Gå til innhold

Hvilken er best? X2 6000 vs. X4 9950

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her blir vell svaret både ja og nei.

Først kommer det alt ann på hovedkortet. Selv om du kan montere AMD Phenom X4 prosessor på et AM2 hovedkort, vil et AM2 HK gi noe begrensninger til prosessoren enn et AM2+ HK.

Neste punkt er pris. AMD AMD Phenom X4 9950 er raskere enn AMD Athlon 64 X2 6000 selv under spill (Iflg tester gjørt av Tom's Hardware.) Dog er ytelsesforskjellen mer målbar enn den er merkbar, samt at Phenom prosessoren er over dobbel så dyr som Athlon 64 X2 6000 prosessoren.

Min anbefaling vil da bli som følger:

Har du AM2 Hovedkort, gå for AMD Athlon 64 X2 6000.

Har du AM2+ Hovedkort, gå for AMD AMD Phenom X4 9950

ADVARSEL: AMD AMD Phenom X4 9950 har enda en svakhet, og det liger i antall Hovedkort som støtter denne prosessoren. Til nå er det faktisk bare AMD 790GX hvoedkortene som har støtte for AMD AMD Phenom X4 9950 prosessoren uansett merke. De fleste AMD 790FX Hovedkortene har AMD AMD Phenom X4 9950 støtte etter en liten BIOS oppdatering, men dette gjelder ikke alle merker/produsenter. Samme gjelder for AMD 790X Hovedkortene som med 790FX.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3
Takk for et veldig bra svar! :) Jeg har ingen av hovedkortene, jeg har nå S939 AMD 64 4000+.

Sant det, jeg sparer en bøtte med penger med å gå for X2 6000+. Jeg må tenke litt på dette, skal bytte ut HK, RAM og CPU i maskinen. Så Intel er et bedre alternativ hvis jeg vil ha fire kjerner?

Ikke nødvendigvis, venter du litt å ser hvordan de nye 4 kjernene fra amd gjør det, kan du spare litt penger på det istedet for å gå for intel. Det viktigste er at du får ytelse for pengene. At intels beste cpu til 10000 kr slår amds beste cpu til 2500 kr har absolutt ingen betydning. Husk også at hovedkort til intel prosessorer er dyrere enn til amd prosessorer. Går du for intels nye cpu'er blir det enda dyrere for minnet som samtidig gir ingen økt ytelse (3 kanal vs 2 kanal minne). Når jeg oppgraderer pc'en min, forventer jeg en dobling i ytelse før jeg anser det som et verdig kjøp. Jeg så på et forum (husker ikke hvor), en som hadde oppgradert fra intel e6600 2.4ghz/4mb cache til intel e8600 3.3ghz/6mb cache, og han sa han skulle aldri kaste bort penger på en så liten oppgradering igjen, da ytelsesøkningen var nesten ikke merkbar.

Lenke til kommentar

Ja, det er sant det. Jeg hadde 6800GT på grafikk siden, og kjøpte et 9600GT. Det var verdt pengene. CPUen lå jeg MYE penger når jeg kjøpte den, den kostet 4000,-. Og var den beste single-core til s939 uten om fx. Jeg må vente å se, målet er å spille Sims 3. Det er mulig jeg ikke trenger å oppgradere i det hele tatt.

Kravet for 9600GT var faktisk Core Duo, eller AMD X2. Min duger rikelig. Amd 64 4000+.

Vurderer også om jeg skal gå for nytt minne og klokke CPU fra 2.4 -> 2.8-3.0Ghz. Da slipper jeg kanskje nytt HK, RAM og CPU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...