Gå til innhold

[Løst]Hvis vi fikk bestemme, Hva er årets beste spill?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Spill er for å ha det gøy, ikke for å si "wow, det var noe nytt"

Men om du liker å si "wow, det var noe nytt", er jo nyskapende spill et stort pluss, men det er smaks sak... Er viktigst at de er gøye iallfall

Nå misforstår du litt av det jeg mente, det jeg sa var at et spill kan både være nytt OG moro, som f.eks Psychonauts.

I det uttrykket ligger det at mer bør vektlegges enn bare hvor gøy det er å spille spillet.

Når det kommer til en anmelders jobb ja, ikke konsumentens erfaring med spillet.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på oss, og folk som jobber med å anmelde spill. De må jo ta høyde for spill som er innovative/kreative i sine årets spill anmeldelser, dog på sin subjektive måte.

Vi har a) ikke spilt alle spillene som har kommet ut i 2008 b) har veldig subjektiv smak på hvilken genre man liker, og derfor blir listen folk poster veldig forskjellige, noe som er bra!

Jeg feks. kan ikke fordra GTA spillene, og GTA IV som havner på manges lister, havner da ikke på min, men det betyr ikke at det er ett dårlig spill for det!

Lenke til kommentar

Men om du liker å si "wow, det var noe nytt", er jo nyskapende spill et stort pluss, men det er smaks sak... Er viktigst at de er gøye iallfall

Nå misforstår du litt av det jeg mente, det jeg sa var at et spill kan både være nytt OG moro, som f.eks Psychonauts.

Var bare jeg som forklarte dårlig... Det jeg mente at selv om et spill er nyskapende, trenger det ikke være gøy... Det viktigste er at det er gøy, og om det som er nyskapende er gøy, så er det bra

Lenke til kommentar

Var bare jeg som forklarte dårlig... Det jeg mente at selv om et spill er nyskapende, trenger det ikke være gøy... Det viktigste er at det er gøy, og om det som er nyskapende er gøy, så er det bra

Da er vi enige.

Lenke til kommentar

For min del må det nok ha vært Mirror's Edge. Det er flere grunner til dette. Mirror's Edge er det første skikkelig nye spillet på lenge. Det er et av få nye IP-er/franchiser og et av få spill som faktisk innoverer i spillsjangeren i 2008. Kan jo først begynne med historien. Ok, historien er en vandrende klisje. Eller, kanskje ikke så ille, men veldig original er den ikke. Men den fungerer til sitt formål. Staten er lei kriminalitet og ser overvåkning (overaskelse!) som en løsning på problemet.

På grunn av overvåkning av den teknologiske informasjonen er opprørerne/motstanderne av staten nødt til å ty til gamle måten, fysisk transportering av informasjon. Såkalte runners hopper rundt fra skyskraper til skyskraper, løper langs vegger, klatrer på rør, sklir under hindringer etc. Vi introduseres for karakteren Faith. Som liten var hun og tvillingsøsteren med i en demonstrasjon mot staten (sammen med foreldrene). Vi blir tatt frem i tid. Faith er blitt en runner og motstander av staten. Tvillingsøsteren er blitt politi. Hvorfor vil jeg ikke røpe da det ødelegger litt av gleden med å spille spillet for første gang. Anyways. Det hele er en stor parkour-hyllest med politiske undertoner. Jeg liker det, enda noen måtte mene historien er tynn og lite original.

Men det er altså ikke historien som er hovedgrunnen til at jeg liker spillet så godt. Det er gameplayet ene og alene som sørger for dette. Jeg er ikke akkurat den som har fått tildelt verdens beste balanse, og jeg har høydeskrekk. Jeg er med andre ord ingen kandidat for parkour-sporten. Men ved hjelp av Mirror's Edge får jeg alikevel en følelse av hvordan det ville være å kunne gjøre en del av de akrobatiske krumspringene virkelige parkour-utøvere gjennomfører. Gleden ved å hoppe over hindringer, skli under dem, løpe langs vegger og hoppe langt over asfalten flere titals etasjer under seg er ubeskrivelig. Når man i tillegg finner flyten i spillet er det virkelig en fornøyelse å kontrollere Faith, en tilsyneslatende uredd kvinne.

Mirror's Edge er i all hovedsak et platform-spill, men inneholder også visse action-elementer. Mer enn en gang møter man på politiet. Som regel kan man løpe fra dem, men det er tider man er nødt til å konfrontere politienhetene i spillet. De er bevæpnet og står i veien for deg. De må uskadeliggjøres på den ene eller andre måten. Som parkour-spesialist kan du som Faith ta dem ut på spektakulert vis. Men noen ganger virker det som om skyting er den eneste løsningen. Det er alikevel ikke et spill hvor bruk av våpen belønnes i særlig stor grad, snarere tvert om. Våpen begrenser kort sagt agiliteten din. Du løper treigere, hopper kortere og er generelt sett mer sårbar. Det virker ikke helt som om utviklerne helt har bestemt seg for om Faith skal være en passifist eller ikke. Men det får være så.

Grafikken i spillet er noe av det nydeligste jeg har sett i et spill. Teknisk sett er det kanskje ikke like imponerende som for eksempel Gears of War 2. Men artistisk er det langt foran de fleste spill på konsoll idag. Istedenfor de blasse grå- og bruntonede fargene som har dominert spill på nestegenerasjonskonsollene er dette spillet skinnende hvitt og lyst. Innimellom brytes hvitfargen av mer markante farger som rød, blå, gul og grønn. Man blir nesten litt lystig av å spille spillet, noe som står i sterk kontrast til den deprimerende grafikken i Gears of War. Missforstå meg rett, jeg liker Gears of War. Men ikke søren om grafikken gir meg god stemning. Den røde fargen i Mirror's Edge fungerer også som en del av gameplayet da den viser hvilke muligheter man har for å komme seg fram i det urbane landskapet. Grafikk og gameplay går hånd i hånd, og det er viktig for et slikt spill.

Lydbildet i Mirror's Edge er av den sparsomme sorten. Da snakker jeg ikke om lønnen til komponisten eller musikerne, lydteknikerne eller de andre som er innvolvert. Derimot snakker jeg om spillmusikken. For det kan til tider virke som om det er to låter i spillet. Den ene låten blusser opp med en gang politiet eller andre slemminger kommer etter deg. Låten er aciontpreget og rask, og gjør deg rett som det er litt småstressa (det var vel også intensjonen). Den andre låten er vel det man kan kalle theme-musikken eller hovedlåten. Denne hører man i spillet menyer, i en del av "cutscene"-ene og i enkelte perioder i spillet. Jeg vil alikevel påstå at man ikke legger merke til dette. Musikken som er der fungerer utmerket til spillbarheten og forsterker den. Ellers virker lydeffektene å være gode og synkroniserte. Skli-lyden varer ikke lengre enn man sklir, og maskingeværet høres ut som et maskingevær (ikke en lyddempet pistol eller et plastikk-leketøy som i enkelte andre spill/filmer). Og de fleste vil nok bli kjent med lyden av bein som treffer asfalt.

Alt i alt er nok dette en av de beste spillene jeg har spilt i 2008. Det er kanskje til og med et av de beste spillene jeg har spilt uavhengig av årstall. De som ikke har prøvd det bør prøve det (demoen kan gi en følelse av hvordan det egentlig er å spille spillet), og det intuitive og enkle kontrollsystemet er rett og slett bare nydelig. Løp og kjøp!

Lenke til kommentar
Litt feil tråd for en anmeldelse Snorre, dog en fin sådan.

Har akkurat kjøpt spillet nå, og har kommet 5 minutter lengre enn der demoen sluttet.

Bra sålangt.

Hehe. Du sier noe. Begrunnelsen for hvorfor jeg synes Mirror's Edge var beste spillet i 2008 ble bare så lang.

Lenke til kommentar

Likte den "begrunnelsen" jeg... Spesielt om grafikken... Teknisk sett, fins det bedre, men det ser faen meg fint ut... Uansett, kanskje litt feil å sammenligne gears of war 2 med mirror's edge grafikk, da gears of war 2 er meninga at skal være full av vold, og bare blodig massaker...

Endret av Lolli
Lenke til kommentar

Jeg vil faktisk driste meg til å si Left 4 dead selvom det har sine ulemper.

Så synes jeg fortsatt det er fantastisk morro å logge inn å spille det i lag med venner og folk fra forumet!

Det er få spill som gir meg den gleden av å spille i lag med 3 andre kompiser som et velfungerende lag:-) Spillet har tid tider noen intense øyeblikk!

Som opp til flere ganger forblir uforglemmelig! Jeg mines fortsatt de første dagene etter at spillet ble sluppet, så gikk jeg rundt i gatene og så meg vel både 2 og 3 ganger etter en hunter eller To!

Kanskje litt paranoid men det er nå så:-) blir vell sånn etter lite mat, søvn og mye spilling!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...