Gå til innhold

hva er lurt å leke seg med når "hello world" blir kjedelig?

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg er helt ny på omerådet, syns det virker ganske spennende å drive med c++, så sitter å leser og leser, hvor mye jeg forstår er en annen sak :p

Så mitt spørsmål til dere er, hva er lurt å leke seg med når "hello world" blir kjedelig? :p

Er det veldig avansert å kansje begynne å fikle litt med en tracerout på en web side?

eller en keylogger? eller et enkelt text basert rpg spill? eller noen kule ting det går ann å legge til på "hello world"?

(jeg er veldig nybegynner, men begynner å forstå hvordan "hello world" fungerer)

Noen som kansje kunne ha pastet en liten kode snutt og fortallt hva di forskjellige tingene gjør og hvorfor di er plassert akkurat der di er plassert osv?

har sett litt på tutorials, men syns det er så vanskelig å lære seg noe nytt når det innebærer noe som ikke er innterisangt, sånn som 5+5=10, skriv en a4 side med koder for å få til kun et tall på skjærmen.

Mulig jeg har litt feil innstilling, men syns det er mye lettere å lære seg nye ting når man får svar på akkurat det man lurer på, istede for å lese noe man syns er uinterisangt å få svar på problemene til en annen.

Har kjøpt accelerate c++ men den kommer ikke før om en uke eller 2 nå som det er jul :p

Takker for svar :)

Endret av Noxius86
Lite beskrivende emnetittel.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe.. Hvis du lett kjeder deg av type "hello world" og mener at en a4side med kode er mye for å få gjort noe så lurer jeg på om du har valgt rett programmeringsspråk.

Ingen som anbefalte deg c#/python/java/visual basic.net eller lignende hvor du mye raskere kan få synlige resultater?

Tror kanskje du bør vurdere dette.

http://www.microsoft.com/express/vcsharp/

Her finner du gratisversjonen av c#. Kanskje noe å kikke på mens du venter på boka :) Kan hende du vil levere den tilbake når du får den :p

Edit: Nå gikk dumme meg ut fra at du bruker Windows. Hvis ikke er java et godt alternativ.

Endret av The_Viper@EFNET
Lenke til kommentar

vel, du kan jo prøve deg på å lage et enkelt gjett tallet spill. Det som er med programmering at i starten må du nesten lese om ti ting for å få til en ting som du hadde problemer med. Men jo mer du forstår jo lettere blir det å lære seg mer.

Når det kommer til å forklare kodesnurter blir det mye enklere hvis du poster her hivs det er noe spesifikt du lurer på.

Har du forresten tatt en titt på arrayer ?

Lenke til kommentar
vel, du kan jo prøve deg på å lage et enkelt gjett tallet spill. Det som er med programmering at i starten må du nesten lese om ti ting for å få til en ting som du hadde problemer med. Men jo mer du forstår jo lettere blir det å lære seg mer.

Når det kommer til å forklare kodesnurter blir det mye enklere hvis du poster her hivs det er noe spesifikt du lurer på.

Har du forresten tatt en titt på arrayer ?

Nei, eller jeg har skum lest litt om det, men det er alt.

Takk for svar :)

skal titte litt mer jeg, også heller poste når jeg har noe litt mer konkret, ser ut som det kansje ble litt for komplisert spørsmål :p

Veit at det er jævlig irriterende for dere som har peiling, å svare på de samme spørsmålene av uerfarene newbies som ikke gidder å bruke søk knappen :p å som tror man er en programmerer, hvis man klarer å kopiere hello world inn i en kompilator å få den til å virke.

Men husk at det er ganske frustrerende for newbies, i et så omfattende språk som c++ så er det 1000 ting å sette seg inn i, å vi innteriserer oss i forskjellige rettninger, å min måte å lære på er å ta utgangspunkt i noe jeg syns er spennende, jeg vet jo at man må lære seg å krabbe før man kan løpe, men det jeg egentlig håpa på var å få en kode av noe jeg innteriserer meg for, også titte på den å spørre å prøve å redigere den..

men får vell bare vente til jeg får boka :)

Lenke til kommentar
Vel, selv om du kan lære en del av å se på andres kode. Så mener jeg at du først må kunne nok til å forstå hva koden du leser gjør.

Vet det kanskje ikke er helt det du er ute etter men du kan se på http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/ de forskjellige tutorialene der. Du har kanskje sett på de?

Har titta på den siden en del :)

tenkte kansje noen her kunne lære meg å forstå en kode, syns det er lettere å forstå en kode, når koden gjør noe som jeg vill :p

Jeg veit at jeg må innom masse kjedlige ting når man skal begi seg ut på c++

Men tenkte jeg skulle møte di "kjedelige" tingene når jeg driver med noe som jeg syntes er interisangt :p

Lenke til kommentar

endelig NevroMance :)

Et tekst basert rpg spill f.eks?

Hvor du får opp en histore f.eks at du er ute å går tur, du ser en kar som ligger døende, vill du hjelpe? J eller N?

du svarer ja, historien fortsetter bla bla, det skjer no nytt, vill du hjelpe? J eller N

Eller hvis du sier nei, så får du en annen histore, men "spillet" fortsetter videre på en annen historie.

Er dette for komplisert?

Lenke til kommentar

Det du spør om der er ganske vanskelig, og vil garantert være mer enn en A4 side med kode...

Men et forslag. Prøv å tenk på hvordan du kan endre en kode fra å være om noe "kjedelig" til noe du interesserer deg for.

Et knøttlite skjelett for å vise hva jeg mener:

#include <iostream> //inkluder bibliotek for å lese/skrive 

using namespace std; //så man slipper å skrive std::cout, std::cin og std::endl over alt

int main(int argc, char* argv[]){
 int tall = 0;		//lag en tall-variabel for å lagre tall fra bruker
 cout << "Vennligst tast inn ett tall:";  //skriv ut en setning

while(1){		  //gjente alle følgende kommandoer til evig tid
		cin >> tall;	//les inn et tall fra kommandolinjen
		cout << endl;			//skriv ut linjeskift
if(tall == 1){	   //hvis tallet er lik 1, gjør følgende:
  cout << "Du har tastet inn tallet " << tall << ", som er det f;rste oddetallet i v[rt tallsystem" << endl;
}else if(tall == 2){  //hvis tallet er lik 2, gjør følgende
  cout << "Du har tastet inn tallet " << tall << ", som er det et parttall" << endl;
}else if(tall == 3){ //osv.
  cout  << "Du har tastet inn tallet " << tall << ", som er et fint tall" << endl;
}else if(tall == 4){
  cout << "Du har tastet inn tallet " << tall << ", som er det st;rste dette programmet tar imot " << endl;
}else if(tall == 0){ 
  cout << "Du har tastet inn tallet " << tall << ", programmet vil n[ avslutte" << endl;
  return 1;	//avslutt metoden, og dermed programmet ved å returnere en verdi
}else{	 //hvis tall større enn 4 eller mindre enn 0, skriv ut følgende:
  cout << "Du har tastet ett tall som er st;rre enn 4, pr;v igjen" << endl;
} //avslutt if-setning
 } //avslutt evig løkke
} //avslutt metode

Bytt ut de uinteressante tulle tekstene i if-setningene med spill-setninger, hvor f.eks. 1 tilsvarer nord, 2 tilsvarer øst osv. Etterhvert som du lærer med avanserte funksjoner, så kan du lage deg et mer avansert spill ved siden av.

Men regn med å bruke tid på enkle, grunnleggende, ting før du kan lage et morsomt spill..

Endret av Mr.Garibaldi
Lenke til kommentar

Tusen tusen takk Mr.Garibaldi :)

lærte noe nytt med en gang til og med :p du har glemt å ta med break; så loopen stoppet alldri :) flott flott :)

Er det en enklere måte å få linje skift en dette?

cout << "linje nr en";

cout << endl;

cout << "linje nr to";

Endret av Noxius86
Lenke til kommentar
han glemte ikke å ta med break; han ville ha en evig loop.

du kan skrive cout << "en linje" << endl << "en annen linje";

eller cout << "en linje \n" << "en annen linje";

ahh :)

men da foretrekker jeg egentlig heller "min" måte, syns det blir mere oversiktig :)

men tusen takk for svar, sinnsykt bra at folk gidder å hjelpe sånne som meg som bare maser om basic ting :p

Hvordan skal man lage en ny loop oppå den andre, har bytta ut litt på koden over sånn at man får et spørsmål også blir det lista opp 2 svar alternativer også må man trykke 1 eller 2.

men jeg vill at hvis man trykker f.eks 1 så skal det komme opp et nytt spørsmål, som lixom bygger vidre på det første, men skjønner ikke hvordan jeg gjør dette :p

sånn if nr1 gå vidre til spørsmål 2a

og hvis man tar nr2 så går man vidre til 2b også vidre

hvis noen skjønner hva jeg mener så er det supert :) hvis ikke så skal jeg paste snippen min imorgen og vise, er på jobb idag, så får ikke gjort det idag.

takker for svar folkens :)

Lenke til kommentar

hva med

void write_line(string line) {
cout<<line<<endl;
}

write_line("Linje nr1");
write_line("Linje nr2");
write_line("Linje nr3 osv osv osv");

^ Det er skrevet i C# syntax, men jeg regner med at det funker i c++ òg

Jeg er foresten enig i at du burde begynne med C#. Det er mye enklere :p

Endret av dahwan
Lenke til kommentar

Jeg burde kansje a begynnt med med noe lettere, men nå har jeg valgt c++ og da blir det c++ :p

hvis jeg har forstått det rett, så må jeg bruke if og else

spørsmål1

svar1a

svar1b

if svar a, goto 2a

else svar b, goto 2b

spørsmål2

svar2a

svar2b

if svar a, goto 3a

else svar b, goto 3b

spørsmål3

svar3a

svar3b

if svar a, goto 4a

else svar b, goto 4b

spørsmål4

osv osv

ser for meg noe sånt? er jeg helt på bærtur? :p

hvis dette er riktig, kunne noen ha vist meg med en enkel kode snipp hvordan dette gjøres?

Endret av Noxius86
Lenke til kommentar

Vel ja og nei, du vil nok få det til å fungere, men jeg ville ikke gjort det sånn. Først råd er goto == no-no så det bør du ikke bruke hvis du kan ungå det.

Jeg skjønner ikke hvor målene for goto er så .. jeg kan ikke gi det et eksempel.

Endret av Giddion
Lenke til kommentar

Helt enig med Giddion, ikke bruk "goto".

Det du heller bør lære deg er hvordan du lager egne metoder som du kan kalle. Da kan du får til det du vil på en enkel måte.

F.eks. noe som dette. (for å gjøre det enkelt har jeg latt samme metode kalles igjen hvis brukeren taster ett ugyldig valg)

#include <iostream>

using namespace std;

void nord(){
 int tall = 0;
 cout << "Du gikk nordover. Her er det et stort hus, men du kan ikke se noen inngang\n";
 cout << "Du har to muligheter: tast 1 for aa lete etter inngang, tast 2 for å gå tilbake til klaringen ";
 cin >> tall;
 cout << endl;

if(tall == 1){
nord();
 }else if(tall == 2){
klaring();
 }else{
nord();
 }
}
void south(){
 int tall = 0;
 cout << "Du gikk sørover. Veien blir borte, men du kan se en liten sti som går vestover. \n";
 cout << "Tast 1 for å gå nordover, tast 2 for å følge stien; ");
 cin >> tall;
 cout << endl;
 if(tall == 1){
nord();
 }else if(tall == 2){
klaring();
 }else{
south();
 } 
}

void klaring(){
int tall = 0;
 cout << "Du står i en klaring. Du kan gå nordover og sørover.\n";
 cout << "Tast 1 for å gå nordover, tast 2 for å gå sørover: ";
 cin >> tall;
 cout << endl;
  if(tall == 1){
nord();
 }else if(tall == 2){
 south();
 }else{
 klaring();
 }
}

int main(int argc, char* argv[]){
 klaring();
}

Ang. forrige forslag med evig løkke var dette et bevisst valg, for at brukeren selv skulle velge å avslutte ved å trykke 0, og at programmet ellers skulle la brukeren trykke tall så lenge han/hun hadde lyst...

Dette programmet har ingen funksjon for å avslutte, den kan du få lage selv.

Endret av Mr.Garibaldi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...