staljin Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Hei, Har for 2 år siden byttet hjullager på h. side framme på min VW Vento 1995. Etter det har jeg gjentate ganger hatt kast i skive på h. side. Har byttet skivene 4 ganger de siste 2 årene. Brukte Biltema delene, men den siste skivene har jeg kjøpt fra Brembo. De har holdt i 6 mnd. og nå er det på an igjen. Hva som kan være årsak til at dette skjer. Er det den hjullager(Biltema) som kan være et problem? Bør jeg bytte den neste gang jeg bytter skivene? Takker. Staljin Lenke til kommentar
With Odin on my side! Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Det kan antagelig hvis være hjullagerne da ja, kan være de ikke klarer å holde på olja så godt, og da vil det jo gå dundass etterhvert! Men jeg skjønner ikke hvorfor du bytter skiver? Hvis det er kast, og du bytter lageret, så er det jo ikke nødvendig å bytte skiva også... Det som også kan skje med lageret er at det rett og slett ikke tåler påkjenninga, og kulene blir "dreid" ned av lagerveggene... Ville satsa på å ihvertfall gå til mekonomen å kjøpe, blir billigere i lengden Og det er ikke nødvendig å bytte skifer, så lenge det ikke er kast, de er massive, og kalyptersylindere vil som regel slå etter så det blir kjeldent kast. Lenke til kommentar
staljin Skrevet 13. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2008 Byttet skivene fordi det er det som hjelper. Fikk tips at det kan være kaliperen som henger seg litt slik at skive blir varm og skeiv etter hvert. Skal ta og fornye kaliperne, men jeg hadde ikke noe problem å kjøre (stempelet/eller er det bremsesylinder det hetter) tilbake da jeg skulle montere nye klosser. Ristingene skjer kun på høyre side der den Biltema hjullager sitter og kun ved bremsingen og foreløpig i bremsing ved høyere hastigheter (70+). Hilsen Staljin Lenke til kommentar
Tor Haakon Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Vet du om skiven er unormalt varm (evt. rød) etter en kjøretur? Har du jekket opp bilen og snurret rundt hjulet? Kjenn etter slakke i hjullageret, du kan kjenne etter om det er motstand/lugging når du snurrer hjulet i rundt. Er du usikker på hvordan det skal være kan du jekke opp venstre side også. Der er ting i orden om jeg skjønner deg rett. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 JEg har hatt problemer med min Vento med at lageret løsner fra navet. Så rives det løst litt metall og så sitter navet fast i lageret igjen. Dette gjentar seg x antall ganger helt til lager + nav m byttes. Skjedd 2 ganger. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Hadde lignende problem (fikk alltid kast etter en stund med nye skiver). Var kaliperen som hang. Lenke til kommentar
With Odin on my side! Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Prøv å demontere calipern, og smør opp alt med kobberfett da, kan hende noe har rusta fast... Vil bare legge til noen ting om hvordan du skjekker om alt er i stand, for det første må jo hjulet være over bakken (hvis han ikke nevnte det) men du må også skjekke om hjulet ikke virker "slakt" i forhold til navet. Det kan jo også være endeledd, men hvis det er slakk den veien også, så vil jeg tro at biltema lageret rett og slett ikke tåler påkjenninga. Ta å kjøp deg et originalt nav, og noen nye skiver, så holder det nok litt lenger:P Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå