Gå til innhold

Venstre under sperregrensen på ny måling! (Stortingsvalg 2009)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørs vel hvem du stemmer på det, Robert. For Venstre og FrPs velgere er det definitivt ingen gladnyhet, sistnevnte har gått tilbake fra over 30% i sommer til 23,3% nå. Det betyr selvsagt at Høyre og Frp blir mer jevnbyrdige i eventuell regjeringsforhandlinger. Det er en god ting, i hvertfall for Høyre.

Men først og fremst er resultatet at Arbeiderpartiet er alene på tronen som Norges største parti igjen. Om det er noe å være glad for kommer an på om man stemmer AP.

De "borgerlige" partiene har allikevel et solid flertall på denne målingen. Men nå vil de jo ikke samarbeide, da. Det skal bli spennende å se fremover.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Ja, det var de da! Meningsmålinger svinger bestandig. Godt eksempel på det er som du sier FrP. De var landets største parti i sommer, men nå har det jevnet seg mer ut. Blir spennende og se frem mot valget. Tror ikke den nåværende regjeringen holder, hva som kommer i stedet vet ikke rett og slett ikke. Hvis dette med politisk reklame på TV blir tillatt blir valgkampen spennende på flere måter. Litt god gammeldags politisk propaganda på TV blir interessant ;)

Lenke til kommentar
Ja, det var de da! Meningsmålinger svinger bestandig. Godt eksempel på det er som du sier FrP. De var landets største parti i sommer, men nå har det jevnet seg mer ut. Blir spennende og se frem mot valget. Tror ikke den nåværende regjeringen holder, hva som kommer i stedet vet ikke rett og slett ikke. Hvis dette med politisk reklame på TV blir tillatt blir valgkampen spennende på flere måter. Litt god gammeldags politisk propaganda på TV blir interessant ;)

Hehe, jo det blir spennende.

FRP har et klassisk problem når det kommer til valg. De har mye freske utspill, mange gode ideer (joda, det innrømmer jeg) og er ganske radikale på enkelte punkter.

Det blir litt som når nordmenn kjøper bil.

Vi prøvekjører gjerne en Alfa Romeo. Den er skikkelig morsom, du føler gode ting når du kjører den, den er vakrere enn noen annen bil. Men ærlig talt, du kjøper en Passat uansett.

:)

Lenke til kommentar

Synes det er ganske synd, men legger ikke så fryktelig mye i det, det er bare en meningsmåling. De har gjort det bedre og bedre her på forumet virker det som, og de gjorde det ganske greit i kommunevalget. Jeg har tro på at Venstre kommer seg framover til stortingsvalget. Min stemme har de iallefall :)

Lenke til kommentar
Synes det er ganske synd, men legger ikke så fryktelig mye i det, det er bare en meningsmåling. De har gjort det bedre og bedre her på forumet virker det som, og de gjorde det ganske greit i kommunevalget. Jeg har tro på at Venstre kommer seg framover til stortingsvalget. Min stemme har de iallefall :)

Bare synd at det ikk er mere enn ca. 100 som stemmer i partibarometeret her på forumet ;)

Så forresten gjennom søsterpartiene til Venstre og der lå danske Venstre. Danmarks største parti om jeg ikke tar helt feil. Hvorfor gjør de det så mye bedre der enn her? Og hvorfor i huleste sammarbeider disse partiene? Danske Venstre ligner vel mye mer på Frp?

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

LucarioX: Jeg skjekket litt på Danske Venstres sider og det virker som de ligger en plass midt imellom, men mer mot Venstre enn mot Frp. De områdene hvor Danske Venstre heller mot frp er når det kommer til kristendom/statskirke, og kanskje litt på innvandring. De heller derimot mye mer mot Venstre på utdanning, forskning, miljø, personlig frihet, liberalt menneskesy, kultur, etc.

Størrelseforskjellen kan man gjerne undres i. Jeg tror at Venstre kan får mange fler stemmer etterhvert, og en del av grunnen til at de har få stemmer nå er at mange ser på de som et lite og unødvendig parti. Jeg tror at det er mange som kan komme til å stemme Venstre om de får bedre opplyst hva Venstre står for og om de tror at de vil få ting igjennom hos Venstre. Venstre er etter min mening det beste partiet for liberale mennesker :)

Lenke til kommentar
Er vel flest unge ja. Men hvordan forklarer det tilbakegangen? Mener å huske at de lå på 7% flere steder før sommeren.

Vet ikke, men for min del skyr jeg venstre som pesten fram til de blir kvitt Lars Sponheim. Han er en av de mest arrogante personene jeg vet om i Norsk politikk!

Lenke til kommentar

Man hører ofte det, spesielt fra folk som ikke ville stemt Venstre uansett. Ville du, om de hadde en annen leder? I så fall, er det noen av dagens Venstrepolitikere som duger som lederemne i dine øyne?

Jeg liker for ordens skyld Sponheim jeg. Arrogant? Kanskje, men som han har sagt det: Det måtte til for at en nyvalgt sauebonde skulle tørre å gå i klinsj med AP og FrP den gangen i 1993. Og kanskje trengtes det i Venstre også, partiet var etter EF-striden blitt en "frøkenklubb" der man snakket pent til hverandre og ikke kom noen vei, i hvertfall ikke til Løvebakken...

Geir :)

Lenke til kommentar
LucarioX: Jeg skjekket litt på Danske Venstres sider og det virker som de ligger en plass midt imellom, men mer mot Venstre enn mot Frp. De områdene hvor Danske Venstre heller mot frp er når det kommer til kristendom/statskirke, og kanskje litt på innvandring. De heller derimot mye mer mot Venstre på utdanning, forskning, miljø, personlig frihet, liberalt menneskesy, kultur, etc.

Godt mulig de ikke ligger like langt til Høyre som Frp, men jeg vi nå tro de ligger langt lenger til Høyre enn norske Venstre. Spesielt med tanke på innvandring og slikt. De har vel også støttet Bush sterkt i tynt og tykt. Mener å huske at de holdt med McCain i valgkampen. I regjeringen sin har de også med seg søsterpartiet til Demokratene i Norge, Dansk Folkeparti. Kan ikke akkurat tenke meg at Sponheim & Co hadde likt seg i et regjeringsammarbeid med Demokratene :roll: Når det gjelder miljø er de vel forresten ganske grønne ja. Synes bare det er rart at norske Venstre, som har tatt såpass sterk avstand fra Frp har et søsterparti med nesten samme meninger.

Størrelseforskjellen kan man gjerne undres i. Jeg tror at Venstre kan får mange fler stemmer etterhvert, og en del av grunnen til at de har få stemmer nå er at mange ser på de som et lite og unødvendig parti. Jeg tror at det er mange som kan komme til å stemme Venstre om de får bedre opplyst hva Venstre står for og om de tror at de vil få ting igjennom hos Venstre. Venstre er etter min mening det beste partiet for liberale mennesker :)

Enig i det. Hadde Venstre vært "mer i vinden" i media og slikt hadde de vel kanskje fått noen fler stemmer :) Selv liker jeg partiet og håper de gjør det bra i 2009 :)

Dere som ikke liker Sponheim så godt: Hadde dere stemt Venstre om Olaf Thommessen ble leder? Hadde han vært en bedre leder enn Sponheim?

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Helt enig. De har min stemme også.

Lenke til kommentar

LucarioX: Vel, jeg tror ikke man skal legge så fryktelig mye i at de er søsterpartier.. De fleste partier som sloss for en liberal agenda i Europa prøver nok å holde litt sammen, men det betyr ikke at de er enige på alt, at de er like liberale på alle områder, etc. Venstre i Norge er kanskje mer liberale på innvandring, men Venstre i Danmark virker mer liberale på økonomi, marked og skatter. Noe som igjen passer meg fint. Jeg er liberal men synes ikke det er alt det er lurt å være veldig liberal på. Jeg heller nok litt mot moderat sånn sett. Venstre i Norge er et sentrumsparti, i Danmark er det nok lengre til høyre.

Når det gjelder Sponheim så ble han faktisk diskutert litt på en fest i går. Var noen som ikke likte han og synes han er slesk, etc. Men de fleste synes han er jævlig kul og liker han godt. Han er en politiker med guts og humor. Er jo såklart ikke alltid enig med han, men han er etter min mening den beste politikeren i norsk toppolitikk i dag. Han er flink som politiker, flink som partileder og i motsetning til de fleste andre politikere på toppnivå så har han god og relativt bred arbeidserfaring. Han har jobbet innenfor landbruk, skole og økonomi så vidt jeg husker.

Endret av Pivotal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...