige organisasjoner lagd sine komplette linux distribusjoner som inneholder kjerne, GUI, programmer, Kontrollpanel, osv (altsa en komplett pakke)... En liste over alle de betydelige distribusjonene (kalles distro) finner du her... Disse distroene koster penger hvis du kjøper et sett med CD/DVD'er og dokumentasjon, men er som regel ( 99% av dem) gratis å laste ned fra nettet... De mest brukervennlige distroene er Lycoris, Mandrake (kalles mdk), RedHat (kalles RH), SuSE, hvorav SuSE er min soleklare favoritt :wink: SuSE lastes ned slik... De vanskeligere distroene er Debian, Gentoo og Slackware (ofte kalt slack)... IKKE kjøp Lindows eller Xandros. Deisse er helkommersielle distroer som koster penger og som hemmer utviklingen av fri programvare! Ville heller ikke gått for Yoper i og med at denne distroen er veldig ung... Linux er noe for alle som med normal intelligens og vilje til å lære... Det kan virke litt tungt i begynnelsen, men når du kan det vil du innse at det er det mest geniale noensinne oppfunnet Du får ha lykke til da :wink: MarcelSB Lenke til kommentar
bernini Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 Jeg lurte faktisk litt på å gå over til Linux (eller ihvertfall dualboot). Tenkte på RedHat 9 eller Mandrake 9.1. Det jeg lurte på var om det finnes noen fullverdige erstattere av Dreamweaver og Photoshop til Linux? Og hvordan er det med avspilling av film/musikk? Da hadde igrunn linux vært perfekt for meg. Spør bare i denne tråden siden det var ca. samme emne mvh. gordito Lenke til kommentar
Svennings Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 men, til hovedspørsmålet mitt: Er det noe bra??( skikkelig bra??) Hvorfor ikke laste ned knoppix og se hvordan det er selv. Det er en linux-distro basert på debian som kjører fra cd. Da slipper du å installere noe før du vet hvordan det (kde) ser ut. Svjh så finner du det på www.knoppix.com Lenke til kommentar
mandela Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 gimp er godt på vei vil jeg tro hva angår web-design er det vel flere på vei? fant f.eks. denne http://quanta.sourceforge.net/ når jeg søkte på Dreamweaver alternative linux sjekk ut også: http://smokebox.pileofcrap.org/winlin.php Lenke til kommentar
Klette Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 Vil anbefale Debian.. Med dets apt system er det enkelt å gjøre ting... Syntes Debian var enklere enn mandrake... men men, mandrake går det å En kommando du MÅ løre deg tar zxf fil.tar.gz den kommer du til å bruke mye Lenke til kommentar
morbuz Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 Vil også anbefale deg å prøve, men som andre sier; husk at dette ikke er Windows. Selv om du har brukt Windows i mange år og kan dette operativsysteme godt, kan ikke all den kunnskapen overføres til Linux. Misforstå meg rett; moren min kjører Linux på en maskin og har ingen problemer med det siden hun bare dobbelklikker på "Internett", "Tekstbehandler" og "E-post", men med en gang du skal begyne å installere programmer blir det fort ganske annerledes i forhold til Windows. Jeg vil i likhet med en del andre anbefale deg å prøve Mandrake 9.1, det er en veldig god distro for folk som er nye til Linux. Mandrake bruker i likhet med Redhat rpm pakkesystem som gjør at det aller meste er svært enkelt å installere. Installasjonen er meget enkel og grei, bare husk å kryss av for "Development tools"(?) siden disse kan bli brukbare hvis du trenger å kompilere programmer fra kildekode, noe som du av og til må gjøre hvis det ikke finnes rpm-pakker. Ellers vil jeg bare ønske deg lykke til, og jeg sier igjen; husk at dette ikke er Winows - selv om du ikke får til noe med en gang, ikke gi opp. Husker jeg hadde ganske blandede følelser de første ukene jeg kjørte Linux, men etterhvert ble jeg utrolig imponert og i dag kjøres det Linux på laptopen min og alle maskiner i huset. Lenke til kommentar
w00pla Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Men jeg vil bare si en ting før jeg er ferdig: Linux' veier er uransakelige Jeg begynte med slackware: versjon 7, så 8 og så 8.1 da jeg ikke fikk til lydkortet mitt i 8.1 (som var bedre enn 8.0 som bare brukte KDE 2.2.4 eller noe sånt) fikk jeg noen jeg kjenner med ADSL til å laste ned 3 debian plater til meg. Debian 3.0_r "woody": La inn (mange ganger for å få alt til å fungere, hint:eht0 +++), hivde platene til helvete (hint: X - jeg fikk ikke bilde i X, uansett hva jeg gjorde) Pga. av isdn linje gikk det en stund før jeg fikk hendene mine på mandrake 9.0 som forresten har en stilig LILO meny som man blir litt lei av etter en stund. Men jeg tror jeg skal gi slackware 9 og neste debian release en sjanse også, for Mandrake er liksom ikke meg.... _________ ehh... dette blir visst to ting, men, men: Evolution er etter min mening et rått mailprogram for linux, kjekt med værdata Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå