Gå til innhold

Tips til organisering av musikk

lokeland

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vedig opptatt av ID3 tags, bare at jeg ikke alltid gidder å ha sjanger tags! Ser rett og slett ingen vits i det siden all musikken min er sortert innen sjangere i Foobar biblioteket mitt!

Er vedig opptatt av ID3 tags, bare at jeg ikke alltid gidder å ha sjanger tags! Ser rett og slett ingen vits i det siden all musikken min er sortert innen sjangere i Foobar biblioteket mitt!

Lenke til kommentar

Poenget med tags er at metadataen kan benyttes på andre arenaer, som f.eks iPod. Man kan sikkert lage mappesystem der også (uten at jeg vet hvordan), men med gode tags kan man sortere musikken etter albumnavn, artistnavn og din favoritt: sjanger. Det kan man ikke hvis man ikke har fullstendige metadata.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Mappe systemet mitt:

D\Musikk\Sortert

->Anna

->Country

->Dans

->Diverse

->Elektronika

->Norsk

->OST

->Pop og Rolig

->Rap,Hip Hop RnB

->Rock

->Samle CD'er

->Trance

->Urørt

eks.

->Sortert

``->Rock

`````->David Cook

````````--->David Cook - Analog Heart

````````--->David Cook - David Cook

`````````````--->David Cook - 1 - Declaration

Anna er for eks. instrumental Musikk (har bare noe lite)

Diverse er for enkeltsanger jeg ikke har gaddet å lage mappe til

Ligger også en Diverse under hver mappe som sier det samme som den i hovedmappen

I Tillegg har jeg en annen mappe for LimeWire der alle nedlastninger havner

Downloads\Torrents\Ferdige

->ALT

->Film

->Musikk

->Progz

->Serier

eks.

->Musikk

```-->Limwire

```````-->The Fray - You Found Me

Filnavnet er og burde vært en selvfølge at det er ved album:

Artist - Spor Nummer - Tittel

eller enkeltfiler

Artist - Tittel

Tag'er som album ellers vil avspillingsprogrammet finne selv, ingen grunn til å ha dette i filnavnet når man kan ha en mappestruktur som over

Synes dette er helt flott, syns det nesten blir for dumt å organisere i flere varianter som innen rock da de da blir umulig å finne igjen ting, igjen er det dette vi har tag'er til.

Eneste jeg hadde gjort om jeg hadde lagt til flere mapper var om det var noen spesielle sjangrer som utmerker seg som eks Heavy Metal, men siden jeg ikke liker den dritten så trenger jeg det ikke...

Skjønner ikke opplegget med at noen bruker eks

Album - Spor Nr - Artist ELLER

Spor Nr - Artist - Tittel

Dette skaper bare problemer når du skal finne enkeltsanger og du velger sorter etter tittel og ender opp med 2000 titler og 200 som starter med 01 - X. eks. iTunes går man inn på alle artister og forventer å se artister, men neida, det er såklart en artist som heter "06. Dum Dum Boys"

Endret av icer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...