Tor Rasmussen Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Her er noe jeg overhodet ikke skjønner. Skulle ta et øyeblikksbilde av gutten i huset. Han satt på vaskerommet og forsket på støvsugeren. Hentet kamera, Canon EOS 450D. Vanligvis fotograferer jeg i av-prioritet. Pga. Zoom fikk jeg ikke større apperatur enn 4. Så kom sjokket. På AV-prioritet ble rasketste lukketid 1/8 av et sekund. Selv med ISO på 1600 og blits. Skrudde over på portrait mode. Da fikk jeg skarpt bilde med 1/60 av et sekund. Og til min store overraskelse var ISO-en da på kun 100? Hvordan kan portrait mode klare en så rask lukker på kun ISO 100, når AV-prioritet trenger 1/8 på HELE 1600 ISO??????? Begge bildene ble tatt med blender 4 og blitsen på. Jeg skjønner ingenting. Lenke til kommentar
magnuje2 Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Her er noe jeg overhodet ikke skjønner.Skulle ta et øyeblikksbilde av gutten i huset. Han satt på vaskerommet og forsket på støvsugeren. Hentet kamera, Canon EOS 450D. Vanligvis fotograferer jeg i av-prioritet. Pga. Zoom fikk jeg ikke større apperatur enn 4. Så kom sjokket. På AV-prioritet ble rasketste lukketid 1/8 av et sekund. Selv med ISO på 1600 og blits. Skrudde over på portrait mode. Da fikk jeg skarpt bilde med 1/60 av et sekund. Og til min store overraskelse var ISO-en da på kun 100? Hvordan kan portrait mode klare en så rask lukker på kun ISO 100, når AV-prioritet trenger 1/8 på HELE 1600 ISO??????? Begge bildene ble tatt med blender 4 og blitsen på. Jeg skjønner ingenting. Ingenting galt her. Les bruksanvisningen til kamera. På av mode brukes blitzen til utfyllingslys og eksponerer ikke hele bildet. Veldig praktisk! Bruk heller M og still inn det du ønsker av lukketid og blender. Blitzen fixer resten (så lenge den er kraftig nok) Lenke til kommentar
Tor Rasmussen Skrevet 13. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2008 Ok. Ingen måte å "tvinge" av-prioritet til å bruke blitsen som i de andre modusene? Ved kjøp av en ekstern blits, vil av-prioritet likevel bare bruke den som utfylling? Lenke til kommentar
Tor Rasmussen Skrevet 13. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2008 (endret) Jo, nå har jeg kikke nøye i bruksanvisningen. Custom Funcion 2 lar meg overstyre blitsen i AV-mode. Så når jeg går i Custom Function 2 og justerer den fra 0 til 1, så kjører blitsen fast 1/200. Dermed får jeg sylskarpe hurtige bilder selv ved lavt isotall, og dårlig belyst område. For den klarer fint blender 22 på iso 400 i et kveldsopplyst stuerom. Endret 13. desember 2008 av trykkertor Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Det beste er å bruke M når du skal bruke blits. Det er ikke noe stress, for du slipper å beregne blitskraft. Siden den eksponeringen du velger uansett er undereksponering, så kan du velge så og si alle kombinasjoner da. Jeg pleier ofte å sette lukkertiden til 1/30s og velge en blender som passer til motivet for å få den blandingen av naturlig og kunstig lys som jeg ønsker. Det er egentlig så enkelt å kombinere M og blits at jeg ser ikke poenget i å bruke noen annen eksponeringsmodus, siden det faktisk ikke kan bli enklere en med M. Selv for en nybegynner. Just do it. Lenke til kommentar
Tor Rasmussen Skrevet 13. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2008 Hvordan kan jeg bevisst undereksponere på M? La oss si jeg vil ta et bilde av et middagsbord med stearinlys og kapre stemingen. Når jeg skrur ned så eksponeringsindikatoren er helt i kjelleren, så "redder" jo blitsen inn igjen lyset, så jeg får et "dagslysbilde" igjen. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Hvis du bruker M så slår vel ikke blitsen inn? Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Og det er så fint! Ikke noen overraskelser. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Når du skal undereksponere med blitz, så reduserer du lyset fra blitzen ved å justere "Flash exposure compensation" til f.eks -1 eller -2. Du finner valget godt begravd i menyene. Tom Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Når du bruker blits så er det tiden som blitsen blinker som avgjør hvor lang lukkertiden blir,så ved bruk av M så behøver du bare og velge blenderåpning,enkelt forklart. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Når du bruker blits så er det tiden som blitsen blinker som avgjør hvor lang lukkertiden blir,så ved bruk av M så behøver du bare og velge blenderåpning,enkelt forklart. Det er vel ikke fullt så enkelt; hvis lukkertiden er for rask, så vil lukkergardinene komme med på bildet. Manualen vil fortelle deg hva raskeste hastighet er. Tom PS. Noen blitser er så avanserte at du kan sette de i en modus som lar deg bruke de på alle hastighetene. Men da synker effekten en del. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå