Gå til innhold

Vannkjøling-> vanntank?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

har cheftech tower.

er dritt lei vifte støy :razz:

tanken skal plaseres ute med pumper :smile:

skulle holde med 200l til 156w peltier :grin:

at den skal fryse er ikke prob da det er en

varmtvanns breder med element :grin:

med fare for frost så er det bare å slå på :grin:

trenger seriøst med water wetter :grin:

Lenke til kommentar

Jeg vil påstå, at det er flere viktige grunner for å ha en vanntank i systemet. Den kanskje viktigste, er at pumpa da har et reservoar å ta av, i den forstand som at eventuell luft i systemet slippes tilbake i reservoaret, og erstattes med vann. Grunn nummer to, er at tanken (forutsatt at denne ikke er proppfull!), også vil fungere som en ekspansjonsbeholder ved at den fanger opp "utvidelser" i vannet, og dermed reduserer trykket i systemet. Faktum er, at også vann utvider seg ved oppvarming, og i et system uten muligheter for at dette kan ekspandere, KAN dette øke faren for lekkasjer.

I et system uten tank, må man oftere forsikre seg om at systemet alltid er fylt med vann, og et slikt system bør / må være hermetisk lukket. I og med at vann fordamper, selv ved relativt lave temperaturer. Den minste lille (luft)lekkasje, vil føre til at vannet fordamper / forsvinner, og resultatet av dette sier seg selv....

Et slikt opplegg, vil allikevel kreve en form for utlufting / ekspansjonsmuligheter, ved at man plasserer en form for ekspansjonskar / utlufting i systemet´s høyeste punkt. Etter min mening er dette en dårligere løsning, da man ikke har tilgjengelig den "reserven" som et system med vanntank kan tilby.

Store tanker, kontra små: En "stor" tank, vil nok i noen tilfelle kunne redusere vanntemperaturen, ved at den samlede overflaten i tanken vil avgi mer varme til omgivelsene enn en mindre. Under forutsetning av at tanken er laget av et materiale som lett overfører og frigir varme! Kobber er selvsagt å foretrekke her også, og kan sikkert gi en viss gevinst. Om tanken derimot er laget av et materiale med dårlig varmeledningsevne (f.eks. plexi), vil ikke dette gi noen fordeler. Har selv testet en plexi-tank på ca 0,8 liter, kontra en på ca 1 dl. Den eneste forskjellen, var at vanntemperaturen / CPU-temp steg noe saktere i systemet med "stor" tank, óg ikke minst; det tok tilsvarende lenger tid å kjøle ned vannet igjen! Du må huske på, at vannet også magasinerer varme, som kulde.

En "stor" tank vil etter min mening derfor bli omtrent det samme som å pisse i buksa. Man har det "godt" en liten stund. Du skjønner antagelig hva jeg mener?

Radiatoren i systemet vil uansett være hovedkilden for kjøling i "normale" systemer, og jeg ville nok heller sette fokus på denne.

Selvsagt kan man benytte seg av (ekstreme)200-liters systemer, som NO_TECH tenker på, men antar at et slikt opplegg ikke er særlig aktuelt for de fleste? 200 liter vann tar jo litt plass :razz:

En "passende" tank vil etter min mening være å foretrekke, og passende i denne sammenheng, vil være én til to desiliter. "Fordelen" med en større tank vil som jeg allerede har forklart / erfart, under normale omstendigheter ikke gi uttelling i form av lavere temperatur.

Håper at du / dere herved fikk litt bedre innsikt i disse tingene? Lykke til, uansett :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...