Gå til innhold

Sykling i veibanen....


kterjesen

Anbefalte innlegg

Du sier selv at syklister holder 20km/t. Da skal det være ekstremt tette svinger for at du ikke skal kunne smette forbi på en forsvarlig måte.

Hva legger du i ordet "forsvarlig", når jeg gjør forbikjøringer ovenfor en syklist liker jeg og holde god avstand slik at syklisten skal føle seg sikker, men dette er fordi jeg er syklist selv. Når jeg sykler prøver jeg og holde meg mest mulig på sykkelsti/fortauet for å ikke irritere eller skape farlig situasjoner for måde meg selv og billistene. Ser selv MANGE syklister som tror de er verdensmestere og sykler godt uti veien, bare fordi de tror de sykler så fort at bilene bak ikke irriterer seg.

 

Er det knapt med ledig rettstrekke må man som syklist være forberedt på litt krasse forbikjøringer, men avstanden til syklisten skal være "velteavstand".

 

 

Å velge veibanen har ingenting med Tour de France, verdensmester eller "kondomdress" å gjøre, slik mange prøver å vinkle det for å få et overtak i diskusjoner.

 

Det er selvsagt en sammenheng mellom treningsmengde og hvor mye man legger i treningen og idretten at man faktisk ser litt proffere ut, men det er uvesentlig.

 

 

Du som sier du sykler på gangsti og ikke forstår de som velger veibanen, har neppe syklet mange mil daglig med landeveissykkel.

På terrengsykkel har man dekk som gir komfort og punkteringssikkerhet, god tilgang til bremser og en gjennomsnittsfart som gjør det mulig å benytte gang- og sykkelsti. Jeg velger selv gang- og sykkelsti med terrengsykkel hvis jeg vet at jeg kommer dit jeg skal ved å følge den. I svingete partier i utforkjøringer er det likevel tryggere for alle om man velger veibanen. På gangstien er det INGEN regler, og man kan heller ikke kreve at fotgjengere med iPod, barnevogner i bredden, småunger som leker osv. skal følge noen som helst for høyreregel eller vikeplikt. Kommer du syklende på gangstien er det også veldig skjelden at bilister ser seg om før de stopper midt på gangstien for å se om veibanen er klar.

 

Ser man en syklist i veibanen der det er parallell gang- og sykkelsti, legg merke til hvor langt stien går på samme side av veien uhindret av uoversiktlige underganger, gangbruer, boligfelt, grus osv, og se for deg at syklisten skal tilbakelegge la oss si 60km på sin treningsrunde. Skal man svippe innom alle disse småstumpene med gangsti for at en og annen bilist ikke skal bli (grunnløst?) irritert? Er det et så forbanna stort hinder?

Jeg sykler både på terreng sykkel og landeveis sykkel, og de gangene jeg sykler landevei legger jeg ruten min i de minst trafikkerte områdene, akkurat fordi jeg vil unngå å hisse opp bilister. Ser mange av de som er i 50-årskrisa og ikke har råd til Porsche, og kjøper derfor en landeveis sykkel av et annerkjent merke med MYE karbon til 50 lapper. Egoet deres er på topp og de tror de er verdens mestre, ligger MIDT i veien og sykler i 30 km/t. Dette irriterer meg grensløst, de ber jo om å få fingern. Syklister som faktisk sykler fort eller godt på høyre siden derimot er jeg høflig mot og tar meg den tiden det trenger for å finne passende punkt for forbikjøring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er vi ikke så uenig likevel, men fra bilistperspektiv blir det litt feil å trekke slike konklusjoner, basert på alder og utstyrsnivå. Du vet ikke hvor de kommer fra og hvor de skal, så det kan da godt tenkes de er på vei til mindre trafikkerte områder de også?

 

Midt i veibanen provoserer nok unødvendig, ja. jeg ligger også godt til høyre.

 

Du sier selv at du sykler landeveissykkel på lite trafikkerte veier, i likhet med meg og de fleste syklistene jeg kjenner, men også på slike turer er det da stumper av gang og sykkelsti enkelte steder. Det ser jeg ingen grunn til å ta meg bryet å sykle innom.

Lenke til kommentar

Ett lite tips ti dere som kjører forbi syklister:

gi ett et kjapt trykk eller to i hornet så skal vi se om di ikke flytter seg....(dette gjelder da syklister som f.eks trener eller lignende og IKKE de som er i 50 årkrisen og ikke har råd til porche, da de ikke vil skjønne seg på det uansett)

 

NB NB NB NB: Jeg skrev ett KJAPT TRYKK ELLER TO og en skal IKKE ligg kloss i rævva på de/n som sykler men en 50- 100 meter bak (sjekk danmark/frankrike/tyskland/nederland/spania/italia/Sverige..........++++++)

Lenke til kommentar
Ett lite tips ti dere som kjører forbi syklister:

gi ett et kjapt trykk eller to i hornet så skal vi se om di ikke flytter seg....(dette gjelder da syklister som f.eks trener eller lignende og IKKE de som er i 50 årkrisen og ikke har råd til porche, da de ikke vil skjønne seg på det uansett)

 

NB NB NB NB: Jeg skrev ett KJAPT TRYKK ELLER TO og en skal IKKE ligg kloss i rævva på de/n som sykler men en 50- 100 meter bak (sjekk danmark/frankrike/tyskland/nederland/spania/italia/Sverige..........++++++)

 

Ja, man hører godt forskjell på kommunikasjons-tut. Nedover i Europa er de flinke til å tute "her kommer jeg", mens den norske varianten stort sett begrenser seg til "HA DEG VEKK, JEG ER HÅNDTVERKER!"

Lenke til kommentar
Ett lite tips ti dere som kjører forbi syklister:

gi ett et kjapt trykk eller to i hornet så skal vi se om di ikke flytter seg....(dette gjelder da syklister som f.eks trener eller lignende og IKKE de som er i 50 årkrisen og ikke har råd til porche, da de ikke vil skjønne seg på det uansett)

 

NB NB NB NB: Jeg skrev ett KJAPT TRYKK ELLER TO og en skal IKKE ligg kloss i rævva på de/n som sykler men en 50- 100 meter bak (sjekk danmark/frankrike/tyskland/nederland/spania/italia/Sverige..........++++++)

 

Ja, man hører godt forskjell på kommunikasjons-tut. Nedover i Europa er de flinke til å tute "her kommer jeg", mens den norske varianten stort sett begrenser seg til "HA DEG VEKK, JEG ER HÅNDTVERKER!"

Ja du kjener til håndtverkerene du og....:p??

Lenke til kommentar

Som syklist blir jeg ganske skremt over FeddeLeGrands holdninger. :ermm:

Håper han møter en syklist under oppkjøringa og virkelig viser kjørelæren hvor god han er.

 

Selv synes jeg de fleste bilister oppfører seg fint når jeg er ute og sykler. Men er jo alltid en eller annen idiot som legger seg unødvendig nærme og prøver å presse meg ut. Som regel er da veibanen forover også helt fri.

Lenke til kommentar

Jeg sykler til skolen, og på fortauet. Det vil si, fortauet er fullt av glasskår. 3-4 plasser på vei til skolen, er fortauet fullt av glass. Dårlig av kommunen :p

Så lenge alle følger reglene, så går det som regel greit å sykle i veien, selv om det er unødvendig noen plasser.

:)

Lenke til kommentar
Som syklist blir jeg ganske skremt over FeddeLeGrands holdninger. :ermm:

Håper han møter en syklist under oppkjøringa og virkelig viser kjørelæren hvor god han er.

 

Selv synes jeg de fleste bilister oppfører seg fint når jeg er ute og sykler. Men er jo alltid en eller annen idiot som legger seg unødvendig nærme og prøver å presse meg ut. Som regel er da veibanen forover også helt fri.

 

Jeg er ganske så enig i inlegget ditt her.... Det er kun ENKELTE billister som ikke tar hensyn.... Det gjelder også der det IKKE FINNES fortau/GANGsti/sykkelsti.... (som f.eks. her: http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D652406...26tab%3Daddress (dette er bare ETT eksempel))

 

Desverre kjenner jeg til MANGE "yrkesjåfører" (ett FÅtall av de kjører lastebil) det er som regel Taxi, håndverkere, distibusjonssjåfører ol.

Lenke til kommentar
Ser man en syklist i veibanen der det er parallell gang- og sykkelsti, legg merke til hvor langt stien går på samme side av veien uhindret av uoversiktlige underganger, gangbruer, boligfelt, grus osv, og se for deg at syklisten skal tilbakelegge la oss si 60km på sin treningsrunde. Skal man svippe innom alle disse småstumpene med gangsti for at en og annen bilist ikke skal bli (grunnløst?) irritert? Er det et så forbanna stort hinder?

Én ting du ikke nevner er at dersom du blir tatt igjen på et sted der bilisten ikke kommer forbi uten at du stopper, så skal du stoppe. Da er kanskje gs-veien et bedre alternativ likevel, hvis den f.eks. er folketom, slik gs-veier svært ofte er? Husk at det er du selv som velger å kjøre racer med tynne dekk som i følge deg ikke tåler gs-veiene. Vel, da får du sykle i veien i stedet MED DE PLIKTER som det fører med seg.

 

Jeg mistenker likevel at du bevisst eller ubevisst baserer deg på den tanken at på gs-veien er det du som må bremse for og ta hensyn til fotgjengerne, mens i veien slipper du det, for der er det bilistene som må bremse for deg. Som jeg allerede har påpekt i en annen tråd: Dette er å bryte trafikkreglene - du har PLIKT til å slippe forbi, om nødvendig ved å stoppe.

 

JA det er et stort hinder - for det er ikke bare du som er ute og sykler, og jeg er ikke den eneste bilisten du hindrer. Du nevner "én og annen" bilist. ER det virkelig bare "én og annen" bilist? Hva er da problemet? Kan du ikke stoppe opp og slippe forbi "én og annen" gang på en 60 km treningsrunde, slik trafikkreglene sier? Er det et så fryktelig stort hinder?

Lenke til kommentar
Ser man en syklist i veibanen der det er parallell gang- og sykkelsti, legg merke til hvor langt stien går på samme side av veien uhindret av uoversiktlige underganger, gangbruer, boligfelt, grus osv, og se for deg at syklisten skal tilbakelegge la oss si 60km på sin treningsrunde. Skal man svippe innom alle disse småstumpene med gangsti for at en og annen bilist ikke skal bli (grunnløst?) irritert? Er det et så forbanna stort hinder?

Én ting du ikke nevner er at dersom du blir tatt igjen på et sted der bilisten ikke kommer forbi uten at du stopper, så skal du stoppe. Da er kanskje gs-veien et bedre alternativ likevel, hvis den f.eks. er folketom, slik gs-veier svært ofte er? Husk at det er du selv som velger å kjøre racer med tynne dekk som i følge deg ikke tåler gs-veiene. Vel, da får du sykle i veien i stedet MED DE PLIKTER som det fører med seg.

 

Jeg mistenker likevel at du bevisst eller ubevisst baserer deg på den tanken at på gs-veien er det du som må bremse for og ta hensyn til fotgjengerne, mens i veien slipper du det, for der er det bilistene som må bremse for deg. Som jeg allerede har påpekt i en annen tråd: Dette er å bryte trafikkreglene - du har PLIKT til å slippe forbi, om nødvendig ved å stoppe.

 

JA det er et stort hinder - for det er ikke bare du som er ute og sykler, og jeg er ikke den eneste bilisten du hindrer. Du nevner "én og annen" bilist. ER det virkelig bare "én og annen" bilist? Hva er da problemet? Kan du ikke stoppe opp og slippe forbi "én og annen" gang på en 60 km treningsrunde, slik trafikkreglene sier? Er det et så fryktelig stort hinder?

 

 

Jeg lar ikke være å slippe forbi en og annen bilist, de slipper forbi HELE TIDEN. Når jeg skriver en og annen bilist, er det de få gangene, prosentvis i forhold til hele turen, at noen må bremse opp, taper 10 sek, samtidig som jeg sykler et sted det det går GS-vei ved siden av. I neste øyeblikk er man forbi igjen.

 

Hvor ofte ser man egentlig en lang bilkjø bak en syklist, på en strekke med gang og sykkelsti ved siden av? De mest uoversiktelige veistrekningene har ikke gangsti.

 

I min daglige ferdsel i trafikken er jeg stadig vekk et hinder, men til hvilken grad? Biler kjører forbi hele tiden.

 

Det virker som du henger deg opp i min plikt til å "om nødvendig stoppe". Helt greit, jeg svinger gjerne innom busslommer om det er mye trafikk på svingete vei, men ikke om en og annen bilist må sakke på farten før en sving, for så å kjøre forbi når det er klart.

 

 

Denne plikten er definitivt sammenlignbart med alle andre saktegående i trafikken. Det finnes fornuftige rammer for hva man kan akseptere. En moped er lett å kjøre forbi, på samme måte som en syklist. Den kan også stoppe om nødvendig. Er du like kjapp på hornet når de bryter sin "om nødvendig stoppe" plikt, eller er det kanskje greit å sakke på farten og vente til det blir klart?

Lenke til kommentar
Denne plikten er definitivt sammenlignbart med alle andre saktegående i trafikken. Det finnes fornuftige rammer for hva man kan akseptere. En moped er lett å kjøre forbi, på samme måte som en syklist. Den kan også stoppe om nødvendig. Er du like kjapp på hornet når de bryter sin "om nødvendig stoppe" plikt, eller er det kanskje greit å sakke på farten og vente til det blir klart?

For det første har jeg ikke for vane å tute på syklister. For det andre er mopedister som regel på veien fordi de skal fra A til B, i motsetning til treningssyklister som kun bruker veien som lekeplass. Jeg mener at de som bruker veien som lekeplass bør være svært påpasselige med ikke å være til hinder for dem som bruker den som transportåre. Bevisstheten om dette ser ut til å være langt på vei fraværende hos de aller fleste treningssyklister.

Endret av Geysir
Lenke til kommentar

Noen syklister også på vei fra A til B (f.eks til og fra jobb). Noen mopedister er også på veien for å leke seg. Hvordan ser du forskjell?

 

Faktisk er det ikke bare fotgjengere med mp3-spillere man risikerer å påtreffe på gang- og sykkelveger, men også mopedister, motorsyklister og bilister som vil snike seg forbi bilkøer. Møter man en bil på en gang- og sykkelveg blir det svært trangt.

 

Jeg har forresten nå montert en "sykkelkost" på sykkelen, for soping av knust glass på gang- og sykkelveier. Her i Trondheim er det absolutt nødvendig, for gang- og sykkelveiene sopes kun 1 gang per år, i uka før 17. mai, og ungdommene bruker gang- og sykkelveiene som flaskeknusingsarena hver helg.

Lenke til kommentar

Er SVÆRT sjelden man treffer på mopeder, motorsyklister eller biler på en gangvei. I min sykletid (6-18 år) har jeg ALDRi vært borti biler som kjører på en gangsti når jeg kommer på sykkelen min.

 

Du har montert en sykkelkost faktisk XD Bra initiativ. Nå kan vel alle gjøre det istedet for å sykle i veien som en gjeng med idioter.

Lenke til kommentar
Er SVÆRT sjelden man treffer på mopeder, motorsyklister eller biler på en gangvei. I min sykletid (6-18 år) har jeg ALDRi vært borti biler som kjører på en gangsti når jeg kommer på sykkelen min.

Dette kan kun forstås på en måte: Du påstår at jeg lyger.

Lenke til kommentar
Du har montert en sykkelkost faktisk XD Bra initiativ. Nå kan vel alle gjøre det istedet for å sykle i veien som en gjeng med idioter.

Jeg har gjort det fordi det trengs og fordi det ikke nytter å vente på hjelp fra de som vedlikeholder og rydder veinettet. Mange bilister oppfører seg idioter, da er det tryggere å stoppe sykkelen, ta fram kosten og feie.

 

Hadde bilistene opplevd maken til forhold som syklister ofte må ta til takke med, så er jeg sikker på at det hadde blitt generalstreik i Norge.

 

Hvis du virkelig og helt oppriktig mener at syklister alltid skal velge gang- og sykkelveier der de finnes har jeg ett forslag: Hver mandag ettermiddag tar du med deg en kost og koster noen km med gang- og sykkelvei. Sjekk spesielt i underganger, der ligger det ofte mange helgefylletterlatenskaper i knust form.

Lenke til kommentar
Du har montert en sykkelkost faktisk XD Bra initiativ. Nå kan vel alle gjøre det istedet for å sykle i veien som en gjeng med idioter.

Jeg har gjort det fordi det trengs og fordi det ikke nytter å vente på hjelp fra de som vedlikeholder og rydder veinettet. Mange bilister oppfører seg idioter, da er det tryggere å stoppe sykkelen, ta fram kosten og feie.

 

Hadde bilistene opplevd maken til forhold som syklister ofte må ta til takke med, så er jeg sikker på at det hadde blitt generalstreik i Norge.

 

Hvis du virkelig og helt oppriktig mener at syklister alltid skal velge gang- og sykkelveier der de finnes har jeg ett forslag: Hver mandag ettermiddag tar du med deg en kost og koster noen km med gang- og sykkelvei. Sjekk spesielt i underganger, der ligger det ofte mange helgefylletterlatenskaper i knust form.

 

Første del: Bra tenkt! *klappe på skulder*

 

Andre del: Som sagt har jeg vært aktiv sykler jeg og, kjørt over glasskår osv osv. Har kun punktert hjulet en gang på 10 år. Greia er å ha en sykkel som tåler det! ;) Man drar vel ikke ut i skauen og kjører over stokk og stein med en ferrari gjør man vel? Kjøp en sykkel som det går ann å bruke, UTENFOR veibanen :) Drit i sånne fancy tour de france sykler, like god trening om ikke bedre å sykle på terreng sykkel.

Lenke til kommentar
Andre del: Som sagt har jeg vært aktiv sykler jeg og, kjørt over glasskår osv osv. Har kun punktert hjulet en gang på 10 år. Greia er å ha en sykkel som tåler det! ;) Man drar vel ikke ut i skauen og kjører over stokk og stein med en ferrari gjør man vel? Kjøp en sykkel som det går ann å bruke, UTENFOR veibanen :) Drit i sånne fancy tour de france sykler, like god trening om ikke bedre å sykle på terreng sykkel.

 

Hvis man først har lyst på ferrari, må du da forstå at en Landrover er nedtur?

 

Mitt valg av landeveissykkel gidder jeg ikke forsvare. Vet du ikke hvorfor man har landeveissykkel, kan du virkelig ikke slå i bordet med å ha vært "aktiv sykler", hva nå enn det skal bety.

Lenke til kommentar

Når man først har lyst på ferrari? hm? Man kjøper sykler/biler til bruksområde. Skal du kjøre i skauen bruker du Land Rover, skal du kjøre på autobahn bruker du ferrari.

 

Aktiv sykler betyr ikke annet enn at jeg har syklet til og fra steder på sykkelen min. Brukt den aktivt. Er ingen proff sykler akkurat, men kjøper ikke racer sykkel til dagligbruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...