Fasces Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Jeg satte Sponheim ganske høyt, før det kom for en dag at han er livredd for å røre potensielt kontroversielle emner, uansett hva hans parti skal stå for. Jeg liker Venstre på et ideologisk grunnlag (det minste onde), men de spiller alt i alt nøyaktig det samme spillet som andre partier. Konflikt mellom liv og lære, kan man si. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Sponheimen på vei under sperregrensa. Ja,ja.. Men han hadde nå noe fornuftig å komme med om kommunesammenslåinger. Så slipper vi å se kommuner som Vevelstad i framtiden - med 650 innbyggere. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 (endret) Jeg satte Sponheim ganske høyt, før det kom for en dag at han er livredd for å røre potensielt kontroversielle emner, uansett hva hans parti skal stå for. Jeg liker Venstre på et ideologisk grunnlag (det minste onde), men de spiller alt i alt nøyaktig det samme spillet som andre partier. Konflikt mellom liv og lære, kan man si. Som ung er det lett å kjøre den ideologisk harde linjen fullt ut, og det er nok en del av grunnen til at ungdomspartier generelt er mye mer radikale enn moderpartiene. Men etterhvert forstår man at om man ønsker å få noe gjort, er moderasjon på sin plass. Å være radikal i alle saker vil ikke føre med seg annet enn velgerflukt, og selv om man skulle klare å høste noen stemmer på det, vil det ikke hjelpe så mye når ingen andre partier vil samarbeide. Venstre har med sin beskjedne oppslutning faktisk sittet i regjering, mens FrP med mange ganger så mange stemmer har fått utført heller lite av sin politikk. Med mindre du ser revolusjon som en reell mulighet er du tjent med å se på ideologi mer som en retning enn et mål i seg selv i realpolitikken. Forhåpentligvis når man etterhvert målet, men det er ikke gjort på et blunk, og det er meningsløst å ofre seg for prinsippsaker som uansett aldri vil bli gjennomført i nærmeste fremtid. Endret 14. desember 2008 av rikspøbel Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 15. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Tror dere resultatet på partibarometeret hadde vært annerledes om tråden lå i et annet forum? Hva om barometeret f.eks lå i Ot-baren? Sikkert mange brukere her som aldri er innom politikk forumet, men som likevel har en klar formening om hva de vil stemme Edit: Posta visst i feil emnep Endret 15. desember 2008 av LucarioX Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Definitivt. Jeg tror Venstre lider en del av å falle mellom alle stoler. For folk flest er det rett og slett ikke plass til så mange nyanser, og jeg tror derfor at mange som stemmer Høyre, og spesielt FrP pga. deres velkjente liberale profil (som ikke nødvendigvis stemmer med virkeligheten), egentlig ville ha stemt Venstre hvis de hadde satt seg inn i partiet. Til en viss grad er det nok vanskelig for et lite parti å nå frem blant kjempene som står tett opptil dem, men Venstre må ta på seg en god del av skylden når de ikke klarer å få frem et klart og tydelig budskap. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Rikspøbel: Helt enig med deg Men jeg tror det er viktig å ha radikale partier og folk som sloss for de radikale sakene også. Om ikke annet for å ha en reality check. Men de hører ikke hjemme i regjering. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Helt klart For demokratiets skyld er det veldig sunt å ha radikale partier med god oppslutning, men for partienes egen del vil det nok tjene dem å være mer moderate. Det ser nå også ut som FrP også har forstått dette, siden de har blitt en del mer moderate den siste tiden. Jeg tror nok ikke det blir regjering for dem i denne omgang uansett, og er usikker på hvordan det vil påvirke Venstre, men det er nå en spennende tid i denne kvadranten for tiden Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 Ikke mer enn 4,2% for Venstre på ny måling. Den dårlige trenden fortsetter altså. Krf er jo snart dobbelt så store som Venstre. Tror dere velgerene flykter til Høyre nå under finnanskrisen? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Jeg tror de "rømmer" da Venstre ikke klarer å profilere seg, de drunker i andre partier. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Roberteh: Ser ikke at Venstre har spesielt mye mer overlapping enn andre partier. Eneste jeg ser forskjell i er jo mulighetene til å profilere seg.. de andre partiene som er større har litt lettere for det.. ellers så er jo Venstre det eneste ordentlige liberale partiet i Norge. Så jeg mener at de har en ganske klar skillnad fra andre partier. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 (endret) Problemet er å få det budskapet ut til folket. Selv vil jeg trolig aldri stemme Venstre, men det er meg. Endret 9. januar 2009 av roberteh Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 Roberteh: Ser ikke at Venstre har spesielt mye mer overlapping enn andre partier. Eneste jeg ser forskjell i er jo mulighetene til å profilere seg.. de andre partiene som er større har litt lettere for det.. ellers så er jo Venstre det eneste ordentlige liberale partiet i Norge. Så jeg mener at de har en ganske klar skillnad fra andre partier. Kanskje det blir lettere for Venstre å profliere seg når politisk TV reklame blir lovlig til høsten? (Ja, det er vel bestemt at det skal bli lovlig?) Kan kanskje være lettere å reklamere for politikken sin der enn det er i debatter? Lenke til kommentar
Zimmerknaben Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Kommer nok til å stemme venstre ved neste valg. Står egentlig mellom dem og høyre. Foretrekker egenlig høyre på grunn av miljøpolitikken osv. Men på grunn av at venstre har sagt klart i fra om at en sammarbeidsregjering med FRP er helt uaktuelt, får de nok min stemme. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) Man hører ofte det, spesielt fra folk som ikke ville stemt Venstre uansett. Ville du, om de hadde en annen leder? I så fall, er det noen av dagens Venstrepolitikere som duger som lederemne i dine øyne? Jeg liker for ordens skyld Sponheim jeg. Arrogant? Kanskje, men som han har sagt det: Det måtte til for at en nyvalgt sauebonde skulle tørre å gå i klinsj med AP og FrP den gangen i 1993. Og kanskje trengtes det i Venstre også, partiet var etter EF-striden blitt en "frøkenklubb" der man snakket pent til hverandre og ikke kom noen vei, i hvertfall ikke til Løvebakken... Geir Nå er kanske ikke sponheim venstres verste mann, men jeg er en person som ved flere annledninger har stemt venstre, og jeg synes endel av de som stikker seg fram i partiet er et problem for partiet, og for meg til å i mindre grad ønske å stemme på de. Foruten at representanter i for stor grad stemmer på en måte som ikke er i samsvar med deres partiprogram (men det gjelder desverre mange partier). Jeg kan jo være kynisk og si at de ikke taper noe på dette, siden andre partier i like grad er belemret med mindre egnede representanter, og stemming mot sitt eget program, men jeg oppfatter det allikevel som et problem. AtW Endret 12. januar 2009 av ATWindsor Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 12. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2009 Kilde Ser ut som om Venstre har hentet seg inn igjen. Partiet får hele 6,6% på nyeste måling fra NRK, de er dermed omtrent like store som SV og større enn SP og Krf. Hvordan kan dette forklares? Fra å ligge rett ved sperregrensen klatrer de opp mot 10% igjen? Aldri så liten velgerflukt fra Høyre? Virker ikke som om Venstre han en så veldig fast gruppe velgere akkurat. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 LucarioX: Vel, jeg er litt skeptiske til de fleste partibarometerne når det kommer til Venstre. De hopper ofte mellom 4 og 6%. Men jeg ønsker gjerne å se dem opp mot 8, kanskje 10% mot valget. Er ikke et perfekt parti, men Norge er nødt til å begynne å ta Utdanning på alvor og ser ingen andre partier som har tenkt til å gjøre det. Kommer til å gjøre alt jeg kan for å få folk til å stemme ^^ Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 20. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2009 Nok en god måling for Venstre, partiet får hele 7,3% på siste måling utført av Opinion. Partiet gjør det også bra på partibarometeret til Dagens Næringsliv med 6,4%. Partiet ligger altså godt over 6% på disse tre målingene. Som Pivotal nevnte over her virker det altså som om det svinger veldig for partiet. Fra å ligge rundt sperregrensen for en måned siden er de nå norges fjerde største parti på en ny måling. http://www.rb.no/Innenriks/article4137363.ece http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/...o=c1_re_right_3 Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 3. april 2009 Forfatter Del Skrevet 3. april 2009 Fra 7,3% i Februar til 3,4% i dag. Partiet hadde altså havnet under sperregrensa om det var valg i dag. Høyre sliter også veldig og nærmer seg 10%. Stikker alle sentrums/høyre velgerene til Frp og AP? Lenke til kommentar
gneis Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Hadde helst likt å se SV, SP eller KrF komme under jeg. http://www.abcnyheter.no/node/85728 Ved denne er resultatene slik: SV: 9,9 AP: 36,2 SP: 5,5 V: 5 KrF: 4,7 H: 11,5 Frp: 23,7 Venstre, KrF og SP ser ut til å ligge værst til. Blir nok et spennende valg. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Fra 7,3% i Februar til 3,4% i dag. Partiet hadde altså havnet under sperregrensa om det var valg i dag. Høyre sliter også veldig og nærmer seg 10%. Stikker alle sentrums/høyre velgerene til Frp og AP? Ikke legg for mye i det. Ulike partibarometre avviker ofte med flere prosentpoeng fra hverandre. Selv ser jeg stort sett bare på gjennomsnittet av alle partibarometrene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå