Gå til innhold

[Løst] Er det mulig å mappe keypad komma til punktum?

Zork

Anbefalte innlegg

Hei,

Som subject sier - er det noen som vet om det er mulig å mappe kommatasten på keypad'en til keyboardet til å gi punktum istedenfor komma (uten å endre andre ting på tastaturet).

Regional settings til US vil vel gjøre dette, men da dukker det jo opp en del andre ting også. Endring av desimaltegn i regional settings vil også fungere i enkelte program som f.eks excel, men ikke universelt.

Har googlet litt, men der fant jeg kun noe om å gå andre veien (for amerikanske tastatur) som involverte en registerendring - har ikke funnet noe for komma til punktum.

Det er snakk om en Vista-maskin.

:-)

Endret av Zork
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor? Punktum skal brukes til tekst, og komma i tekst og regning. Meeen, siden når ble numpad ett teksthjelpemiddel?

Punktum brukes som desimalseperator i amerikanske og engelske programmer og de finnes det en del av...

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Octave / Matlab f.eks.

Komma på det numeriske tastaturet gjør jobbing med et slikt program mer slitsomt en det trenger å være.

Hvis man skriver "A = 3,5" i octave, så tror den at A=3 og at et eller annet svar = 5 istedenfor at A = 3.5

Endret av Blodkjeft
Lenke til kommentar
Hvorfor? Punktum skal brukes til tekst, og komma i tekst og regning. Meeen, siden når ble numpad ett teksthjelpemiddel?

Punktum brukes som desimalseperator i amerikanske og engelske programmer og de finnes det en del av...

Nevn ett

Hvorfor det? Det var da voldsomt til motforestillinger du synes å ha mot at noen skulle kunne ha behov for et punktum på keypad? Jeg var faktisk ikke klar over at dette var en forespørsel det skulle være nødvendig med noen bevisførsel for...

Dette problemet gjelder samtlige engelske/amerikanske programmer hvor man skal/kan slå inn desimaltall og som ikke har støtte for regionale innstillinger. Du har allerede fått to eksempler, men om eksistensen av slike programer fremstår som en umulighet for deg, så ser jeg egentlig ikke helt hvorfor jeg skulle bruke tid og energi på å overtale deg om noe annet.

Edit: Ser forøvrig at temaet er flyttet til 'Vista' som forsåvidt er greit, men jeg tviler vel på at en eventuell løsning på dette er Vista-spesifikk om den finnes.

Endret av Zork
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Sorry at jeg graver i gamle tråder:

Finnes det noen metoder uten å innstallere programmer?

Nevn ett

I det ENGELSKE SPRÅKET benyttes punktum som desimalseperator istedenfor komma...: Nevn ett det IKKE brukes..

Lenke til kommentar

Nevn ett

I det ENGELSKE SPRÅKET benyttes punktum som desimalseperator istedenfor komma...: Nevn ett det IKKE brukes..

Nå beklager jeg at jeg ikke husker om vi snakket om Engelsk/Bokmål her altså. muligens jeg har missforstått.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nevn ett

Nå beklager jeg at jeg ikke husker om vi snakket om Engelsk/Bokmål her altså. muligens jeg har missforstått.

Da skal jeg hjelpe deg tenke litt!

Hva tror du det har å si for engelskspråklige programmer at det engelske språket benytter punktum som desimalseparator?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...