erlendhagen Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 (endret) Hei, eg har et 30D, og skal oppgradere etterkvart. Som en del andre er eg usikker på å gå til fullformat. At 5D har mindre støy i filene er eg klar over, men eg er usikker i kor stor grad eg vil sjå forskjell på fargeoppløysing etc. For eksempel har det i den siste tida vore en fantastisk nattehimmel og solopp- og nedgangar. Eg har følelsen av at 30D ikkje heilt "får med seg" alt. Vil 5D gi meg et bedre resultat? Litt fototeknisk: Eg ser for meg å kunne fange himmelen fra og med horisonten og opp med en supervidvinkel, slik at eg på rett tid av døgnet fanger både den fargerike himmelen i horisonten, mørk stjernehimmel øverst, og djupblå himmelen i mellom... Er dette mulig? Endret 13. desember 2008 av erlendhagen Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Ja, det skal gå an, men ikke uten et graduated ND-filter, dvs et fargeløst filter som slipper gjennom mer lys på ene siden enn den andre, som som har en gradvis overgang i lysgjennomtrengning. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Som så ofte før så er det ikke det dyre kamerahuset som er synderen når du ikke får til noe. Selv ikke 5D kan oppheve fysikkens lover, men et ND Grad kan utligne dem. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Kan du ikke gjøre dette ved å ta to eksponeringer (stativ), og litt photoshopping? -k Lenke til kommentar
Sportive. Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Det vil hjelpe på ja, som nevnt filter eller flere eksponeringer og bildebehandling også løse oppgaven. Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Det er vel forskjellen(e) mellom 5D og 30D trådstarter er mest keen på, nå som han har blitt fortalt om ND-grad-filtre.. Lenke til kommentar
Rodswinger Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Det finnes en test på foto.no der 5D blir sammenliknet med 50D ,eller , det er vel egentlig omvendt , siden det var en test av 50D det dreide seg om , lurer litt på hvordan optikk du har brukt . Lenke til kommentar
erlendhagen Skrevet 22. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2008 Hei, det med filteret var et bra tips, men eg lurar fortsatt paa forskjellen mellom 30D og 5D. Multieksponering er jo bra, men innebaerer en del jobb i etterkant om eg vil ha glidande overgant fra eine enden av bildet til neste. No har eg nettopp lest testen av 5D Mark II, som selvfolgelig er det kameraet eg helst ville kjopt, men brukt 5D eller ny 50D passer bedre med budsjettet. Optikken eg har brukt er EF-S 17-55 2.8 IS. (Maa selvfolgelig kjope nytt om eg gaar til fullformat) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå