Strukt Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Fra Januar 2009 vil jeg få litt mer i lønn og jeg planlegger nå hvordan jeg skal utforme skattekortet for 2009. Slik det er i dag betaler jeg ganske lite skatt ca 28% på en årslønn som var 330 000, det gikk fint siden vi har boliglån og renteutgifter. Ny lønn for 2009 blir ca 360 000 i året. Nå merker jeg at renta er på vei ned og i de kommende måneder / år blir renteutgiftene lavere. Hvordan ville dere regnet ut dette med et boliglån på ca 1,3 mill ? Altså hvor mye jeg skal anslå på renteutgifter for 2009? Vil helst komme så nær 0 som mulig Lenke til kommentar
kjartana Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Fra Januar 2009 vil jeg få litt mer i lønn og jeg planlegger nå hvordan jeg skal utforme skattekortet for 2009. Slik det er i dag betaler jeg ganske lite skatt ca 28% på en årslønn som var 330 000, det gikk fint siden vi har boliglån og renteutgifter. Ny lønn for 2009 blir ca 360 000 i året. Nå merker jeg at renta er på vei ned og i de kommende måneder / år blir renteutgiftene lavere. Hvordan ville dere regnet ut dette med et boliglån på ca 1,3 mill ? Altså hvor mye jeg skal anslå på renteutgifter for 2009? Vil helst komme så nær 0 som mulig Å spå renteutgifter for 2009 er vel hva man i disse dager kaller risikosport.... Lenke til kommentar
ca119 Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Er vel hipp som happ? En på jobben er så redd for baksmell, at han ber om høy skatt så det er garantert at han får penger tilbake. Jeg pleier å ha nok penger på konto for å dekke et evt. baksmell. Ifjor var det 10 - 20.000 kr. Altid bra å ha 20 - 50.000 i banken ... man vet aldri hvilke uventete regninger som dukker opp en dag! Okey, om du er ung bør du ihvertfall bygge deg opp et buffer på 10.000 minimum! Lenke til kommentar
Strukt Skrevet 14. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2008 Buffer har vi så det er i grunn ikke det største problemet i verden hvis vi skulle få baksmell. Men jeg ønsker gjerne å komme så nær 0 som mulig. Forstår at det kan være vanskelig men tror dere at det er brukbart hvis jeg anslår en boliglånsrente i snitt for 2009 på 4%?. Det er kanskje litt optimistisk ? Lenke til kommentar
jt1 Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 4% er ikke helt umulig, men som det er sagt tidligere er det å spå renten og markedene risikosport... Hvis du vil ha et estimat tror jeg 5%. Lenke til kommentar
KS Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Dette er ikke måten å gjøre det på. Vent til du får nytt brev fra banken, etter alle signaler blir det en lavere boliglånsrente fra rundt 1. feb. Oppgi renter for 2009 utifra denne rentesatsen. Juster skattetrekket senere, feks til sommeren dersom renten har falt enda mer. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Jeg holder med KS. Vent litt. Det er ikke noe problem å få nytt skattekort i løpet av året dersom du oppddager at det Skatteetater beregnet seg fram blir helt bærtur. Jeg pleier alltid å vurdere hvorvidt jeg skal bytte eller ei på sommeren. Dersom det ser ut til at jeg skal treffe sånn nogen lunde bra, dvs mindere 5000 den ene eller andre veien, så lar jeg være. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Det beste er nok å justere skattekortet ditt i løpet av året. Dersom du skaffer deg ett nytt skattekort i juni, og ett i november vil du ende opp ganske nær 0 når året er over Lenke til kommentar
Strukt Skrevet 17. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2008 Smart forslag, det skal jeg følge. Tusen takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå