stonhans Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Tidligere i dag skrev jeg et innlegg i denne tråden, hvor vi diskuterte hvor godt standard objektivet til Canon Eos 450D er. Forskjellen mellom uten IS og IS m.m. Se her: IS på en 18-55mm hjelper deg svært lite og i få tilfeller.Et stativ hjelper deg mye bedre, eller rett og slett prøv å få stødig annlegg. Blits også foresten. Å kjøpe nok et objektiv i samme zoomområde virker ikke smart - synes jeg Nå er det ikke bare IS som skiller 18-55 IS fra 18-55 uten IS (selvom det virker slik i navnet). 18-55 IS er et optisk mye bedre objektiv. Men, det er fullt mulig å få skarpe fine bilder med 18-55 uten IS, så trådstarter kan godt legge ut noen eksempel-bilder på ting han ikke er fornøyd med så kan vi kanskje se om det er innstillingene som ikke er maksimale. Dette er skrevet av meg: Litt bort fra trådspørsmålet, men jeg har egentlig samme problemet ang. 18-55 IS på et 40D. På Elkjøp's Mørketids Judo Turnering i dag, tok jeg noen bilder av min søster. Kanskje det bare er fotografen, men noen av bildene ble veldig kornete. Jeg trenger eksperthjelp, og kommer til å legge ut eksempelbilder i morgen. Alle bildene er skutt i M modus. Nautica ba meg lage en tråd i dette forumet hvor kanskje noen kan hjelpe meg med å finne ut hvorfor bildene ble mørke. Gymsalen var godt opplyst. Jeg er en nybegynner, og trenger hjelp. Julaften nærmer seg også fort, og da ønsker jeg å ta gode bilder, selv med mitt objektiv. Julehøytiden i Kirkenes = mørketid. Her er noen eksempelbilder fra judoturneringen: Bilde 1, Bilde 2 og Bilde 3. EXIF - Bilde 1: Lukkertid: 1/125 sek Blenderåpning: F/5,6 ISO: 800 EXIF - Bilde 2: Lukkertid: 1/100 sek Blenderåpning: F/5,6 ISO: 800 EXIF - Bilde 3: Lukkertid: 1/125 Blenderåpning: F/5.0 ISO: 500 Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Skaller bildene, please. De er altfor store for nett. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 (endret) Da det er mange som får problemer med og laste ned såpass store bildefiler,er det satt en grense på 1280 pixel som største oppløsning i lengderetning.Hvis du ikke har noen program som reduserer bildene for deg er Pixresizer et fint og gratis program for og gjøre det. Edit:det er flere som synes at det er greit og laste ned bildene som blir lagt ut for å prøve og "redde" dem,når dem er så store så bruker dem "år å dager" på og laste dem ned. Endret 13. desember 2008 av Nautica Lenke til kommentar
stonhans Skrevet 13. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2008 Skaller bildene, please. De er altfor store for nett. Da det er mange som får problemer med og laste ned såpass store bildefiler,er det satt en grense på 1280 pixel som største oppløsning i lengderetning.Hvis du ikke har noen program som reduserer bildene for deg er Pixresizer et fint og gratis program for og gjøre det. Sorry. Nå begynner jeg å bli trøtt, men i morgen skal jeg skalere ned bildene. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 (endret) Et lite spørsmål. Tar du bilder i beste jpg oppløsning eller bruker du raw filer ? Har en mistanke at det er iso 800 som er problemet,noe som 40D burde takle greit. Endret 13. desember 2008 av Nautica Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 (endret) Virker å være litt ute av fokus og undereksponerte med feil hvitbalanse. Alt dette vil fremprovosere støy. Legg penger i et Tamron 17-50/2.8, det er mitt råd. Kjapp runde med ett av bildene i photoshop bekrefter at hvitbalansen er feil, at det er for mørkt. Bilde to, som jeg prøvde meg på, virker ikke å være ute av fokus, though. Endret 13. desember 2008 av Simon Aldra Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 (endret) Det ene bildet no.II som jeg fikk lastet ned ga jeg en kjapp tur innom lightroom. Gjorde det endel skarpere plus at jeg beskjærte det litt og til skala 1x1 og litt til atått. Hvis du vil så fjerner jeg bildet. Endret 13. desember 2008 av Nautica Lenke til kommentar
jojo1717 Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 (endret) EXIF - Bilde 2: Lukkertid: 1/100 sek Blenderåpning: F/5,6 ISO: 800 Ser at dette bildet gir beste resultat av de tre... Iso på 800 og lukkertid på rundt 1/60 sekund gir greie bilder i slike lysomgivelser (i gymsalen). Så bruk manuelt (M) når du tar flere slike bilder med det objektiv du har. Endret 13. desember 2008 av jojo1717 Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 (endret) Du kunne nok med god samvittighet kjøpe et lyssterkt objektiv, ser at du har brukt ca. 50mm på bildene, hva med å kjøpe et 50mm f/1.4 til neste gang? Har samme problemet med støy når jeg underexponerer, "alle" har det, men om du overexponerer kan du faktisk få veldig greie bilder på 800. Kan faktisk få overraskende bra på 1600 åsså. Nå vet jeg ikke hvordan ISO kvalitet på 40D i forhold til 450D er, men jeg vil tro ganske like. Om du hadde testa ut på "M", så ville du ha sett at ISO800 + 1/60 gir antakeligvis et bra resultat uten for mye blur og kunne ha "reddet" dagen. Men det er ikke lett å være nybegynner og man må gjøre feil. !!Det er en mann som har et kamera på det ene bildet :O ( anngående den 1280 regelen, med dagens internett tar det jo ikke mer en et par små sekunder å laste ned fullsize bilder, reglene bør bli forandra ^_^ ) Endret 14. desember 2008 av victoryseieren Lenke til kommentar
Sportive. Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Riktig eksponering er en god start for å unngå støy, ikke spesiellt smart å starte med manuell før en vet hva en holder på med...... Bildene er såpass bra de reddes bra med litt behandling. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 (endret) ( anngående den 1280 regelen, med dagens internett tar det jo ikke mer en et par små sekunder å laste ned fullsize bilder, reglene bør bli forandra ^_^ ) Regelen er vel kun for bildekritikken, men det er skikkelig pain med bilder som ikke er nedskalerte. Ikke pga. nedlastingstid, men fordi det overlater jobben med å skalere for skjermvisning til meg. Nautica: resultatet ditt hadde veldig daffe farger og tilsynelatende en del smearing fra NR? Endret 14. desember 2008 av Anew Lenke til kommentar
stonhans Skrevet 14. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2008 (endret) Riktig eksponering er en god start for å unngå støy, ikke spesiellt smart å starte med manuell før en vet hva en holder på med...... Bildene er såpass bra de reddes bra med litt behandling. Sant nok, men jeg fant ut at om jeg bare bruker den grønne funksjonen. Så blir det bare en utsetning til jeg kommer til å lære meg fotografering. Det tok noen år å lære seg det meste i Photoshop, men da brukte jeg heller ikke en manual. Riktig eksponering, er det å justere lysmåleren? !!Det er en mann som har et kamera på det ene bildet :O Det er journalisten fra Finnmark Dagblad. Et lite spørsmål. Tar du bilder i beste jpg oppløsning eller bruker du raw filer ? Har en mistanke at det er iso 800 som er problemet,noe som 40D burde takle greit. Jeg tar bilder i beste jpg + beste RAW. Endret 14. desember 2008 av stonhans Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Egentlig ville jeg gjerne hatt fullsizebilder. Dette er en tråd med en problemstilling som retter seg mot kvalitative egenskaper ved bildene. Og da er det beste utgangspunktet at man har fullsizebilder. Dette er ikke BK. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 (endret) Har kikket litt på bildefilene, og 1) jeg synes ikke det var mye støy her med mindre du skal skrive ut i posterstørrelse, og 2) det ville blitt enda bedre om du hadde kompensert litt på eksponeringsautomatikken Med digital bør man i motsetning til med film legge eksponeringen mot overeksponert, heller enn å eksponere lavt. Bruk histogrammet og kompenser til søyla begynner å klatre mot høyre kant, gå litt ned igjen. Selv litt overeksponert kan du typisk redde igjen fra raw-fila. edit:stavefeil Endret 14. desember 2008 av kaian Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Bare som en liten korrigering vil jeg nevne at det kun er positiv film (lysbilde) som du skal undereksponere for å få smell i fargene. Men negativfilm er det omvendt. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Tja. Tradisjonelt har Canon mer å gå på i høylysene, Nikon (og Olympus for den del) har mer å gå på i skyggene. Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Tja. Tradisjonelt har Canon mer å gå på i høylysene, Nikon (og Olympus for den del) har mer å gå på i skyggene. Trodde regelen for "exponering til høyre" gjaldt for alle digitalkameraer jeg. Men uansett, støy er ikke så farlig om man skal printe ut bildene i vanlig størrelse, men blir brått viktig om du skal ha en stor forstørrelse. Nå tipper jeg at jenta skal holde på med judo et par år, så trådstarter har nok flere sjanser for å ta noen bedre bilder. Om ho holder ut i en 6-8år er det fullt mulig at vi får se supre bilder med svart belte tatt av trådstarter ^_^ Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Hehe. Ja. Støy er og er ikke et issue. Til albumbilder er det sjelden noe problem, men til forstørrelser stiller det seg nogenlunde annerlunda. For moro skyld knipset jeg et skikkelig snodig bilde av min kjære far med E-400 og OM28/2.0 i går. ISO400, det var merkbart støy i skyggeområdene i en A4-utskrift jeg gjorde. Men det viser egentlig bare en ting, nemlig at jeg burde gjort noe med den støyen som var der, hehe. Generelt sett er det lite problemer. Og det kommer mye ann på motiv, venninne tok ut en 30x40 tatt på ISO3200 (tror jeg?) med sin gamle 20D her om dagen. Men det var konsertfoto, så det gjorde ikke så mye. Lenke til kommentar
buitre Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Bildene blir mørke fordi motivet har hvit drakt. Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Bildene blir mørke fordi motivet har hvit drakt. Hadde det blitt brukt "Av" så kunne det vært tillfelle, men her er det brukt "M". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå