Speik Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Jeg har lenge lurt på dette. Mange av verdens største DJ-er holder ofte konserter der de spiller låtene sine "live". Hva er det egentlig som foregår her? Er det snakk om at de bare trykker play og så står og hopper med headset og ser kul ut? Det er jo klin umulig for én person å gjenskape en trance-låt live i sanntid, men er det kanskje slik at de spiller av alle sporene og mixer de live? Jeg er ingen trance-fan, så håper noen kan gjøre meg klokere! (Og hva er greia med å bare ha headsetet på éne øret, når stereomixing er kanskje det største og viktigste aspektet i en slik setting?) Lenke til kommentar
KFS86 Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 De lager ikke sangene live. De har plater (vinyl) med ferdige sanger som de mikser sammen til en lang sammenhengende mix. De bruker hodetelefoner for å beatmatche og slikt så sporene flyter inn i hverandre. Skikkelig gode DJer har sikkert mange teknikker i tillegg til beatmatching for å lage en kul mix. De legger f.eks. vokaler fra neste sang som skal komme inn i sangen som spiller for en kul effekt. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 (endret) Industrial-grupper som Front 242 fremfører musikken live med masse synther på scenen i tillegg. Samme med Infected Mushroom. Men dette er mere band enn DJ'r. Endret 14. desember 2008 av Bytex Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Mao. dubbing. Sånn som Primal Scream på Screamadelica. Man legger da på forskjellige "lag" fra forskjellige sanger og setter dem sammen til én sang. Dette kan improviseres, og det er det DJ'ene gjør live. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Det med å bare høre på ene øret er fordi de bruker bare headsettet til å høre hva de mixer i forkant, før de gjør det helt live. F.eks for å beatmatche en låt han skal fade inn mot den som går allerede, uten at publikum hører hva som skjer før han skrur opp volumet på den andre låten. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 14. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2008 That makes sense. Takker Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Ett eksempel på en som både mikser plater og som looper samples fra plater er Dj Shadow. Søk opp enten Brainfreeze-plata til han og The Cut Chemist eller sangen Organ Donor. Konge-eksempler på blanding av mixing og loops-sampling. Han bruker en Akai midi-kontroller til å kontrollere anslagene av beats og samples, sammen med fire platespillere (Technics 1210) Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Men ofte er det å bare trykke play og la programmet gjøre det meste av grovarbeidet og du bare bestemmer når låta skal byttes om. Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Merker at jeg blir ørlite provsert. På hvilket grunnlag påstår du at det bare er å trykke på knappen? Er helt enig at det finnes programvare som gjør mye for deg og mye er automatisert, men jeg som spiller litt har alltid som mål å få til en bra mix. Og det innebærer å velge riktige sanger i riktig rekkefølge. Ikke bare basert på hva som passer men når på kvelden man er i programmet. Starter rolig og bygger sge opp osv. Deretter må jeg enten få beaten i sync eller så må jeg finne på andre måter å få de til å gli sømløst eller "naturlig" inn i hverandre. Og jeg har alltid som mål å få til nye og kreative måter å mike sanger som både gir aha-følelsen av gjenkjennelse og overraskelse. Så på tross av at du kan automatisere mye, tror jeg de fleste spiller fordi de synes det er morsomt og legger ned mye arbeid i det. Det er også det som blir best. Jeg tror aldri ett program kan overta helt. Lenke til kommentar
Bata Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Men ofte er det å bare trykke play og la programmet gjøre det meste av grovarbeidet og du bare bestemmer når låta skal byttes om. Nei... Bare, nei. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Jo, og bare jo. Har du prøvd virtual dj, mixmeister osv? Er i utgangspunktet å dra crossfaderen fra den ene siden til den andre, er mange som dj'er som bruker disse programmene under dj-sett. Men nå sier jeg ikke at alle gjør det men det hender. Lenke til kommentar
Bata Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 jada, men det funker heller dårlig og som regel er det ikke så smooth eller elegant som "manuell" mixing. Prøvd flere, bl.a. virtual dj. Native Instrument Traktor PRO som er tha shit innen softwaremixing though, Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Jeg bruker Native sin Traktor med time-code vinyl på mine technics og det å "bare" dra crossfaderen er kanskje hva man gjør rent teknisk, men det gjør jaggu ikke at det blir bra. Har også brukt Virtual DJ og Mixvibes. Så ut ifra hvordan du (Blåbær) uttaler deg om dette antar jeg at du i praksis ikke har noen erfaring med dette, rent bortsett fra å ha prøvd programvaren kort? Fordi jeg gjetter meg til at du ikke til vanlig driver med miksing eller har spilt på klubber eller utesteder? Jeg bare gjetter nå altså. For ut i fra mitt synspunkt virker det som om du uttaler deg om noe du egentlig ikke har ordentlig erfaring fra. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Har spilt på diskotek på ett studentsamfunn, men der var det kun cdspillere. Uansett så er det utgangspunktet bare fading fra den ene låta til den andre og sørge for å vite hvilke låter folk danser til. Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Har spilt på diskotek på ett studentsamfunn, men der var det kun cdspillere. Uansett så er det utgangspunktet bare fading fra den ene låta til den andre og sørge for å vite hvilke låter folk danser til. Ja, hvis du kun snakker om bytte fra låt til låt og ikke noe mer så. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 En dj-gig er ofte ikke så mye mer enn det. Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) Det varierer mye hvilke DJ-er og hvilken musikk, men noen spiller faktisk på synt eller lignende. Men det å spille låtene live og mikse sanger handler ikke så mye om dette, og DJ-en hopper ikke rundt med headset uten grunn. DJ-en driver med ganske mye, men hovedtinene er: 1: Finne sang/beat som skal brukes 2: Finne riktig sted på sporet som skal brukes 3: Justere inn riktig tempo på den sangen 4: "Mikse" inn sangen i sangen som går 5: Få opp stemningen med kontinuerlig justering og kreativ miksing. Punkt 3-4 kan sikkert gjøres av et program eller lignende, men da er det vel bare at den skifter sang - statisk og kjedelig ved å fade over. Når en DJ holder på, så er det veldig mye som skjer i punkt 4 og 5. DJ'en kan bruke lang eller kort tid på å mikse inn en ny sang, eller han/hun kan veksle frem og tilbake over kortere eller lengre tid, gjenta partier (korte som et bass-slag, en takt eller to, eller lange). I tillegg til å justere(fade) hvilke av de to(evt. fler) låter som høres for publikum til enhver tid, er det et hav av andre muligheter, primært justering av volum, bass, mellomtone, diskant, eller andre effekter dersom mikser eller annet utstyr tillatter dette. F.eks. så justerer man gjerne volumet litt opp rett før "hovedtakta"/take-off for å "heve stemningen", og drar det jevnt litt ned etter det, og kan heve det igjen senere. På denne måten tilfører man mer dynamikk, og bidrar til at musikken oppleves bedre/høyere/morsommere - og hver DJ har sin stil og triks med kombinasjoner av justeringer som gjøres hele tiden. Et annet eksempel er om man fader inn en ny sang over litt tid, kan man fade inn uten bass først, når man har fadet opp til samme nivå som låta som går, og vil "bytte" låt, justerer man opp bassen raskt samtidig som man skrur bassen på den andre låta ned. Tilsvarende kan man gjøre med bass/diskant, og kun kreativiteten setter grenser.. Når DJ-en står med headsettet på bare ene øret, er det fordi han på det øret hører den plata/låta(høres ikke/lite av publikum) som han mikser inn i "hovedlåta"(høres av publikum), og på det andre øret hører han hovedlåta fra anlegget (evt. en monitor-høyttaler i nærheten, for å unngå problemer med at lyden bruker for lang tid fra anlegget). Det er mulig å mikse med hver sang på hvert øre, men det letteste/vanlige er nevnte metode fordi man da kjenner bassen på hovedlåta på kroppen. Da er jeg også inne på hvorfor han står og danser og ser kul ut; det er ikke bare derfor eller fordi det er moro (men det er jo det også); det er fordi DJ-en er nødt for å ha takten i hele kroppen for å kunne mikse inn en ny låt/beat. Han skal justere inn tempoet til en sang med en annen. Det er jo vanskelig å konsentrere seg om to tempoer hvis man ikke har det ene "i kroppen" og i "hodet". Når DJ-en skal finne riktig tempo for ny låt, så krever det mye, de fleste hører at to låter/beat er i utakt, men DJ-en må høre ca hvor mye, og ikke minst om den nye låta går for raskt eller for sakte. Det er vanskeligere enn det høres ut, for en låt kan være raskere enn den andre, men være startet for tidlig, slik at beaten ligger foran den andre sangen (helt til den blir tatt igjen). Dette krever mye trening, noen tar det lettere enn andre. Hvis man tenker "vanlige låter" og ikke lange trance-mixer, så er de 3-4min lange, og det er ofte ikke så lang tid når man skal finne en CD og velge sang, finne sangen, finne punktet/slaget man vil starte, finne tempoet, og så atpåtil helst bruke lang tid på å mikse den inn eller leke med den og fade den inn ut, samtidig som man også leker med eksisterende låt med volum, bass osv. Stereomixing kan jeg lite om, og vet ikke om det er så viktig eller vanlig, og det er ikke sikkert det er nødvendig å høre det i headseatet først.. Hvis man har evne til å plukke ut sanger som folk danser til, og fade de inn i hverandre, så er man på god vei, men om man er en skikkelig DJ er vel heller tvilsomt. (selv om det i seg selv krever mye trening å gjøre dette godt). Det kan kanskje sammenlignes med at en fyr har akkurat har tatt lappen uten feil, men han er fortsatt ingen rallysjåfør... PS! Jeg er bare en amatør som spiller sjelden, så det er sikkert myyye mer å si om dette, og hver DJ har sine metoder, rutiner og triks... Endret 19. januar 2009 av Zamot Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Takk Zamot. Du skrev det jeg ikke gadd skrive, men tenkte. Nå begynte jeg også å lure for ett par innlegg siden om ikke Blåbær har det veldig morsomt med å terge og provosere; og det ble vel bare bekreftet av Blåbærs siste innlegg. Så for min del er dette mitt siste innlegg i diskusjonen med Blåbær. Jeg er komfortabel med hva jeg selv vet og hva som eventuelt Blåbær ikke vet. Ignoranter finnes det nok av og jeg føler ikke for å underholde denne lengre. Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 (endret) Om Blåbær skriver for å provosere bryr jeg meg lite om (jeg tolker ikke innleggene hans slik, det kan også rett og slett være uvitenhet, evt. ironi). Jeg svarte på trådstarters spørsmål, og tok med litt om det å "bare" å fade/bytte sang, da Blåbær forsåvidt er inne på noe relevant - kanskje andre også får øynene opp og innser at en DJ gjør mye mer enn dette, og ikke bare kan erstattes av et program.. Foreslår at vi ikke diskuterer mer om blåbær provoserer eller ikke, men holder oss til topic, og hvis noen vil kverrulere useriøst og provosere så er det beste å ignorere dette og holde seg saklig... Endret 20. januar 2009 av Zamot Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå