KayAU Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Las du det eg skreiv? So å seie ingen vanlege kundar les desse avtalane. Og sjølv om eg personleg skulle ha "godtatt" avtalen, fråtek det meg ikkje på nokon måte retten til å synest at det er ein fullstendig elendig avtale. Noko det heilt opplagt er. Korleis kan nokon meine at ein avtale som gir den eine parten ubegrensa friheit til å endre avtalen når som helst, er noko anna enn latterleg? Problemet er måten sånne "avtalar" blir "inngått" på. Dei som lagar dei, skriv kva dei vil, og kundane trykker på "I agree" på kva som helst. Lisensavtaledialogen er berre ein liten forsinkelse i installasjonsprosessen. Der er ikkje noko rèellt samtykke. Kay Lenke til kommentar
.Lagrange. Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Synes du den er elendig, så får du jo bare synes det å ikke godta. Sånn er livet. Hvis man mener at man har så mye privat på PSN så får man bare drite i det. Jeg er liksom ikke så spennende at jeg tror noen kommer til å stå på døra mi og si at PS aktiviteten min er ettellerannet og de har overvåket den lenge. Selvfølgelig, prinsipper er prinsipper, men hvordan skal man gjøre noe med det? Få alle som har PS i verden til å være med på boikott? Særdeles lite realistisk. Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Tekstene i disse avtalene er også stort sett standard. Sett deg ned å les avtalene til xbox live, psn, home, mp spill, mmporg spill osv osv. De er fulle av ansvarsfraskrivelse og annet tull. Totalt normalt. Om du skulle miste noe du har kjøpt på psn eller home vil selvfølgelig brukerstøtten prøve å hjelpe deg, uansett hva som står i avtalen. Lenke til kommentar
Jan Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Huff, det her er langt frå akseptabelt. Om eg har forstått det rett: * Sony kan samle inn kva som helst av informasjon, og gjere kva dei vil med han. * Dei fråskriv seg alt ansvar for å hjelpe deg om du skulle miste ting du har kjøpt frå PSN, sjølv om tapet skulle vere deira feil. * Dei gir seg sjølv rett til å endre brukaravtalen utan vidare. Kay Good find. Leste du artikkelen eller? Lenke til kommentar
ttt Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Ei rask gjennomlesing av artikkelen sa meg ikkje så mykje om omfanget av overvakinga. Men generelt sagt er det uheldig med unødvendig overvaking. Forhåpentlegvis kan meir merksemd rundt dette på sikt føre til betre reglar på dette området. Selv forstår jeg dette godt. Tenk hvor mye trøbbel sony kunne fått hvis folk solgte dop, varer o.l i home. Det kunne vært kastrafalt, (..) Kan du fortelje litt meir om korleis dette kan vere katastrofalt og kvifor det er grunn til å frykte denne problematikken. Lenke til kommentar
.Lagrange. Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Fordi det er ulovlig kanskje? Og at Sony i så forstand kan bli dømt for deltakelse fordi noen kids under 16 fikk tilgang til slikt VIA f.eks home? Det er jo sånn samfunnet er i dag. Gjør du noe kan du skylde på de som gjorde det mulig. Ikke faen om du skal stå ansvarlig for det selv nei. Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Ei rask gjennomlesing av artikkelen sa meg ikkje så mykje om omfanget av overvakinga. Men generelt sagt er det uheldig med unødvendig overvaking. Forhåpentlegvis kan meir merksemd rundt dette på sikt føre til betre reglar på dette området. Selv forstår jeg dette godt. Tenk hvor mye trøbbel sony kunne fått hvis folk solgte dop, varer o.l i home. Det kunne vært kastrafalt, (..) Kan du fortelje litt meir om korleis dette kan vere katastrofalt og kvifor det er grunn til å frykte denne problematikken. Var ikke akkurat godt kritikken Rockstar og Take-Two fikk etter at GTAIV ble sluppet, med masse oppslag i media om: Barn skjøt gutt etter å ha spilt GTAIV og lignende. Tror nok Sony vil unnlate slike problemer i et spill , som på eu serveren har en rating everyone. Masse kritikk for at: "Unger banner etter å ha spilt home," eller: "Sa faen til politimann etter å ha sett ordet i home," er ikke akkurat gøy å få i et sosialiserende spill som home. Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Good find. Leste du artikkelen eller? Oooh, den sat. Eg kjenner korleis den sviande sarkasma berre fullstendig ugyldiggjer kritikken mot Sony, og gjer dette til ein rettferdig lisensavtale. Det eg gjorde her var å oppsummere dei punkta artikkelen nemnte, som eg synast var mest provoserande. Deretter kommenterte eg. Det er heilt riktig, som du skarpt observerte, at oppsummeringa av artikkelen er basert på det som stod i artikkelen. Takk for ditt verdifulle bidrag til debatten. Synes du den er elendig, så får du jo bare synes det å ikke godta. Eg er klar over moglegheita. Faktisk, om du ser etter vil du sjå at han eg svarte skreiv akkurat det samme. Problemet er vel først og fremst at denne avtalen blir bestemt heilt og haldent av Sony, og at forbrukarar generelt ikkje veit kva dei har gitt "uttrykkeleg samtykke" til. Dermed blir konseptet med "uttrykkeleg samtykke" litt meiningslaust. Sånn er livet. Hvis man mener at man har så mye privat på PSN så får man bare drite i det. Jeg er liksom ikke så spennende at jeg tror noen kommer til å stå på døra mi og si at PS aktiviteten min er ettellerannet og de har overvåket den lenge. Selvfølgelig, prinsipper er prinsipper, men hvordan skal man gjøre noe med det? Få alle som har PS i verden til å være med på boikott? Særdeles lite realistisk. Sånn er livet, men det må vere lov å meine at det ikkje burde vere slik. Kanskje er det ikkje so mykje hjelp i, men det er i allefall ikkje noko hjelp i å berre lydig godta alt dei store bedriftene finn på. Etter mi meining er dette ein fullstendig roten avtale, og då er det på sin plass å syte og klage. Sony er forøvrig ei bedrift, ikkje ein gud, det er ikkje umogleg at ein kan nå fram mot dei. Eg seier ikkje det er sannsynleg, men det er heller ikkje umogleg. Der finnast kanalar å gå igjennom. Kay Lenke til kommentar
ttt Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Fordi det er ulovlig kanskje? Og at Sony i så forstand kan bli dømt for deltakelse fordi noen kids under 16 fikk tilgang til slikt VIA f.eks home? Det er jo sånn samfunnet er i dag. Gjør du noe kan du skylde på de som gjorde det mulig. Ikke faen om du skal stå ansvarlig for det selv nei. Trur du det er veldig sannsynleg at dette vil skje? Og i så fall, er overvaking av alle og ein kvar den rette måten å takle dette problemet på? Kva med brukaranes rettar, eller er dette noko som ikkje eksisterer? Tror nok Sony vil unnlate slike problemer i et spill , som på eu serveren har en rating everyone. Masse kritikk for at: "Unger banner etter å ha spilt home," eller: "Sa faen til politimann etter å ha sett ordet i home," er ikke akkurat gøy å få i et sosialiserende spill som home. No er det ein forskjell på at Home blir brukt som ein annonse-/rekruteringsplass for sal av dop, og Home som ein plattform for å lære obskøn ordbruk. Men uansett, er det grunn til å tru at det vil bli mykje kritikk sånn du skisserer, og er dette eit så stort problem at det er verdt å innskrenke våre rettar? Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 «... we reserve the right in our sole discretion to monitor and record your online activity and communication throughout PSN and to remove any content from PSN at our sole discretion, without further notice to you. Any data collected in this way, including the content of your voice and text communications, the time and location of your activities, and your Online ID and IP address, may be used by us to enforce the PSN Terms of Service and passed to the police or other appropriate authorities. By accepting these Conditions, you expressly consent to this.». Selvfølgelig må de kunne lagre og se gjennom tekst aktivitet osv osv . Blir du trakasert, mobbet eller lignende på Home så kan du melde inn til sony. Men for at sony skal kunne gjøre noe med dette må de ha bevis. Dette får de gjennom å ga gjennom tekstlogger på det aktuelle tidspunktet. Er ikke akkurat slik at de sitter å ser gjennom alt som skrives. Eller bor du i USA og forteller at nå skal du drepe all på skolen din osv osv så kan sony gi denne informasjonen videre til politiet. Og når det kommer til erstatning for ting du har på ps3. Alt du laster ned fra psn kan du laste på nytt igjen. Sony har også lagt til en backup funksjon som gjør at alt du selv har lagt inn på ps3, i tillegg til det som er lastet ned fra psn kan kopieres over til ett eksternt medium. For så å føres tilbake igjen. Fra teksten: Et av ansvarene du selv har som forbruker i henhold til Sonys avtalevilkår er å ta sikkerhetskopier av innhold du har liggende på datamaskinen. Det er imidlertid ikke mulig å ta sikkerhetskopier av et spill du installerer på Playstation 3. Er det ikke? Men dette gjorde jeg selv når jeg gikk fra 60GB til 320GB harddisk. Gikk helt fint. - Da kan en stille spørsmålet om hvorvidt det er rimelig at de ikke erstatter innhold. Vi mener avtalen således er urimelig. Der kan du si at det går en oppfordring fra oss til Sony om å legge til rette for sikkerhetskopiering, sier Graasvold. XMB-System-BACKUP-RESTORE BACKUP Det eneste Sony gjør her er å helgardere seg mot idiotiske amerikanere som saksøker for enhver bagatell. Er virkelig WOW's Service betingelser så forskjellig? Live's?? Hva er det dere ikke liker med avtalen? Lenke til kommentar
ttt Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Det er ingen sjølvfølgje at logging av tekst/tale er det som må gjerast. Ein kan tenkje seg eit anna system for å hindre til dømes mobbing, f.eks. kan det vere eit system som let dei som blir mobba ta opp korte opptak av samtalar og sende inn desse. I den grad det skal vere overvaking bør dette haldast til eit minimumsnivå. Det må og kome klart fram kva som blir overvaka og kor lenge data blir lagra. Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Fordi det er ulovlig kanskje? Og at Sony i så forstand kan bli dømt for deltakelse fordi noen kids under 16 fikk tilgang til slikt VIA f.eks home? Det er jo sånn samfunnet er i dag. Gjør du noe kan du skylde på de som gjorde det mulig. Ikke faen om du skal stå ansvarlig for det selv nei. Trur du det er veldig sannsynleg at dette vil skje? Og i så fall, er overvaking av alle og ein kvar den rette måten å takle dette problemet på? Kva med brukaranes rettar, eller er dette noko som ikkje eksisterer? Tror nok Sony vil unnlate slike problemer i et spill , som på eu serveren har en rating everyone. Masse kritikk for at: "Unger banner etter å ha spilt home," eller: "Sa faen til politimann etter å ha sett ordet i home," er ikke akkurat gøy å få i et sosialiserende spill som home. No er det ein forskjell på at Home blir brukt som ein annonse-/rekruteringsplass for sal av dop, og Home som ein plattform for å lære obskøn ordbruk. Men uansett, er det grunn til å tru at det vil bli mykje kritikk sånn du skisserer, og er dette eit så stort problem at det er verdt å innskrenke våre rettar? Jeg mener ikke at Sony skal sette på en stjerne hver eneste gang f ordet blir brukt, som sagt, syntes jeg de kan holde seg litt i bakgrunnen og som det blir sagt, på et minimumsnivå. Ikke glem at mediene er helt gærne etter stoff som kan skade. Jeg mener ikke at det er et problem, jeg har ikke merket det selv under spilling i home og jeg har heller ikke lest om det. Jeg mener ikke at det er et stort problem, stort nok til å sette ufattelige grenser for våre retter, men samtidig er det greit at en vet at Sony er rundt og ser ser omkring, uten at dette skal være i overkant av akseptabelt. Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Det er ingen sjølvfølgje at logging av tekst/tale er det som må gjerast. Ein kan tenkje seg eit anna system for å hindre til dømes mobbing, f.eks. kan det vere eit system som let dei som blir mobba ta opp korte opptak av samtalar og sende inn desse. I den grad det skal vere overvaking bør dette haldast til eit minimumsnivå. Det må og kome klart fram kva som blir overvaka og kor lenge data blir lagra. jaja.. dere får slutte å bruke mobilen til teksting og skriving. At alt av sms lagres over lengre tid er garantert. Og jeg blir ikke overrasket om tale også blir lagret. Hvem du har ringt, når du har ringt, hvor du var når du ringte(basestasjon), hvilke nettsider dere har besøkt, hvor du har handlet med kort osv osv osv osv. Kjører du gjennom en by er bevegelsene dine logget ned ganske nøyaktig ved å se hvor mobilen kobler seg til henne, og trafikkameraer som knipser deg over alt. Nei, bruker avtalen i Home svetter jeg ikke særlig over. Og hvordan skal brukeren ta opp en samtale, om det er sagt allerede? Da måtte det ha vært ett system som hele tiden tar opp, for så å kunne sende de siste 30 sekundene, og det blir vel vel teknisk å skulle måtte kjøre dette sammen med home. Hvordan løser MS dette med Live da? Om noe kjefter å smeller på live, enten via voice eller meldinger. Hvordan vet ms hva som har skjedd? Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Er hvertfall nok av drittunger på GeoW som banner å skriker når dem blir drept. Så er dette også et 18årsgrense spill. Lenke til kommentar
ttt Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Paisley: Eg er heilt einig i at det er bra at ting som mobbing blir forsøkt stoppa, men samtidig er det viktig at ting ikkje går for langt som overvaking kan gjere. UrgeLoL: Om det hadde vore like strenge reglar for overvaking av PSN-aktivitet som til dømes overvaking av telefonsamtalar i Noreg, trur eg nok folk kunne sove betre om natta. (Sjølv om alt sikkert ikkje er perfekt i lille Noreg heller.) Det er og viktig å merkje seg at sjølv om andre kan gjere noko galt, betyr ikkje dette at vi må akseptere at til dømes Sony gjer galne ting. Når det gjeld opptak av samtalar som alt har vore, kan dette løysast sånn du er inne på (automatisk opptak av t.d. siste 30 sek.). Dette er ikkje meir teknisk krevjande enn å ta opp alt som blir gjort sånn brukeravtalen tilseier at det (kan) blir gjort i dag. Spelet Skate har vel og ein funksjon som tek opp dei siste sekunda av speletid, så det treng ikkje vere så vanskeleg. Uansett, det treng ikkje vere nødvendig å ta opp ting som har skjedd. Mobbing er noko som varer over tid, og unger som spring rundt og banner held gjerne på ei stund, altså burde det ikkje vere noko problem å trykkje ein knapp for å starte opptaket mens handlinga pågår. Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Paisley: Eg er heilt einig i at det er bra at ting som mobbing blir forsøkt stoppa, men samtidig er det viktig at ting ikkje går for langt som overvaking kan gjere. Da er vi enige! Så lenge sony holder seg i utkanet og så lenge en ikke føler sonys nærvær under spilling av home er dette greit. Selv har jeg ikke tenkt at sony overvåker home, mens jeg har spilt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå