buitre Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Bildene blir mørke fordi motivet har hvit drakt. Hadde det blitt brukt "Av" så kunne det vært tillfelle, men her er det brukt "M". Lysmålingen er uavhengig av program. Tar han bilde i M, uten å overeksponere i forhold til optimal EV kameraet oppfatter, vil bildene bli mørke i dette tilfellet. Han kan ta bilde i RAW og justere eksponering i etterbehandlingen, bruke AV og overstyre eksponeringen, bruke AEC eller overekspnere i M, men lysmålingen vil oppfatte scenen likt i alle tilfeller, hvis målingen er satt i samme modus( partiell, sentrumsveid, punktmåling, osv...). Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Jeg forstår deg ikke. Mener du at om man er i M så gjør lysmåleren noe annet enn å fortelle deg at bildet er over- eller undereksponert? Altså at kameraet på en eller annen måte gjør bildet lysere/mørkere utenom ISO, blender og lukker? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Så lenge man uansett bruker samme lysmåling som i A-modus og bare bruker manuelle innstillinger til å få en lysmåling som passer med skalaen eller tallene, vil det ikke være annet enn en ganske tungvindt måte å ta bilder på. Manuell kontroll er for å overstyre automatikken der det behøves uten å tenke på annet enn å endre eksponeringen. Manuell med spotmåling gir deg også muligheten til å holde en mer eller mindre konstant eksponering der du har ganske likt lys over lengre tid. Lenke til kommentar
buitre Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Jeg forstår deg ikke. Mener du at om man er i M så gjør lysmåleren noe annet enn å fortelle deg at bildet er over- eller undereksponert? Altså at kameraet på en eller annen måte gjør bildet lysere/mørkere utenom ISO, blender og lukker? Tar man bilde i M, setter man selv blender, lukker og ISO. Lysmåleren vil opfatte scenen utifra disse verdiene, og vise i skalaen man ser i søkeren hvordan kameraet oppfatter eksponeringen. Hvis blender, lukker og og ISO er den samme i AV, TV eller P, gjør ingenting; kameraet vil oppfatte eksponeringen likt i alle tilfeller. Så hvis fotografen setter kameraet i M, stiller blender og lukker så måleren viser korrekt eksponering, vil bildet være undereksponert i OP sitt tilfelle fordi den hvite drakten lurer lysmåleren. Man må overeksponere i dette tilfellet, uansett hvilket program man bruker. Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Nå er jeg helt lost EDIT: Eller nå skjønner jeg. Men man trenger ikke overeksponere, spørs vel litt på målingen, om den er evaluerende, spot etc. Endret 15. desember 2008 av victoryseieren Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Fotografen kan la seg lure av de samme faktorene som lysmåleren lar seg lure av. Du må aktivt kompensere for de elementene som lurer lysmåleren for at det skal ha noe poeng å jobbe manuelt. Lenke til kommentar
stonhans Skrevet 30. september 2011 Forfatter Del Skrevet 30. september 2011 Jeg synes det var morsomt å lese gjennom denne tråden som jeg startet opp for 3 år siden, husker at jeg aktivt gikk inn for å bruke manuelt-programmet hele tiden - uansett situasjon. Noe som jeg har gjort siden, med noen få unntak. Men enda har jeg ikke lært meg å bruke spot-måling ordentlig. Kan noen som har erfaring med det forklare meg hvorfor, når og hvordan jeg skal bruke det? Ja, jeg fotograferer fortsatt med 40D. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 (endret) "Spot" er at du lysmåleren kun måler lyset i et bittelite område i midten av søkeren, og den er enkel på kameraet ditt - det har 400D simpelthen ikke som valgmulighet. Det du har er: • Evaluative 35-zone [(*)] Denne deler søkeren inn i 35 områder og prøver å måle lyset best mulig for hele bildet, med litt mer vekt på de aktive fokuspunktene. • Partial 9% at center [( )] Denne måler lys kun i en sirkel i midten av søkeren - når såvidt øverste og nederste fokuspunkt. • Center-weighted average [ ] Denne måler gjennomsnittet av lyset i hele søkeren, med mest vekt på området i midten. Spot er forøvrig som Partial, bare med et enda mindre område i midten, og har ikonet [ * ]. Endret 1. oktober 2011 av Trondster Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 (endret) Det står veldig godt skrevet i manualen, så anbefaler og finne den fram Angående spotmåling står det at man bruker den når man vil måle kun på et lite punkt i motivet. jeg bruker Center-weighted mest og i enkelte situasjoner Evaluative metering. Endret 1. oktober 2011 av Nautica Lenke til kommentar
stonhans Skrevet 2. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2011 Takktakk folkens jeg skal forske litt mer på det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå